به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، روز گذشته استیبل کوین بومی شبکه بلاکچین کرو فایننس (Curve Finance) یعنی crvUSD، برای مدتی پیوند خود با دلار آمریکا را از دست داد و اینگونه به محیط نامشخص و متزلزل پیرامون این پروتکل پس از اکسپلویت اخیر آن واکنش نشان داد. در پی این اتفاق، ارزش این استیبل کوین تا 0.35 درصد سقوط کرد ولی در نهایت پیوند خود با دلار ایالات متحده را دوباره به دست آورد.

استیبل کوین crvUSD برای حفظ پیوند خود از مکانیزمی موسوم به الگوریتم PegKeeper استفاده می‌کند که برای حفظ ارزش آن، نرخ بهره و نسبت لیکوئید شدن را بر اساس عرضه و تقاضای این استیبل کوین مدیریت می‌نماید. به عبارت دیگر، این الگوریتم ضمن متعادل نگه داشتن روند عرضه و تقاضا، تضمین می‌کند که ارزش crvUSD به درستی توسط وثیقه آن پشتیبانی می‌شود.

نمودار استیبل کوین crvUSD

کرو فایننس در توییتر کاهش ارزش این استیبل کوین را با سقوط بانک سیلیکون ولی در ماه مارس مقایسه کرد که منجر به دیپگ شدن مختصر یواس‌دی کوین (USDC) شد:

«رویدادهای روزهای اخیر به نوعی شبیه به وضعیتی است که USDC هنگام فروپاشی SVB  تجربه کرد. با این حال، crvUSD فقط 0.35٪ کاهش داشت و در حال حاضر تنها 0.1٪ از پیوند دلاری خود فاصله دارد.”

واکنش جامعه به اکسپلویت شبکه کرو فایننس و دیپگ شدن استیبل کوین crvUSD

این استیبل کوین غیرمتمرکز از زمان انتشار در ماه می، با اولین تست استرس خود مواجه شده است. کرو فایننس روز 30 جولای (8 مرداد) به دلیل آسیب‌پذیری موجود در زبان برنامه‌نویسی وایپر (Vyper) هک شد. از آن زمان، نگرانی‌ها در مورد اثرات مسری آن بر اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) باعث ایجاد وحشت در سراسر این پروتکل‌ها شده است. به‌علاوه، ارزش توکن حاکمیتی این شبکه یعنی کرو دائو (CRV) پس از این رویداد تا 20.91 درصد کاهش یافت.

نمودار کرو

به دنبال هک شدن و کاهش قیمت CRV، بسیاری از اعضای جامعه کریپتو منتظر بودند ببینند که آیا تأثیر دومینویی این رویداد روی پروتکل‌های دیگر نیز دیده خواهد شد یا خیر. مایکل اگوروف (Michael Egorov)، بنیان‌گذار کرو فایننس، با استفاده از دارایی‌های CRV خود به عنوان وثیقه، یک وام 100 میلیون دلاری استیبل کوین دریافت کرده بود. وی طی چند روز گذشته تلاش داشت تا پوزیشن وام خود را کاهش دهد.

جالب اینجاست که در طول این بحران، پروتکل‌های دیفای کنار کرو ایستادند و از آن حمایت کردند. جون دو (Jun Du)، یکی از بنیان‌گذاران هیوبی، 10 میلیون توکن CRV به قیمت 4 میلیون دلار از Egorov خریداری کرد. علاوه بر این، مارس زلر (Marc Zeller)، بنیانگذار Aave Chan، به خزانه‌داری آوی (Aave) پیشنهاد داد ۲ میلیون دلار توکن CRV را از این پروتکل خریداری کند. این پیشنهاد، با تقویت سیگنال خریدی قوی‌تر نشان می‌دهد فعالان حوزه دیفای از سلامت این اکوسیستم دفاع می‌کنند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array