به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم، دوباره قربانی کلاهبردارانی شد که از چهره او برای ساخت ویدیوهای دیپ فیک و فریب مردم استفاده می‌کنند. تحلیلگران امنیتی شرکت سرتیک (CertiK) ویدیوی جدیدی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد بوترین یک وب‌سایت فیشینگ را تأیید می‌کند که برای تخلیه کیف پول کاربران کریپتو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این یکی از ده‌ها مورد از شگرد خطرناکی است که با به بازی گرفتن حسن شهرت افراد معروف و شناخته شده در فضای کریپتو، دارایی مردم را به تاراج می‌برد.

سوءاستفاده از فناوری دیپ فیک در جامعه کریپتو به شکل نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است. این جعل‌ هویت‌های پیشرفته دیجیتال، از فناوری هوش مصنوعی برای ساخت فیلم‌های جعلی یا فایل‌های صوتی بسیار متقاعدکننده استفاده می‌کنند، که اغلب شخصیت‌های معروف را برای تأیید اعتبار کلاهبرداری یا انتشار اطلاعات نادرست خود معرفی می‌کنند. نمونه اخیر نیز مویدی بر شرایط پیچیده و بغرنج تکامل تهدیدات سایبری است که کاربران و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال را هدف قرار می‌دهند.

دیپ فیک بوترین

چهره‌های مشهور قربانی دیپ فیک

این اولین مورد از سوء استفاده مجرمان سایبری از نفوذ و شهرت ویتالیک بوترین برای اعتباربخشیدن به کلاهبرداری خود نیست. پیش از این، یک کمپین دیگر، یک ویدیوی دیپ فیک از او منتشر کرد که در آن بوترین یک میم کوین جدید را تبلیغ می‌کرد که در اصل یک کلاهبرداری بزرگ بود. چنین حوادثی بر ضرورت افزایش آگاهی و هوشیاری در میان جامعه ارزهای دیجیتال برای شناسایی شیادان و جلوگیری از به دام افتادم در چنین طرح‌هایی تأکید دارد.

یکی از مهمترین نمونه‌های این نوع کلاهبرداری مربوط به مایکل سیلور مدیر عامل سابق مایکرواستراتژی (MicroStrategy) بود که از تصویر او در ویدیوهای دیپ فیک منتشر شده در کانال‌های هک شده یوتیوب استفاده شد. این ویدیوها با تبلیغ هدایای تقلبی بیت کوین، بینندگان ناآگاه را به سمت وب‌سایت‌هایی جعلی می‌کشاندند تا به راحتی دارایی آنها را سرقت کنند. یکی دیگر از مواردی که سر و صدای زیادی به پا کرد، ویدیوی جعلی از سم بنکمن فرید، بنیانگذار و مدیرعامل سابق صرافی ورشکسته اف تی ایکس (FTX) بود که ادعا می‌کرد وی قصد دارد به کاربران متضرر این صرافی غرامت پرداخت کند.

اندرو فارست، تاجر استرالیایی نیز در تازه‌ترین مورد، در ویدیوهای دیپ فیکی که یک نرم‌افزار معاملات رمزارزی جعلی با سودهای غیرمنطقی را تبلیغ می‌کرد، هدف قرار گرفت. آنچه در تمام این نمونه‌ها مشهود است، تنوع استراتژی‌هایی است که کلاهبرداران برای استفاده از اعتبار چهره‌های شناخته شده در صنعت کریپتو و پیشبرد اهداف شوم خود به کار می‌گیرند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: coingape

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array