به گزارش ایران دکونومی،بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش با بازدهی بالا اقدام به انتشار این اوراق نموده و در پایان دوره مشارکت، سود قطعی نیز علاوه بر سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی به خریداران این گواهی سپرده در شعب بانک‌ها پرداخت خواهند کرد.

علت فروش اوراق با سود ۳۰درصدی چیست؟

از آنجایی که مردم تمایل دارند دارایی های خود را در دلار و طلا سرمایه گذاری کنند. طبیعتا چنین شرایطی باعث ادامه تورم در این بازارها خواهد شد.و زمانی که این بازار ها در تلاطم قرار می‌گیرند، انتشار گواهی سپرده خاص موجب خواهد شد تا نقدینگی به جای این که جذب بازارهای سفته بازی شود، به سمت تولید هدایت شود.

در چنین شرایطی بانک مرکزی با دادن سود منطقی بانکی و هدایت سرمایه‌‌های مردم به سمت سپرده‌های بانکی تا حدودی می‌تواند به این وضعیت سروسامان دهد.در این راستا بانک مرکزی به فروش اوراق گواهی سپرده بانکی خاص به مردم با سود ۳۰ درصد اقدام کرد.

نرخ شکست گواهی سپرده خاص چقدر است؟

فرض کنید پولی را در حساب سپرده بلندمدت یک بانک باز کرده‌اید. بانک هم به شما تعهد داده که در ازای یکسال باقی ماندن پول در بانک، مثلا به شما 18درصد سود بدهد. اما شما بعد از گذشت مدت زمانی به پول‌تان نیاز پیدا می‌کنید. پس بانک برای بازگرداندن پول به شما و تسویه حساب، نرخ شکست دقیق پول را محاسبه می‌کند و با کسر آن از سودی که براساس قرارداد – یعنی 18درصد – گرفته‌اید، پول را به‌ شما بازمی‌گرداند.

خریدار این اوراق نیز متعهد می‌شود که آن را تا یک سال نگهداری کند اگر فردی پولش را زودتر از یک سال بخواهد، به بانک مراجعه می‌کند و سودش از 30 درصد به  12 درصد کاهش پیدا می کند، در نتیجه پول و سودش را دریافت می کند.

نظرات کارشناسان در مورد انتشار اوراق گواهی سپرده خاص

آلبرت بغزیان اقتصاددان در مورد انتشار اوراق گواهی سپرده خاص می‌گوید: انتشار اوراق هدف های گوناگونی را دنبال می کند، یکی از این هدف ها جذب نقدینگی از بازارهای سفته بازی به سمت تولید است و بنابراین نقدینگی سرگردان با استفاده از این اوراق جمع می‌شود.

هدف بعدی این اوراق به هزینه کرد آن باز می گردد و چون در تولید هزینه می شود، روش خوبی برای جذب سرمایه در گردش تولید محسوب می شود، هرچند که هزینه تامین مالی در این روش بالاست اما می‌تواند تاثیرگذار باشد.

 یکی از ویژگی های انتشار گواهی سپرده خاص این است که به کاهش نرخ رشد نقدینگی نیز کمک می کند و به طور کلی هر ابزاری که نقدینگی را جمع کند و زمان سر رسید آن مشخص باشد و در زمان سر رسید به انبساط پولی بینجامد، برای اقتصاد مطلوب است. حتی اگر این پول در بانک ها بماند و وارد تولید نشود، بازهم به کاهش رشد پایه پولی و کاهش نرخ رشد نقدینگی کمک می کند.

بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس پولی و بانکی نیز درباره انتشار این اوراق گفت: این گواهی در واقع یکی از ابزارهای سیاست پولی انقباضی است که بانک مرکزی برای مهار تورم به کار گرفته است اما به اسم تامین مالی واحدهای تولیدی منتشر می‌شود.

 اقتصاد کشور در شرایطی قرار دارد که تورم تحریک شده و نرخ ارز و طلا نیز افزایش پیدا کرده است. همچنین با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، تقاضا برای ارز به دلیل مسافرت‌های نوروزی و دیگر مصارف و حتی تقاضا برای ریال به دلیل پرداخت حقوق و پاداش و عیدی افزایش می‌یابد. به همین دلیل، بانک مرکزی که قصد داشت ماندگاری پول در سپرده‌ها را افزایش دهد و مجوز انتشار این گواهی را صادر کرد.

این گواهی سپرده، یک ساله است اما با توجه به اینکه بازخرید آن پیش از این بازه مشمول شکست سود است، احتمالا با استقبال خوبی مواجه نشود. به این ترتیب، به نظر نمی‌رسد که این سیاست انقباضی کارکرد قابل قبولی داشته باشد. زیرا آنچه که بازارها را تحریک می‌کند، سپرده کوتاه‌مدت است.

مزایای اوراق گواهی سپرده خاص

همه افراد دارای سن بالای ۱۸ سال می‌توانند اقدام به خرید اوراق گواهی سپرده خاص کنند.

نرخ سود سالانه اوراق گواهی ارائه شده ۳۰ درصد است و مدت زمان قرارداد اوراق یکسال است. اما شاید بعضی بانک‌ها آن را با سررسیدهای کمتر از یکسال هم بفروشند.

و اوراق گواهی سپرده خاص هم مانند دیگر اوراق بانکی امکان فروش یا انتقال دارد و اگر قبل از سررسید سالانه به پول‌تان نیاز پیدا کنید، طبق اعلام بانک مرکزی امکان بازخرید زودتر از موعد اوراق از شعب بانکی وجود دارد.

افرادی که ریسک پذیری زیادی دارند ممکن است در بازارهای سفته بازی (طلا و دلار) حضور داشته باشند، اما افرادی که ریسک‌گریز هستند، مطمئنا سرمایه‌های خود را از بازارهای سفته‌بازی خارج و به این اوراق ورود می‌کنند، به عبارت دیگر برای مردم عادی و افراد ریسک‌گریز، این اوراق بهترین ابزار برای کسب سود است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array