به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، شرکت بزرگ سیرکل (Circle)، صادرکننده استیبل کوین یواس‌دی کوین (USDC) روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نسخه بتای یک سرویس کیف پول محاسبات چند جانبه (MPC) را منتشر کرده است. این سرویس جدید به توسعه‌دهندگان برنامه‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، بازی‌های ویدیویی مبتنی بر Web3، خدمات تجارت الکترونیک و سایر برنامه‌های بلاکچین اجازه می‌دهد تا کیف پول‌های سفارشی‌شده را به طور خاص برای کاربران خود ایجاد کنند. این سرویس در ابتدا در شبکه‌های اتریوم، آوالانچ و پالیگان در دسترس خواهد بود.

«ساخت اپلیکیشن‌های رمزارزی هنوز هم کار دشواری است. به علاوه، کمتر از 0.5درصد از 100 میلیون توسعه‌دهنده برنامه در سراسر جهان، به طور فعال برنامه‌های مبتنی بر کریپتو می‌سازند. این واقعیت باید تغییر کند. پلتفرم توسعه‌دهنده جدید “کیف پول به عنوان یک سرویس” ما گام بزرگی در این زمینه خواهد بود.»

— پاتریک هنسن (paddi_hansen@) . هشتم آگوست 2023

ویژگی‌های اصلی کیف پول MPC سیرکل

کیف پول‌های MPC با تقسیم کلید خصوصی کاربر به چند قطعه و توزیع آنها از طریق یک شبکه غیرمتمرکز ایمن می‌شوند. این یک فناوری کیف پول جدید است که بسیاری از توسعه‌دهندگان Web3 از آن استفاده می‌کنند. کیف پول‌های MPC را می‌توان از طریق یک «رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن» در دسترس قرار داد، که به آن‌ها نوعی ویژگی Web2 می‌بخشد چون برخی از توسعه‌دهندگان و کاربران کار با نسل دوم وب را ترجیح می‌دهند.

کیف پول سیرکل

سیرکل در یک پست وبلاگی در توضیح این محصول گفته است که سرویس جدید به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که “بهترین گزینه برای تنظیمات امنیتی و کنترل کیف پول را انتخاب کنند.” به عنوان مثال، برخی از توسعه‌دهندگان ممکن است بخواهند نودهای MPC خود را میزبانی کنند تا مطمئن شوند که به وجود کمپانی سیرکل وابسته نیستند، در حالی که ممکن است برخی دیگر روش ساده‌تر اتصال به نودهای سیرکل را ترجیح دهند. توسعه‌دهندگان می‌توانند «مسئولیت امضای تراکنش را نیز با کاربران به اشتراک بگذارند». این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد در صورت گم کردن کلیدها، آن‌ها را بازیابی کنند، یا می‌توانند با ملزم کردن کاربران به امضای هر تراکنش، محصول را غیرحضانتی کنند.

به گفته جرمی آلر (Jeremy Allaire) یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل سیرکل، این سرویس جدید برای ترویج کاربری USDC ضروری است:

«کیف‌پول‌های قابل برنامه‌ریزی سیرکل بخشی از ستون جدید و اصلی استراتژی ما برای پیشبرد و ارتقای سطح کاربرد جهانی و پذیرش دارایی‌های دیجیتال مانند USDC و پرداخت‌های عمومی مبتنی بر بلاکچین است. این پلتفرم جدید اولین گام به سوی ارائه سرویس‌های مبتنی بر  Web3 در سیرکل است، زیرا ما بی‌وقفه برای کاهش مشکلات رایج توسعه‌دهندگان در این حوزه تلاش می‌کنیم.»

البته از زمانی که بریج پرکاربرد Multichain MPC هک شد و باعث گردید سرمایه‌گذاران بیش از 100 میلیون دلار ضرر کنند، کیف پول‌های MPC با جنجال‌های زیادی مواجه شدند. تیم مالتی چین (Multichain) بعداً اعتراف کرد که تمام شاردهای MPC در یک سرور ابری تحت کنترل مدیر عامل آن ذخیره شده است.

گاگان مک (Gagan Mac)، مدیر ارشد مدیریت محصول سیرکل، ادعا کرده است که این سرویس جدید “کاملاً به صورت داخلی ساخته شده و نگهداری می‌شود و از فروشندگان خارجی استفاده نمی‌کند”، به این معنی که سیستم‌های ذخیره ابری شخص ثالث در آن نقشی نخواهند داشت. علاوه بر این، گاگان اظهار داشت که « ممکن است برخی از توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها ترجیح دهند یک نود MPC را میزبانی کنند، که در صورت تمایل مجاز به انجام آن خواهند بود». این درحالی است که مالتی چین به شرکا اجازه هاستینگ نودهای خود را نمی‌داد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array