به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا، در مصاحبه‌ای که روز سه شنبه منتشر شد به بلومبرگ بیزینس‌ویک گفت ازتیک تاک (TikTok) حمایت می‌کند، حتی اگر شرکت مادر چینی آن یعنی بایت دنس (ByteDance) نتواند دارایی‌های این شبکه اجتماعی محبوب در ایالات متحده را واگذار کند.

تغییر موضع ناگهانی ترامپ در مورد تیک تاک

ترامپ در ادامه صحبت‌های خود افزود: “من طرفدار تیک تاک (TikTok) هستم، زیرا این بازار به رقابت نیاز دارد. لازم به ذکر است که ترامپ در حالی از تیک تاک حمایت کرده است که قبلاً این برنامه با بیش از 170 میلیون کاربر آمریکایی را یک تهدید خوانده بود.

از طرفی، تعلیق حساب کاربری او در فیس‌بوک و اینستاگرام در پی شورش مرگبار کنگره در 6 ژانویه 2021 باعث شد وی از متا (META.O) به شدت انتقاد کند. به علاوه، ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور در سال 2020 تلاش کرد برنامه‌های چینی تیک‌تاک و وی‌چت را در ایالات متحده ممنوع کند، اما دادگاه مانع این کار شد. در ژوئن 2021، جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، مجموعه‌ای از دستورات اجرایی دوران ترامپ را که هدف آن ممنوعیت وی‌چت و تیک‌تاک بود، لغو کرد.

حمایت ترامپ از تیک تاک

گفتنی است که در ماه سپتامبر امسال، قرار است یک دادگاه استیناف ایالات متحده استدلال شفاهی در مورد چالش‌های حقوقی مربوط به قانون جدیدی را بررسی کند که براساس آن، شرکت مستقر در چین بایت دنس (ByteDance)، ملزم می‌شود دارایی‌های تیک تاک در ایالات متحده را تا 19 ژانویه (30 دی 1403) سال بعد واگذار کند، در غیر این صورت این اپلیکیشن با ممنوعیت گسترده در آمریکا مواجه خواهد شد.

این قانون که روز 24 آوریل امسال توسط بایدن امضا شد، به این شرکت چینی تا 19 ژانویه مهلت داد که یا تیک تاک را بفروشد یا با ممنوعیت شدید مواجه شود. کاخ سفید می‌گوید درست است که به دلایل امنیت ملی، می‌خواهد مالکیت چینی‌ها پایان یابد، اما هدف آن ممنوعیت این برنامه نیست. به علاوه، باوجود این مواضع سرسختانه، کمپین انتخاباتی بایدن در ماه فوریه به TikTok پیوست.

به دلیل نگرانی قانونگذاران آمریکایی مبنی بر اینکه چین می‌تواند به داده‌های آمریکایی‌ها دسترسی داشته باشد یا از طریق این برنامه، از آنها جاسوسی کند، این لایحه در کمترین زمان ممکن پس از معرفی در کنگره به تصویب رسید.

بد نیست بدانید بعد از بایکوت شدن ترامپ در شبکه‌های اجتماعی به دلیل یورش طرفداران او به کنگره آمریکا در ژانویه 2021، او شبکه اجتماعی خود به نام تروث سوشیال (Truth Social) را راه‌اندازی کرد که اکنون با حدود 770 هزار دلار درآمد در بازه سه ماهه، به ارزش بازاری در حدود ۷ میلیارد دلار رسیده است.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array