به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، محققان چینی موفق شده‌اند ماده جدیدی بسازند که قادر است تراشه‌های ذخیره‌سازی حافظه با طول عمر بی‌نهایت تولید کند.

در حال حاضر، برای تولید تراشه‌های مورد استفاده در زمینه ذخیره‌سازی و سنجش اطلاعات، از مواد فروالکتریک استفاده می‌شود. مواد فروالکتریک به خاطر مصرف کم انرژی، قابلیت نوشتن سریع و خوانش فاقد تلفات، گزینه‌ای مطلوب برای ساخت تراشه‌های ذخیره سازی هستند. این مواد می‌توانند تحت تاثیر یک میدان الکتریکی خیلی سریع تغییر حالت دهند. این مواد فروالکتریک این پتانسیل را دارند که برای ساخت سرورهای ذخیره‌سازی یا پشتیبانی از مراکز داده بزرگ مورد استفاده قرار بگیرند.

تراشه نامیرا

 

تراشه جدید ۳R-MoS۲ با طول عمر بی‌نهایت

تراشه جدیدی که چینی‌ها ساخته‌اند نیز از نوع جدیدی از مواد فروالکتریک ساخته شده است که می‌تواند زمینه را برای کاهش هزینه‌های مراکز داده، اکتشافات اعماق دریا و صنعت هوافضا فراهم سازد. ویژگی خاصی که این محصول را منحصربه‌فرد کرده است، غلبه بر مشکل خستگی فروالکتریک در مواد فروالکتریک سنتی مثل سرب زیرکونات تیتانات (PZT) است که معمولاً منجر به کاهش عملکرد و در نهایت شکست سیستم می‌شود.

محققان کشف کردند که مواد فروالکتریک لغزشی دوبعدی، تحت تاثیر یک میدان الکتریکی در طول انتقال بار تغییر می‌کنند. این امر از حرکت و تجمع عیوب باردار و در نتیجه از خستگی جلوگیری خواهد کرد. با این استدلال، این گروه یک ماده لایه‌ای دوبعدی چند نانومتری با نام ۳R-MoS۲ ساختند.

بررسی‌های صورت گرفته مشخص کرد که کاهش عملکرد ۳R-MoS۲ پس از میلیون‌ها چرخه تقریباً صفر است، یعنی دستگاه‌های ذخیره‌سازی ساخته شده از این ماده فروالکتریک دوبعدی، محدودیتی برای خواندن یا نوشتن ندارند و تراشه‌های ذخیره‌سازی ساخته شده با این ماده بسیار بادوام خواهند بود. همین ویژگی، این محصول را برای کار در محیط‌های سخت مانند هوا فضا و اعماق دریا مناسب کرده است.

منبع: interestingengineering

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array