به گزارش ایران دکونومی، مرکز ثبت دامنه کشوری ایران یا ایرنیک در یک اطلاعیه از دو برابر شدن قیمت ثبت، تمدید و انتقال دامنه ir در سال 1402 خبر داده است.

ایرنیک اعلام کرد که مطابق بند ۱۳ صورت‌جلسه مورخ 1400/03/08 مصوبه هیئت امنای پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، نرخ ارائه خدمات ثبت دامنه از چهارم اردبیهشت ماه 1402 از قرار هر واحد برای کاربران، معادل 16 هزار تومان خواهد بود.

این رقم قبل از این 8 هزار تومان بود. البته هزینه اضافی اعمال شده تنها مربوط به ثبت و تمدید دامنه در ایرنیک بوده و صاحبان دامنه‌ها اگر از خدمات پلتفرم‌های هاست استفاده می‌کنند باید مبالغ جداگانه‌ای را برای پشتیبانی پلتفرم‌شان پرداخت کنند؛ به طور مثال «ایران سرور» در پیامی به کاربران خود هزینه ثبت و تمدید سالانه دامنه ir را 79 هزار تومان و هزینه تمدید پنج ساله دامنه را 149 هزار تومان اعلام کرده است.

قبل از این هم تعرفه دامنه‌های ir پس از 10 سال در اردیبهشت 1400 افزایش یافته بود. اکنون نیز به نظر می‌رسد که در حال حرکت صعودی است. قابل ذکر است که اگر یک دامنه تا 30 روز پس از تاریخ انقضاء تمدید نگردد در وضعیت قفل قرار می‌گیرد. برای آزاد کردن دامنه نیز به پرداخت جریمه ضرورت است.

از اول امسال درخواست‌های مربوط به دامنه ir فقط با احراز هویت صورت می‌گیرد و همان‌گونه که ایرنیک گفته است، این روند شامل سه مرحله می‌باشد؛ مرحله اول به تأیید آدرس ایمیل ثبت شده در ایرنیک اختصاص دارد، مرحله دوم مشخصات هویتی صاحب دامنه مطابق با کارت ملی ثبت می‌شود و در مرحله سوم مشخصات تماس با اسم صاحب دامنه ثبت می‌گردد.

قبلاً شکایت‌هایی از تفاوت هزینه‌های ثبت و تمدید دامنه ir توسط ایرنیک نیز وجود داشت، اما این مرکز گفته بود، ایرنیک برای نمایندگانی که فروش بالاتری را داشته باشند به تناسب فروش بیشترشان تخفیف بیشتری در نظر گرفته است تا رقابت در فروش و ثبت این دامنه افزایش پیدا کند.

 

ثبت دامنه ir چیست؟

ثبت دامنه یکی از مهم‌ترین مراحل در راه‌اندازی یک وب‌سایت بوده که در آن انتخاب دامنه و پسوند آن باید با دقت کامل صورت بگیرد، چون تأثیر خیلی زیادی در توسعه کسب‌وکار دارد.

یک دامنه در مجموع از سه بخش دامین (www)، نام دامین یا اسم برند و پسوند دامین تشکیل شده‌است. شما می‌توانید از پسوند رایج دامنه (ir.) استفاده کنید یا خود پسوند جدید بدهید. اما نکته مهم تعرفه دامنه می‌باشد که با توجه به نوع پسوند متغیر است. برای این‌که بتوانید مناسب‌ترین قیمت را خریداری کنید، انتخاب شرکت ثبت کننده مهم است چون قیمت‌های دامین در شرکت‌های مختلف تفاوت دارد. پس از خرید دامنه می‌توانید از خدمات آن بهره ببرید.

پسوندها باهم تفاوت داشته و در کل به دو گروه دامنه‌های ملی و غیرملی (بین‌المللی) تقسیم می‌گردند. در دامنه‌هایی که با پسوند (ir.) یا (.ایران) هستند، دامنه ملی محسوب می‌شوند که به جمهوری اسلامی ایران تعلق دارند. اما پسوندهای غیرملی نمونه‌های زیادی دارند. به عنوان مثال پسوند کشور آمریکا (us.) می‌باشد. هر دامنه با توجه به نوع کسب‌وکار و حوزه فعالیت تعرفه‌ها متفاوت می‌باشد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array