به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بر اساس اعلامیه 19 آوریل (30 فروردین) شرکت ارائه دهنده داده‌های بلاکچین، چینستک (Chainstack)، یک سرویس میزبانی شده برای مجموعه داده‌های وب 3 به نام سابگرافز (subgraphs) راه‌اندازی کرده است. این سرویس که چینستک سابگرافز (Chainstack Subgraphs) نام دارد، به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که سابگرافز را ایجاد کرده و آنها را با پرداخت هزینه ارسال کنند.

“ما خوشحالیم که راه‌اندازی چینستک سابگرافز را اعلام می‌کنیم، یک راه‌حل نمایه‌سازی داده در سطح سازمانی که برای دسترسی فوق‌العاده سریع به داده‌های بلاکچین در محیط‌های با کارایی بالا ساخته شده است.”

— چینستک ️ (@ChainstackHQ) 19 آوریل 2023

این اعلامیه پس از آن منتشر شد که توسعه‌دهنده پروتکل زیرگراف، گراف (The Graph) در ماه ژوئن (خرداد) اعلام کرد که سرویس میزبان خود را به نفع یک شبکه غیرمتمرکز خاموش می‌کند.

زیرگراف‌ها رابط‌های برنامه نویسی کاربردی (API) هستند که از زنجیره‌های بلاک برای داده‌ها پرس و جو می‌کنند و آن‌ها را به روش‌های خاصی مرتب می‌کنند. آنها منبع باز هستند، بنابراین هنگامی که فردی در جامعه یک زیرگراف ایجاد می‌کند، هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند.

سرویس

پس از راه‌اندازی شبکه گراف در سال 2020 (1399)، زیرگراف‌ها به طور گسترده توسط توسعه دهندگان مورد استفاده قرار گرفتند.

تجسم اصلی گراف (GRT) دارای برخی از عناصر متمرکز از جمله یک سرویس میزبان رایگان ارائه شده توسط توسعه دهنده بود. با این حال، تیم گراف اعلام کرد که در نهایت از سازندگان می‌خواهد که زیرگراف‌های خود را به‌جای آن به شبکه غیرمتمرکز منتقل کنند و سرویس میزبان را تعطیل خواهد کرد.

در این اطلاعیه آمده است که چینستک سابگرافز قصد دارد راهی مناسب برای توسعه دهندگان زیرگراف فراهم کند تا API‌های خود را از سرویس میزبان قدیمی گراف منتقل کنند.

یوجین آسیف، مدیر ارشد فناوری چینستک در گفتگو با کوین تلگراف گفت که این سرویس جدید در مقایسه با شبکه غیرمتمرکز سه مزیت اصلی را برای کاربران فراهم می‌کند. ابتدا، به جای توکن GRT، قیمت‌گذاری شفاف را به ارز فیات ارائه می‌کند.

دوم، بسیاری از شبکه‌های بلاکچین را به جای چند شبکه ادغام می‌کند و سوم، فهرست‌بندی و کشف زیرگراف‌های سطح متوسط یا کوچک را آسان می‌کند، در حالی که اگر مستقیماً در گراف پست کنند، این کار دشوارتر خواهد بود.

با این حال، آسیف (Aseev) اظهار داشت که چینستک خود را رقیبی برای توکن گراف و GRT نمی‌داند و توضیح داد:

“ما طرفداران بزرگ تمرکززدایی و عاشق گراف هستیم. هنگامی که سرویس را راه‌اندازی کردیم و مطمئن شدیم که به خوبی کار می‌کند.”

تیم گراف به کاربران هشدار داده است که پس از اعلام سرویس میزبان دچار ترس نشوند. اسناد رسمی این شبکه بیان کردند که سرویسِ هاست (Hosted) به زودی تعطیل نخواهد شد. درعوض، فقط وقتی به برابری ویژگی‌ها با شبکه غیرمتمرکز رسیدیم خاموش می‌شود.

با این حال، برخی از توسعه دهندگان ابراز نگرانی کرده‌اند که همه زیرگراف‌ها در شبکه غیرمتمرکز در دسترس نیستند، در حالی که برخی دیگر استدلال کرده‌اند که سرویس غیرمتمرکز ممکن است بسیار گران باشد.

کوین تلگراف تلاش کرد برای نظر دادن با تیم گراف تماس بگیرد، اما تا زمان انتشار پاسخی دریافت نکرد.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

ویراستار: تارا هدایتی

منبع:Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array