به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، چین و مالزی در حال بررسی پیشبرد بحث در مورد صندوق پول آسیایی هستند و فاصله گرفتن از هژمونی (hegemony) دلار آمریکا به اولویت بیشتری در منطقه تبدیل شده است.

در 4 آوریل (15 فروردین)، انور ابراهیم (Anwar Ibrahim)، نخست وزیر مالزی، بنا به گزارش‌ها، گفت که چین برای ایجاد یک صندوق پول آسیایی آماده است.
به گزارش بلومبرگ، مفهوم صندوق متمرکز بر آسیا هفته گذشته در یک مجمع در استان جزیره چینی هاینان (Hainan) مطرح شد.

به گفته ابراهیم، رئیس جمهور چین، شی جین پینگ (Xi Jinping) از گفتگوها در مورد آژانس پیشنهادی برای کمک به دو کشور و سایر کشورهای منطقه از دلار آمریکا و صندوق بین‌المللی پول (IMF) استقبال کرد.

مالزی در میان چندین کشور آسیایی است که سعی دارد خود را از وابستگی به دلار جدا کند. بانک مرکزی آن در حال همکاری با بانک خلق چین برای انجام تجارت با ارزهای خود است.

پس از دور شدن جهانی از دلار آمریکا، انور ابراهیم، نخست وزیر، در حال مذاکره با چین برای تشکیل صندوق پول آسیایی است.
او روز سه شنبه به پارلمان گفت: “دلیلی وجود ندارد که مالزی به دلار وابسته باشد. “
— فوتوریستز(@TheFuturizts) 4 آوریل 2023

در اواخر ماه مارس (اوایل فروردین 1402)، چین و برزیل توافق کردند که معاملات را صرفاً با ارزهای ملی خود انجام دهند و دلار را به طور کامل قطع کردند.

چین

صندوق پول آسیایی ابتدا در دهه 1990 در نظر گرفته شد، اما ابراهیم فکر می‌کند که اکنون زمان آن است و می‌گوید:

“اکنون با قدرت اقتصادهای چین، ژاپن و سایرین، فکر می‌کنم باید در این مورد بحث کنیم، حداقل یک صندوق پول آسیایی و دوم، استفاده از ارزهای مربوطه را در نظر بگیریم.”

همچنین در اواخر ماه مارس، طبق گزارش کوین تلگراف، یک مقام دولتی روسیه از ارز جدیدی برای اتحاد بریکس (BRICS) صحبت کرد. این تلاش دیگری برای فاصله گرفتن از دلار خواهد بود و اقتصادهای در حال رشد برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را در برمی‌گیرد.

در اکتبر 2022 (مهر 1401)، محققان دولت چین ارز دیجیتالی را بر اساس سبدی از ارزهای آسیایی پیشنهاد کردند.
در 4 آوریل، الکس لو (Alex Lo)، مقاله نویس ساوث چاینا مورنینگ پست (South China Morning Post)، دلایل دیگری برای فاصله گرفتن دلار را بیان کرد.

لو گفت که کشورهای بیشتری خواهان دور شدن از دلار آمریکا هستند، نه فقط به دلایل اقتصادی، بلکه برای فرار از چنگال باندبازی سیاست خارجی ایالات متحده، که در دو دهه گذشته سلطه جهانی دلار خود را با افزایش به سلاح تبدیل کرده است.

پایان دلار به عنوان ارز ذخیره جهان می‌تواند به شدت بر ارزش آن در مقایسه با سایر ارزها و دارایی‌های کریپتو تأثیر بگذارد. این می‌تواند تأثیر ضربه‌ای بر بازار 133 میلیارد دلاری استیبل کوین، که تحت سلطه استیبل کوین‌های وابسته به دلار است، داشته باشد.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array