به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بر اساس اعلامیه 17 آگوست (26 مرداد) از سوی آرجون چاند (Arjun Chand)، سرپرست تحقیقات لای فای (LiFi)، پروتکل پل چند زنجیره‌ای، LiFi یک تجمیع کننده چند پیام را برای اداره سازمان غیرمتمرکز خود مختار (DAO) راه‌اندازی کرده است. اگر توسط صرافی‌های غیرمتمرکز، برنامه‌های وام دهی و سایر پروتکل‌های وب 3 پیاده‌سازی شود، جمع‌آوری‌کننده جدید باید به جلوگیری از حملات حاکمیتی که از پل‌های زنجیره‌ای متقابل سرچشمه می‌گیرند، طبق مستندات جمع‌آورنده کمک کند.

این اعلامیه پس از بحث شدیدی درباره امنیت پل در تالارهای گفتمان یونی سوآپ ( Uniswap) در اواخر ژانویه و اوایل فوریه (اواسط بهمن) به این نتیجه رسید که هیچ پل واحدی تمام ویژگی‌های امنیتی لازم برای حکمرانی ایمن را ندارد.

طی ماه‌ها، lifiprotocol از نزدیک با UniswapFND برای توسعه مالتی مسیج اگریشن (Multi-Message Aggregation) به اختصار (MMA) ، یک ماژول امنیتی افزودنی برای پیام‌رسانی زنجیره‌ای، همکاری کرده است.
به همین دلیل است که ما معتقدیم MMA می‌تواند راه حلی برای آینده برای نیازهای مختلف پیام رسانی زنجیره‌ای باشد!

آرجون | (@arjunncand) 17 آگوست 2023

صرافی کریپتو یونی سوآپ توسط یک دائو (DAO) به نام یونی سوآپ دائو (UniswapDAO) اداره می‌شود. در ژانویه (دی)، یونی سوآپ دائو شروع به بحث در مورد استقرار نسخه دوم یونی سوآپ در بی‌ان‌بی اسمارت چین (BNB Smart Chain) به اختصار(BSC) کرد و این سؤال ایجاد شد که چگونه یونی سوآپ روی بیش از یک زنجیره اداره می‌شود، زیرا قبلاً همه رأی‌ها در شبکه اتریوم گرفته می‌شد. در 24 ژانویه (4 بهمن)، DAO به استقرار نسخه دوم یونی سوآپ در BSC و استفاده از پروتکل پل زدن Celer برای ارسال پیام از BSC به اتریوم رای داد.

اگرچه این پیشنهاد تصویب شد، اما بحث و جدل تقریباً بلافاصله بر سر انتخاب پل سلر به عنوان وسیله ارسال پیام بالا گرفت. برخی از شرکت کنندگان DAO می‌ترسیدند که Celer به اندازه کافی ایمن نیست تا از حملات مدیریت زنجیره‌ای متقابل جلوگیری کند. در عوض، آنها استفاده از ورم هول (Wormhole)، لیر زیرو (LayerZero) یا دی بریج (DeBridge) را توصیه کردند. سایر شرکت کنندگان از سلر به عنوان انتخاب صحیح دفاع کردند.

پل

در 31 ژانویه (11 بهمن)، DAO دومین رأی گیری در مورد اینکه کدام پل باید برای حکمرانی استفاده شود، برگزار کرد. ورم هول برنده رای شد و به عنوان پل رسمی برای حکومت انتخاب شد.

با وجود پیروزی ورم هول، همه پرسی بحث برانگیز بود. تنها 62 درصد از توکن‌های یونی سوآپ برای دادن رای «بله» استفاده شد. در مقابل، بسیاری از پیشنهادات یونی سوآپ دائو تقریباً به اتفاق آرا موافق یا مخالف دریافت کردند.

در بحث منتهی به رای گیری، بسیاری از شرکت کنندگان به این نتیجه رسیدند که یونی سوآپ باید به جای یک پل از چند پل استفاده کند. به این ترتیب اگر یک پل هک می‌شد، پل‌های دیگر پیام‌های مخرب ارسال شده توسط آن را رد می‌کردند و از حمله جلوگیری می‌شد. با این حال، هیچ راه حل چند پل در آن زمان در دسترس نبود. از این رو، حامیان این پیشنهاد استدلال کردند که ورم هول باید تا زمانی که یک راه حل چند پل ایجاد شود، مورد استفاده قرار گیرد.

در اطلاعیه 18 آگوست (27 مرداد) از لای فای، چاند گفت که پل جمع‌کننده جدید تیم راه‌حلی مطمئن برای نیازهای مختلف پیام‌رسانی زنجیره‌ای ارائه می‌کند و از نیاز پروتکل‌ها در آینده به یک پل واحد برای پیام‌های حاکمیتی جلوگیری می‌کند.

طبق اسناد جمع‌آوری شده، پروتکل‌ها می‌توانند از لای فای استفاده کنند تا اعتبار رای‌ها در دو پل از سه پل تأیید شود. به عنوان مثال، اگر یک پل بگوید که یک دارنده توکن DAO رای “بله” داده است اما دو پل دیگر بگویند که “نه” رای داده‌اند، رای “نه” تایید خواهد شد. جمع‌کننده همچنین می‌تواند برای استفاده از سه پل از پنج پل یا هر نسبت دیگری که DAO می‌خواهد پیکربندی شود.

پل

لای فای تنها تیمی نیست که یک جمع‌کننده چند پل برای حاکمیت DAO ایجاد کرده است. ناسیس (Gnosis) پروتکل مشابهی به نام هاشی (Hashi) را در ماه مارس (اسفند) منتشر کرد.

در ماه ژوئن (خرداد)، یک کمیته یونی سوآپ دائو ادعا کرد که هاشی هنوز آماده تولید نیست. بنابراین، کمیته به این نتیجه رسید که برای مدیریت DAO مناسب نیست.

جمع کننده لای فای نیز آدیت نشده است. چاند در اعلامیه خود ادعا کرد که “به زودی، تست آن را گسترش خواهیم داد و آن را برای ممیزی توسط تریل آف بیتس (Trail of Bits) ارائه خواهیم کرد.”

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array