به گزارش ایران دکونومی و به نقل از cnbc، یونان به طور بحث برانگیزی یک هفته کاری شش روزه را برای برخی مشاغل و در تلاش برای افزایش بهره وری و اشتغال در این کشور جنوب اروپا، به بازار کار ارجاع نموده است. یونان اولین عضو اتحادیه اروپا است که این اقدام را اتخاذ کرده است.

بر اساس قانون جدید که از اول ژوئیه اجرایی شده، به عنوان بخشی از مجموعه گسترده‌تری از قوانین کار در سال گذشته به تصویب رسید، طبق گزارش‌ها، کارمندان مشاغل خصوصی که خدمات شبانه‌روزی ارائه می‌کنند، می‌توانند دو در روز اضافی کار کنند. کارگران شاغل در بخش خدمات غذایی و گردشگری از این قانون معاف هستند.

این تغییر به این معنی است که یک هفته کاری سنتی 40 ساعته می تواند برای برخی مشاغل به 48 ساعت در هفته افزایش یابد. تحت قانون افزایش روزهای کاری، کارمندان در برخی صنایع و تأسیسات تولیدی حق انتخاب بین دو ساعت کار اضافی در روز یا یک شیفت هشت ساعته اضافی را دارند.

کارمندان برای ششمین روز کاری خود 40 درصد بیشتر حقوق دریافت خواهند کرد و در صورت کار در روزهای یکشنبه و تعطیلات 115 درصد بیشتر از اضافه کار عادی خواهد بود.

به گفته «میتسوتاکیس» نخست وزیر این کشور، انتظار می رود این اقدام به دولت کمک کند تا با کاهش مداوم بهره وری مرتبط با کاهش جمعیت و کمبود کارگران ماهر مبارزه کند.

«میتسوتاکیس» پس از تصویب این قانون در چند ماه پیش از سوی پارلمان یونان، گفت: هسته این قانون کارگر پسند و عمیقاً رشد محور است.

پس از بحران بدهی یونان در سال 2009 که موجب رکود و بیکاری شدید در این کشور شد، بهره وری یکی از بزرگترین مشکلات اقتصاد آن بوده است.

یونان با حداقل دستمزد ماهانه 830 یورو (887 دلار)، از این نظر در رتبه پانزدهم اتحادیه اروپا قرار دارد. از نظر قدرت خرید در رتبه یکی مانده به آخری در این بلوک قرار دارد.

این قانون در حالی اجرایی شده که «گیورگوس کاتسامبکیس» مدرس سیاست اروپا و بین‌الملل در دانشگاه “لافبورو” بریتانیا، معرفی قانون کار توسط دولت یونان را “گامی بزرگ به عقب” برای نیروی کاری توصیف کرد که در حال حاضر طولانی‌ترین ساعات را در اتحادیه اروپا کار می‌کند.

منبع: cnbc

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array