به گزارش ایران دکونومی، در ابتدای گزارش ۵ ساله حرکت اول، محمدمهدی عباسخانی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره حرکت اول، نگاهی بر فعالیت‌هایشان داشت و گفت: «در ابتدا با یک تیم سه نفره در دفتری در خیابان ملاصدرا شروع به کار کردیم و در سال اول به تحقیقات بازار و انتخاب حوزه‌های هدف، طراحی فرآیندها و دعوت از فعالین اکوسیستم جهت حضور در تیم پرداختیم.»

وی ادامه داد: «همزمان «آچاره» مذاکراتی را با همراه اول جهت جذب سرمایه آغاز کرده بود و با تاسیس حرکت اول ادامه روند به ما واگذار شد. آن زمان حتی جذابیت‌های «اوبار» بیشتر از آچاره بود و در نهایت اولین سرمایه‌گذاری‌مان با تزریق سرمایه در هلدینگ «سانا گستر سبز» مالک آچاره و اوبار صورت گرفت.

در سال‌های بعد با حضور دکتر اخوان در جایگاه مدیرعاملی همراه اول، حمایت از کسب و کارهای نوپای توانمند، پر رنگتر و حرکت اول به طور جدی وارد این اکوسیستم شد. در آن مقطع تقریباً با اکثر استارتاپ‌های توانمند در حوزه‌های هدف حرکت اول جلساتی داشتیم و با برخی نیز با وجود علاقه‌مندی‌های ما و کارآفرینان به دلایل گوناگونی به نتیجه نرسیدیم.»

عباسخانی ادامه داد: «اکنون پنج سال است که با حمایت مدیران ارشد همراه اول در کنار همکارانم در مسیر توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال گام برمیداریم و بیش از چهارده کسب و کار و سه شتابدهنده و بیست و هشت تیم استارتاپی، دو صندوق سرمایه گذاری در داخل ایران و یک صندوق بین‌المللی در پرتفوی حرکت اول قرار دارد.

طی این مسیر پرفراز و نشیب اما شیرین همراه با سبد سرمایه گذاری، منجر به خلق بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان فروش ناخالص(GMV) توسط خانواده حرکت اول شده است. تعداد قابل توجهی از کسب و کارهای پرتفو از رشد معروف ۱۰x فراتر رفته‌اند و این رشد را مدیون کارآفرینان خلاق، جسور و تیم متعهدشان هستیم.»

نگاهی به فعالیت‌های حرکت اول

بر اساس این گزارش و با توجه به خوشنامی این وی‌سی در بین استارتاپ‌ها، این مجموعه از ابتدا تا کنون ۱۰۷۳ استارتاپ داخلی و ۶۴ استارتاپ از خارج مرزهای ایران را بررسی کرده‌است.

حرکت اول در حال حاضر، ۱۴ استارتاپ در پرتفوی خود دارد. ۲۹ قرارداد سرمایه‌گذاری و ۸قرارداد هم‌سرمایه‌گذاری توسط این شرکت در سال‌های فعالیتش به امضا رسیده است.

گزارش حرکت اول

همچنین مجموع سرمایه‌گذاری‌های این مجموعه به مبلغ ۱۰۰۳ میلیارد تومان می‌رسد که ۱۵ درصد آن در زنجیره ارزش و ۲۰ درصد آن سرمایه‌گذاری مجدد برآورد شده است.

گزارش حرکت اول

چرا حرکت اول به تفاهم نرسید؟

اغلب استارتاپ‌ها، بعد از اینکه با وی‌سی بر سر جذب سرمایه به توافق نمی‌رسند، این سوال برایشان پیش می‌آید که چرا نتوانستیم جذب سرمایه کنیم؟

بزرگترین دلیل حرکت اول که ۵۵درصد عدم سرمایه‌گذاری‌هایش را دربر می‌گیرد، عدم تطابق با مرحله عمر کسب‌وکار است و پس از آن نیز بیشترین این آمار به ترتیب مربوط به عدم جذابیت اندازه بازار هدف و عدم تایید قابلیت‌های طرح است که ۱۵ و ۱۲ درصد را به خود اختصاص داده است.

گزارش حرکت اول

حوزه‌های ورود حرکت اول

حرکت اول نیز همانند دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، بر حوزه‌های مختلفی از جمله سلامت، گجت‌ها، فینتک و اینشورتک، آموزش، حمل و نقل، رسانه و… ورود کرده است. در این میان اما بیشترین سرمایه‌گذاری این شرکت با ۳۱درصد از کل سرمایه‌گذاری‌ها به تجارت الکترونیک و تبلیغات اختصاص داشته و کمترین حجم سرمایه‌گذاری با ۶درصد به تکنولوژی‌های نوآورانه تخصیص یافته است.

گزارش حرکت اول

نگاهی به پورتفو حرکت اول

حرکت اول در سه مرحله شتابدهی، میانی و رشد وارد سرمایه‌گذاری شد و در فاز شتابدهی، فعالیت خود را در هاب تهران، هاب اصفهان و هاب شیراز ادامه داد.

گزارش حرکت اول

در استارتاپ‌های حرکت اول چه می‌گذرد؟

قبل از هرچیزی به آماری که حرکت اول پس از سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌ها در خصوص تسهیم سرمایه منتشر کرده توجه کنید که بنا بر این آمار، همانطور که انتظار می‌رفت ۴۵ درصد سرمایه وارد شده بر استارتاپ سهم منابع انسانی شده است. پس از آن نیز ۳۰درصد به بازاریابی و ۲۵ درصد به فرآیندهای اداری-اجرایی تخصیص یافته است.

گزارش حرکت اول

در مجموع استارتاپ‌های حرکت اول، ۱۵ میلیون کاربر دارند که بیشترین این کاربران به مدرسه آنلاین آلا، فلای‌تودی، آچاره، جاجیگا و همراه مکانیک تعلق دارند.

گزارش حرکت اول

نکته مهم دیگری که در مورد استارتاپ‌های حرکت اول مطرح است این است که نیمی از استارتاپ‌های این پرتفو در حوزه خود جزو سه بازیگر اصلی محسوب می‌شوند.

استارتاپ‌های حرکت اول

و در نهایت، مهم‌ترین اطلاعات و آمارهای مربوط به استارتاپ‌های مهم پرتفو حرکت اول را می‌توانید در اینفوگرافی زیر مشاهده کنید:

گزارش حرکت اول
گزارش حرکت اول
لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array