به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، محقق اپلیکیشن، الساندرو پالوزی اخیراً متوجه این مسئله شده که کمپانی اینستاگرام درحال توسعه یک “دوست مجازی” بر محوریت هوش مصنوعی برای کاربران خود می‌باشد.

این دوست مجازی براساس نیازها و سلایق هر فرد قابل شخصی‌سازی و برقراری مکالمه است. کاربران می‌توانند برای پاسخگویی به سؤالات، درد و دل کردن و دریافت توصیه دوستانه، ایده‌پردازی و غیره از این دوست مجازی استفاده کنند.

براساس اسکرین‌شات به‌اشتراک‌گذاشته شده توسط پالوزی در پلتفرم X، کاربران حتی می‌توانند جنسیت و سن دوست مجازی خود را نیز انتخاب کنند. در مراحل دیگر، انتخاب قومیت و تایپ شخصیتی این دستیار هوش مصنوعی است. برای مثال، این دوست مجازی می‌تواند خوددار و کم‌حرف، مشتاق، خلاق، شوخ‌طبع، واقع‌گرا و یا انگیزه‌بخش باشد.

برای شخصی‌سازی بیشتر این دوست مجازی، کاربران می‌توانند علایق آنها را نیز انتخاب کنند. این انتخاب‌ها در ادامه، حاکی از “نوع شخصیت و طبیعت مکالمه” خواهد بود. براساس این اسکرین‌شات، لیست علایق این دستیارهای هوش مصنوعی شامل این موارد هستند: DIY (آثار هنری دست‌ساز)، حیوانات، مسائل شغلی، مسائل آموزشی، مسائل سرگرمی، موسیقی، طبیعت و غیره.

بعد از انتخاب تمام این موارد، کاربران به آخرین بخش یعنی انتخاب نام و آواتار مناسب دوست مجازی خود هدایت می‌شوند. سپس، با فشردن دکمه “آغاز مکالمه” در صفحه اختصاصی چت، صحبت کردن با دوست هوش مصنوعی در محیط اینستاگرام دیگر در حد یک ایده نخواهد بود.

کمپانی اینستاگرام تا این لحظه درباره افشای این پروژه اظهار نظری نکرده است و طبق معمول، پروژه‌های در دست توسعه درنهایت ممکن است به‌صورت رسمی به کاربران عرضه نشوند. درصورت طی کردن مراحل آزمایشی و ارائه به کاربران نیز، قطعاً تغییرات و بهبودهای بیشتری در سازوکارهای آن صورت خواهد گرفت.

هوش مصنوعی اینستاگرام
شخصی‌سازی دوست هوش مصنوعی اینستاگرام (سن – جنسیت – قومیت – تایپ شخصیتی)

دستیار هوش مصنوعی اینستاگرام، دوست یا دشمن؟

تصمیم این شبکه اجتماعی به ایجاد، توسعه و عرضه احتمالی یک چت‌بات هوش مصنوعی در قالب یک “دوست مجازی” به میلیون‌ها نفر از کاربران، ریسک‌ها و خطرات احتمالی خودش را در پیش دارد. براساس سخنان برخی از کارشناسان، برقراری مکالمات با ابزار هوش مصنوعی زایا که بدین‌صورت شخصی‌سازی شده‌اند؛ ممکن است کاربران را متقاعد کند که واقعاً درحال صحبت با یک انسان و فرد واقعی هستند!

به عقیده کارشناسان حوزه “بهره‌گیری مسئولانه از تکنولوژی هوش مصنوعی”، اولین قدم و در واقع قدم اصلی نظارتی، ایمنی و امنیتی در این باره، یادآوری مرتب به کاربران است. یادآوریِ اینکه فردی که درحال برقراری مکالمه روزانه، پرسیدن سؤالات مختلف، دریافت توصیه و مطرح کردن مسائل شخصی با آن هستند؛ تنها یک چت‌بات هوش مصنوعی است و نه یک انسان واقعی.

توسعه دوست و دستیار مجازی در پلتفرم‌های مختلف در سراسر جهان، سرشار از چالش‌ها و مشکلات خاص خود بوده است. بعضی از شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های ضد و نقیضی را نسبت به پروژه دستیارهای هوش مصنوعی خود دریافت کرده‌اند.

چت بات هوش مصنوعی
شخصی‌سازی دوست هوش مصنوعی اینستاگرام (نام – آواتار – علایق)

رعایت موازین اخلاقی، در نظر گرفتن سن و سال کاربران و دوری از صحبت کردن درباره مواردی مانند مسائل جنسی و یا موارد مخدر، عدم اظهار نظر درباره مسائل روحی و روانی مانند افسردگی و خودکشی و هزاران مورد دیگر؛ از مشکلاتی هستند که در الگوریتم این دستیارهای هوش مصنوعی نیاز به اصلاح و رفع و رجوع دارند.

البته توسعه این دوست مجازی اختصاصی محیط اینستاگرام، اولین تلاش متا در این زمینه نیست. مدتی پیش، مارک زاکربرگ مدیرعامل این کمپانی، در طی برگزاری رویداد Meta Connect از پروژه‌ای مشابه رونمایی کرده بود.
در این رویداد از 28 چت‌بات هوش مصنوعی الهام گرفته شده از افراد مشهور و سلبریتی‌ها رونمایی شد که کاربران می‌توانند به‌صورت سراسری در پلتفرم‌های متا (اینستاگرام، واتساپ و Messenger) با آنها صحبت کنند.

برخلاف فلسفه وجودی “دوست مجازی اینستاگرام”، هرکدام از این 28 چت‌بات‌ برای رسیدگی به یک مسئله خاص مانند آشپزی، مسائل ورزشی، توصیه‌های دلسوزانه و غیره طراحی شده‌اند. درحالی‌که مکالمه با هر یک از این چت‌بات‌ها تنها در مورد یک موضوع خاص پیش خواهد رفت؛ کاربران می‌توانند با دوست مجازی (احتمالی!) اینستاگرامی خود درباره هر موضوعی صحبت کنند.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array