به گزارش ایران دکونومی، پارک فناوری پردیس با حضور جمعی از خبرنگاران حوزه فناوری و دیجیتال در روز خبرنگار (۱۷ مردادماه) تجلیل کرد. در حاشیه این برنامه گزارشی از فعالیت‌های این پارک طی ۲۰ سال گذشته و همچنین برنامه‌های آینده آن به خبرنگاران ارائه گردید.

مهندس مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس و دبیر هیئت امنا گفت: ما اکنون چهار فاز عملیاتی در پارک فناوری پردیس داریم و فاز پنجم نیز تا آخر امسال عملیاتی خواهد شد. نزدیک به ۵۰۰ شرکت اکنون از خدمات این پارک استفاده می‌کنند و همچنین حدود ۹ هزار نفر در مجموعه پارک مشغول هستند و امید می‌رود تا آخر امسال به ۱۰ هزار نفر برسیم.

او افزود: برنامه‌هایی که به لحاظ توسعه فیزیکی داریم، برنامه توسعه عملیاتی پارک تا نزدیک به ۴۵۰ هکتاری است و ما برای استقرار بیشتر شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان آماده شدیم. هرچند مصوبه هیئت امنای ما تا هزار هکتار است، اما اکنون تا ۴۵۰ الی ۵۰۰ هکتار را به لحاظ اجرایی رسیدیم.

صفاری‌نیا از تلاش برای ایجاد کمپ‌های فناوری خبر داده و گفت: به لحاظ فضای توسعه‌ای پارک یکی از برنامه‌های ما مانند توسعه کمی، ایجاد کمپ‌های نوآوری و فناوری است. عمدتاً سیاست ما در ۲۰ سال گذشته پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به‌صوت موردی بوده است، اما برنامه سال بعدی ما اضافه شدن کمپ‌های فناوری نیز می‌باشد. عمدتاً این کمپ‌ها انواع بزرگ سرمایه‌گذاری‌ها را شامل خواهد شد و شرکت‌ها در واقع یک اکوسیستم را در داخل کمپ خودشان می‌توانند ایجاد کنند که از ۵۰ هکتار بیشتر خواهد بود.

پارک

تحمیل فضای مسکونی بخش از معضلات پارک فناوری پردیس

رئیس پارک فناوری پردیس در بخش بعدی راجع به حجم جمعیت که در این پارک مستقر هستند تاکید کرد و گفت: ما تقاضاهای زیادی را اینجا داریم ولی نمی‌توانند مستقر بشوند. یکی از معضلات پارک فناوری پردیس تحمیل فضای مسکونی برای شرکت‌ها است. سال‌های زیادی این موضوع را پیگیری کردیم، اما موفقیت خیلی محدودی داشتیم.

او در ادامه گفت: چند سالی است که با وزارت مسکن در حال مذاکره هستیم، اما هنوز راه حل خوبی برای شرکت‌هایی که مستقر هستند نداشتیم. در صورتیکه دستور آن را از آقای رئیس جمهور گرفتیم، جلسه‌های مختلفی هم با مسئولان وزارت مسکن برای شاغلان شرکت‌های پارک فناوری پردیس داشتیم، اما نتیجه مطلوبی نگرفتیم. امیدواریم که یک کار ویژه و خدمات خوبی را ایجاد کنیم که شرکت‌های مستقر در پارک را که شامل اشتغال و سکونت است را نیز در لیست برنامه‌ها اضافه کنیم.

رونمایی از طرح تایید کیفیت و گارانتی محصولات پارک (PTP)

مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس و دبیر هیئت امنا توضیح داد: ما امسال توانستیم خدمت جدیدی را در پارک فعال کنیم. کارهایی که اکنون صورت گرفته و به عنوان الگو هم بوده و در کشور توسعه پیدا کرده است. تجارب قبلی ما عمدتاً به ایجاد شتاب‌دهنده‌های نوآوری در کشور بر می‌گشت که تجربه ایجاد شتاب دهنده در سال ۹۴ در پارک عملاً به توسعه شتاب‌دهنده‌ها در کل کشور انجامید. یک نهاد جدید از سیستم فناوری کشور به عنوان نهاد شتاب‌دهنده ایجاد شد و بعد فضای کار اشتراکی به عنوان حلقه دیگر از این پیکره شکل گرفت.

وی راجع به نشان تجاری (PTP) افزود: کار دیگری که ما در اینجا انجام دادیم ایجاد کارخانه نوآوری بود که باعث توسعه این نماد در کل کشور گردید. امسال هم بحث گارانتی محصولات پارک را هفته قبل رونمایی کردیم که به عنوان نشان تجاری پارک فناوری پردیس (PTP) نام‌گذاری شد. ما توانستیم مدلی برای دو بخش «تایید» و «تضمین» کیفیت محصولات پارک را فراهم کنیم. در تایید کیفیت ما عملاً محصولاتی که مورد تایید پارک قرار می‌گیرند مجاز خواهند بود که در این بخش عملاً هر تغییری که شرکت‌ها در کیفیت محصولات داشته باشند، ما یک مرحله‌ هم اضافه می‌کنیم و آن تایید مازاد است نه تایید پایه. همچنین در تضمین کیفیت مجموعه پارک، تضمین مالی را برای آن محصول اضافه می‌کند که عملاً این برنامه تلفیقی از استاندارد و بیمه است. این خدمت برای شرکت‌ها خیلی مفید است چون مشتری راحت‌تر می‌تواند یک محصول را انتخاب و استفاده کند.

او همچین از ورود در سطح بین‌المللی نیز خبر داد که به این ترتیب پارک فناوری پردیس در برنامه‌های بعدی برای مشتریان خارجی نیز تایید و تضمین کیفیت را دارد و از این طریق می‌خواهد محصولات خود را توسعه بدهد. صفاری‌نیا راجع به این موضوع گفت: اگر این تجربه موفق گردد امید می‌رود که هم در سطح ملی و بین‌المللی گسترش پیدا کند و عملاً خدمت جدید دیگری باشد برای توسعه محصولات فناور و دانش‌بنیان.

پارک فناوری پردیس با مسئولیت نهاد ریاست جمهوری و با رويكرد فرابخشی در سال ۱۳۸۰ تشکیل شد. ایجاد محیطی مناسب کسب‌وکار، جهت فعالیت و حضور حرفه‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور در راستای حفظ نخبگان و جذب متخصصین ایرانی غیرمقیم و فناوران خارجی، برآورده نمودن نیازهای پیچیده فناوری کشور و منشأ شکل‌گیری چشمه‌های فناوری و تسهیل فرآیند جذب، ارتقاء و انتشار آن، به حرکت درآوردن و مدیریت جریان دانش و فناوری در میان دانشگاه‌ها، موسسه‌های تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و در نهایت «صنعت» و «بازار»، جریان‌ساز و شکل‌دهنده زیست‌بوم فناوری، بهبود دهنده قوانین و مقررات کسب‌وکار در این حوزه و شکل‌گیری فعالیت‌های حرفه‌ای در زمینه بازار سنجی، ایده‌پردازی، پژوهش علمی، طراحی مهندسی، نمونه‌سازی، طراحی صنعتی، استانداردسازی، تدوین دانش فنی، ثبت مالکیت فکری، فروش و عملیات مستشاری برای تحقق محصولات فناورانه در عرصه تولید صنعتی، سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر و… از کارکردهای این پارک می‌باشد.

عدم دسترسی به اطلاعات چالش جدی برای خبرنگاران حوزه فناوری

در حاشیه این جلسه تعدادی از خبرنگاران حوزه فناوری از چالش‌های کاری‌شان گفتند. یکی از خبرنگاران مطرح کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه فناوری این است که هیچ‌وقت دیده نمی‌شود. مسئولان حوزه فناوری اصلاً تمایل به انجام مصاحبه با خبرنگاران ندارند. متاسفانه این موضوع برای خبرنگارانی‌که می‌خواهند تولید محتوا انجام بدهند یک چالش است. اکنون حتی خود شرکت‌ها هم امید آفرینی نمی‌کنند. یکی از مهم‌ترین علت‌ها می‌تواند سایه انداختن سیاست‌های کشور روی حوزه فناوری باشد و علت بعدی اطلاعات ندادن کسب‌وکارها به خبرنگاران است.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری تسنیم نیز در انتقاد از رئیس پارک فناوری پردیس گفت: تاکنون نتوانستم با ایشان مصاحبه بگیرم، در صورتیکه در خبرگزاری تسنیم در بخش‌های مختلف به جز حوزه فناوری ترافیک زیاد است. اکنون مسئله این است که خود مدیران فناوری هم باید سهمی در این موضوع داشته باشند. همه مدیران می‌گویند سوال بفرست من جواب می‌فرستم، اما این مدل مصاحبه برای خبرنگاران قناعت بخش نیست.

مهندس امین‌رضا خالقیان، مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل نیز راجع به این موضوع گفت: یکی از هنرهای خبرنگار حوزه فناوری می‌تواند این باشد که یک موضوع کاملاً پیچیده و فنی را به زبان قابل فهم برای مردم تبدیل کند.

او افزود: این یک هنر است که فقط خبرنگاران می‌توانند داشته باشند. اکنون بعضی از مجله‌ها این رویکرد را اختیار کردند و تلاش می‌کنند در حوزه فناوری داستان پردازی بکنند تا یک موضوع را برای مردم به‌صورت کاملاً قابل فهم تبدیل کنند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array