به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، از سال 2010، اکثر پرداخت‌های فرامرزی چین مانند بسیاری از کشورها، به دلار آمریکا (USD) بوده است؛ از سه ماهه اول سال 2023، دیگر پرداخت‌های این کشور دلاری نیست.

دلارزدایی از تجارت خارجی چین

تحلیل ارائه شده، براساس داده‌های بلومبرگ در مورد سهم پرداخت‌ها و دریافت‌های چین به یوان (RMB)، دلار و سایر ارزها از سال 2010 تا 2024 صورت گرفته است.

در چند ماه اول سال 2010، تسویه با ارز یوان کمتر از 1.0 درصد از پرداخت های فرامرزی چین را تشکیل می داد و تقریباً 83.0 درصد پرداخت‌ها به دلار آمریکا بود.

چین از آن زمان این شکاف را کاهش داده است. در مارس 2023، سهم یوان در معاملات فرامرزی چین برای اولین بار از دلار آمریکا پیشی گرفت. از آن زمان، دلارزدایی در تجارت بین المللی چین ادامه یافته است. 

تا مارس 2024، بیش از نیمی (52.9 درصد) از پرداخت های چینی به RMB و 42.8 درصد به دلار پرداخت می‌شد؛ این میزان حاکی از دو برابر شدن کاربرد یوان در معاملات نسبت به پنج سال گذشته است. به گفته گلدمن ساکس، افزایش تمایل خارجی‌ها به تجارت دارایی‌هایی که بر مبنای یوان است، به طور قابل توجهی به دلارزدایی به نفع پول چین کمک کرده است. همچنین، در اوایل سال گذشته، برزیل و آرژانتین اعلام کردند که تسویه حساب تجاری به یوان را آغاز خواهند کرد.

محبوب ترین ارزها در تجارت جهانی (FX)

در سطح جهانی، تجزیه و تحلیل بانک تسویه بین‌المللی نشان می‌دهد که در سال 2022، دلار آمریکا پرمصرف‌ترین ارز برای تسویه‌های ارزی باقی مانده است. یورو و ین ژاپن به ترتیب دوم و سوم شدند.

یوآن چین، اگرچه سهم نسبتا کمی از تراکنش‌های FX را به خود اختصاص داده است، اما بیشترین امتیاز را در دهه گذشته به دست آورده است. در همین حال، استفاده از یورو و ین کاهش یافت.

دلارزدایی چین از تجارت جهانی

آینده دلارزدایی

اگر افزایش جهانی RMB ادامه یابد، فشار دلار بر تجارت بین‌الملل ممکن است به مرور زمان کاهش یابد. 

تأثیرات کاهش تسلط دلار پیچیده و نامشخص است، اما می‌تواند از عملکرد ضعیف دارایی‌های مالی آمریکا تا کاهش قدرت تحریم های غرب متغیر باشد.

اگرچه کاربرد یوان در پرداخت‌های بین المللی در حال افزایش است، دلار زدایی کامل از اقتصاد جهانی در کوتاه مدت یا میان مدت بعید است.

محبوبترین ارزها در تجارت جهانی

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array