به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، شب گذشته کنفرانس توسعه دهندگان 2024 اپل (WWDC 2024) برگزار شد. مثل همیشه، امسال هم تمرکز اصلی اپل به معرفی نرم افزارهای جدید اختصاص پیدا کرد، ولی همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، هوش مصنوعی و ابزارهای جدید مرتبط با این حوزه اصلی‌ترین موضوعی بود که این شرکت روی آن مانور می‌داد.

در ادامه این مطلب قصد داریم به طور مختصر اشاره‌ای داشته باشیم به سیستم‌های جدیدی که در این رویداد معرفی شد.

اپل در کنفرانس توسعه دهندگان 2024 از چه محصولاتی رونمایی کرد

شاید یکی از مهم ترین اتفاقاتی که شب گذشته در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان 2024 اپل شاهد بودیم، اعلام همکاری این شرکت با اوپن ای.آی (OpenAI) برای ادغام چت پات ChatGPT در سیستم عامل جدید یعنی iOS18 بود. به عقیده بسیاری، این همکاری می‌تواند نویدبخش آینده روشن برای اپل در زمینه هوش مصنوعی باشد. ادغام ChatGPT در دستیار صوتی سیری تجربه جدیدی را برای کاربران آیفون به ارمغان خواهد آورد.

آنچه به جذابیت بیشتر این خبر افزود، رونمایی اپل از هوش مصنوعی اختصاصی خود با نام “هوش اپل” یا (Apple Intelligence) بود. اپل که تاکنون از رقبای خود در زمینه هوش مصنوعی عقب مانده بود، اکنون تلاش می‌کند با معرفی این ابزار جدید این فاصله را تا حد امکان کمتر کند. به گفته این شرکت، هوش مصنوعی جدید این شرکت قادر است تسک‌هایی را در خود برنامه‌ها انجام دهد؛ به عنوان مثال می‌تواند مطالب مورد نظر کاربر را بنویسد؛ محتوای ایمیل یا سایر اپلیکیشن‌ها؛ را خلاصه کند یا نوتیفیکیشن‌های مختلف را مدیریت کند.

اپل اینتلیجنس

ظاهراً اپل برای افزایش سطح امنیت کاربران خود، کلیه قابلیت‌های هوش مصنوعی این شرکت را در خود دستگاه تعبیه کرده است. در همین راستا، اپل به کاربران خود اطمینان داده است حتی زمانی که قابلیت‌های هوش مصنوعی برای پردازش، نیازمند وجود سرورهای ابری هستند، این داده‌ها به جای سرورهای اپل به یک سرور شخصی به نام Private Cloud فرستاده می‌شود و این شرکت تحت هیچ شرایطی به این اطلاعات دسترسی نخواهد داشت.

البته همه‌ کاربران آیفون قادر به استفاده از هوش مصنوعی اپل نخواهند بود. به دلیل وجود محدودیت‌های سخت‌افزاری، این محصول جدید تنها در دو مدل از گوشی‌های آیفون یعنی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس عرضه خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود مدل‌هایی از آیپد و مک بوک که در آینده با تراشه‌های سری M1 یا جدیدتر معرفی می‌شوند نیز از قابلیت‌های هوش مصنوعی این شرکت پشتیبانی کنند.

سیستم عامل جدید iOS 18 و ویژگی‌های منحصر به فرد آن

در کنفرانس توسعه‌دهندگان ۲۰۲۴ ، علاوه بر ابزار جدید هوش مصنوعی اپل، معرفی سیستم عامل جدید iOS 18 با مجموعه بزرگی از امکانات تازه طرفداران اپل را هیجان‌زده کرد. یکی از جالب‌ترین قابلیت‌های این سیستم نرم‌افزاری، امکان قفل یا پنهان کردن اپلیکیشن‌ها است. مثلاً اگر بخواهید گوشی خود را در اختیار شخص دیگری قرار دهید، این قابلیت به شما اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های خود را قفل یا از دید بقیه پنهان کنید. اپلیکیشن‌های پنهان شده، در پوشه‌ای مخفی و قفل‌شده قرار می‌گیرند.

دیگر ویژگی جذاب این سیستم عامل این است که کاربران می‌توانند آیکون‌های خود را مطابق با سلیقه خود سفارشی‌سازی کنند. امکان ارسال پیام با ماهواره یکی دیگر از ویژگی‌های این سیستم عامل بود. به کمک این ویژگی هنگامی که کاربر به وای فای یا خدمات تلفن همراه دسترسی ندارد می‌تواند با گوشی آیفون خود پیام ارسال کند. البته این قابلیت در حال حاضر فقط در دسترس کاربران سری آیفون 14 و آیفون 15 قرار دارد.

آی او اس 18 اپل درکنفرانس توسعه‌دهندگان ۲۰۲۴

طبق اعلام اپل، گوشی‌های آیفون XR، آیفون XS، آیفون XS Max، سری آیفون ۱۱، سری آیفون ۱۲، سری آیفون ۱۳، سری آیفون ۱۴ و سری آیفون ۱۵ و همینطور آیفون SE 2020 و آیفون SE 2022  قرار است به سیستم عامل iOS 18 مجهز شوند.

در این مراسم سیستم‌عامل iPadOS 18 نیز با قابلیت‌های مختلف هوش مصنوعی معرفی شد. آیپد پرو M۴، آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی نسل سوم به بعد، آیپد پرو ۱۱ اینچی نسل اول به بعد، آیپد ایر M۲، آیپد ایر نسل سوم به بعد، آیپد نسل هفتم به بعد و آیپد مینی نسل پنجم به بعد، محصولاتی هستند که به این نرم‌افزار جدید مجهز می‌شوند.

ابزار اختصاصی تولید تصویر با هوش مصنوعی

قابلیت جدید Image Playground به‌عنوان بخشی از ویژگی‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی معرفی شد. برای تولید عکس در این برنامه، می‌توان از دستورات متنی یا طرح‌های گرافیکی استفاده کرد که در Messages و Freeform و Pages قابل استفاده هستند.

تصویر سازی با اپل کنفرانس توسعه‌دهندگان ۲۰۲۴

ساخت ایموجی اختصاصی با جن‌موجی

جن‌موجی (Genmoji) یکی از ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل در iOS 18 است که به شما اجازه می‌دهد با یک دستور متنی ساده، خیلی فوری یک ایموجی سفارشی بسازید و در پیام‌رسان Messages استفاده کنید.

اموجی اپل

این غول فناوری در این مراسم از ویژگی‌های متعدد دیگری نیز رونمای کرد که به اختصار می‌توان به رونمایی از نسخه جدید Game Mode، نسخه جدید بازی رزیدنت اولی 7 (Resident Evil 7) برای آیفون و آیپد، نسخه جدید سیستم علامل tvOS با قابلیت هیجان‌انگیز InSight، ویژگی Tap to Cash و امکان ارسال سریع و راحت پول به حساب دیگران و نسخه هوشمند سیری اشاره کرد.

منبع: usatoday

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array