رئیس خانه معدن ایران عنوان کرد: اگر در مسیر پیشرفت فناوری حرکت نکنیم و خود را با اتفاقات روز این حوزه، پیشرفت‌ها و فناوری‌ها هماهنگ نکنیم، نمی‌توانیم در آینده در بازارهای رقابتی جهانی سهم و نقش داشته باشیم.

به گزارش ایران دکونومی، رویداد دایان به همت ایمینو و با همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با موضوع توسعه بازار و تجاری سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان زنجیره اکتشاف و استخراج از طریق پیش‌ارزیابی توسط متخصصان این حوزه و داوری با انتخاب 5 شرکت برای عرضه محصول در محل ایمیدرو برگزار شد و شرکت‌ها در این آئین اقدام به معرفی خدمات و محصولات خود کردند.

محمدرضا بهرامن امروز، یکشنبه در رویداد همرسانی توسعه بازار و تجاری‌سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان زنجیره اکتشاف و استخراج (دایان۶) در محل سازمان ایمیدرو عنوان کرد: اکنون جوانان کشور حرکت خوبی را در این راستا آغاز کرده‌اند و اگر ما مسئولان این فرصت را غنیمت نشمریم، کفران نعمت کرده‌ایم.

او با اشاره به سفر اخیر خود به ایتالیا و شرکت در نمایشگاه ماشین آلات راهسازی و حفاری (SaMoTer۲۰۲۳) ورونا افزود: نکته جالب توجه این نمایشگاه، ارائه آموزش‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های مختلف از جمله ماشین‌آلات، اکتشاف، استخراج و غیره در همه سالن‌های برگزاری نمایشگاه بود که نشان‌دهنده تطبیق جامعه جهانی در بازارهای رقابتی است.

رئیس خانه معدن ایران خاطرنشان‌کرد: در این راستا سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) وظایف ذاتی خود را به عنوان یک سازمان توسعه‌ای به خوبی انجام می‌دهد که نفع این حرکت‌ها به فعالان معدنی خواهد رسید.

او تصریح کرد: جامعه معدنی کشور و کل زنجیره بخش معدن و صنایع معدنی نیازمند رصد لحظه‌ای فناوری‌ها و خدمات این حوزه و تغییرات آنهاست تا از این ثروت خداوندی به خوبی در راستای توسعه کشور بهره ببریم و از هدررفت منابع ملی جلوگیری شود.

همچنین رضا محتشمی‌پور، معاون وزارت صمت، در ششمین رویداد دایان اعلام کرد: از پیشنهاد معدنی‌ها در سیاستگذاری‌ برای توسعه فناوری استقبال می‌کنیم. نتوانستیم توجه شرکت‌های معدنی را به فناوری جلب کنیم.

معاون وزارت صمت افزود: ظرفیت‌های خوبی در بخش معدن کشور وجود دارد و انجام سالیانه ۱.۴ میلیارد تن عملیات خاکی در گستره بزرگی از کشور، حاکی از این موضوع است.

وی بیان داشت: محدودیت‌های بین‌المللی و اعمال تحریم‌ها در سال‌های گذشته نشان داد که باید هرچه بیشتر از ظرفیت‌های داخلی بهره ببریم و برگزاری چنین رویدادهای فناورانه‌ای می‌تواند فرصت و ثروت ملی به شمار برود.

محتشمی‌پور خواستار آن شد که ایمینو (مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران) هرچه بیشتر خود را در دسترس شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه قرار دهد و روی سهولت دسترسی شرکت‌ها کار کند.

در سرمایه‌گذاری بخش معدن نمره قبولی نمی‌گیریم

وی گفت: هرچند ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خوبی در بخش معدن کشور وجود دارد، اما تا امروز نمی‌توانیم نمره خوبی به خود بدهیم؛ زیرا در بسیاری موارد نتوانسته‌ایم توجه شرکت‌های معدنی را به فناوری جلب کنیم؛ اما پتانسیل توسعه وجود دارد.

این مقام مسئول خواستار آن شد تا فعالان معدنی در صورت داشتن پیشنهاداتی در لایحه‌های سیاستگذاری و تنظیم مقررات که می‌تواند به توسعه فناوری در این بخش کمک کند، ارائه دهند.

همچنین شرکت‌های منتخب از سوی داوران و متخصصان این حوزه در این آئین در محل ایمیدرو اقدام به معرفی خدمات و محصولات خود کردند.

 

رایان زمین نقش تک

در این رویداد علی رمضانی، مدیرعامل شرکت رایان زمین نقش تک، توسعه نرم‌افزارها را حوزه فعالیت این شرکت نام برد که زنجیره آن از اکتشاف تا پایان مرحله استخراج است. نرم‌افزار پیت مپ از محصولات این شرکت است.

سیلندرسازی تهران

شرکت سیلندرسازی تهران با مدیرعاملی محمود تبریزی از دیگر راه یافتگان به بخش داوری این رویداد بود که در حوزه ابزارسازی فعالیت می‌کند که زنجیره صنعت آن در بخش حفاری نفت است.

از محصولات این شرکت می‌توان به مته‌های حفاری و ابزارهای رشته حفاری اشاره کرد.

شرکت دانش بنیان ماشین صنعت مهر البرز

شرکت دانش بنیان ماشین صنعت مهر البرز در حوزه طراحی و تولید ماشین آلات حفاری معدنی در زنجیره اکتشاف و استخراج فعالیت می کند. علی نعمتی مدیرعامل این شرکت، دستگاه‌ها و ادوات حفاری اکتشافی و استخراجی را از محصولات این شرکت خواند.

شرکت زمین موج گستر

شرکت زمین موج گستر نیز مجموعه فعال در حوزه اکتشاف ژئوفیزیک است که با مدیرعاملی حمیدرضا سهرابی؛ مدل کسب و کار حوزه‌های اکتشاف معادن آب زیست محیطی زمین لرزه و… را تعریف کرده است. در لیست محصولات و خدمات این شرکت، ابداع آرایه جدید (CRSp) و انجام مطالعات بنیادی در زمینه اکتشاف به چشم می خورد.

صدرا آتیه ماهور

علی موذن، مدیرعامل شرکت صدرا آتیه ماهور، حوزه فعالیت این شرکت را تولید تجهیزات استخراج معادن اعلام کرد. در لیست محصولات این شرکت، دستگاه انفجار پلاسمایی جهت استخراج معادن، دستگاه افزایش ازدیاد بازده چاه‌های نفت کم بازده یا بی‌بازده و دستگاه‌های کوره پخت رزین و سورتر سنگ ساختمان به چشم می‌خورد.

مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران(ایمینو) مجموعه تحت پوشش ایمیدرو و مجری برگزاری این رویداد است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array