به گزارش ایران دکونومی، این رویداد با هدف به اشتراک گذاری تجارب و دیدگاه‌های فعالان این صنعت برخاسته از فعالیت‌های مرتبط با پروژه‌های مسئولیت اجتماعی، جذب و استخدام نیروهایی که از سیستم بهزیستی جدا شده و با آموزش‌های متناسب، به بازار کار وارد می‌شوند، شکل گرفت.

همچنین در این رویداد به بررسی اهداف و چالش‌های موجود در این مسیر پرداخته شد تا با تسهیل فرآیندهای جذب و اشتغال، مسیری برای فرصت‌های برابر و پایدار در جامعه فراهم شود.

در ابتدای رویداد در مسیر فرصت های برابر، پریسا حسین‌زاده، مدیر منابع انسانی آبان تتر، از ایجاد فرصت‌های شغلی و آموزشی برای مددجویان بهزیستی توسط این شرکت گفت.

فرصت های برابر مسئولیت اجتماعی

سپس دکتر محمد نصیری، مدیرکل بهزیستی استان تهران، با اشاره به جمعیت ۶۰۰هزار نفری تحت پوشش سازمان بهزیستی، گفت: «سازمان بهزیستی سرمایه‌های زیادی دارد، اما مددجویان و افراد، اصلی‌ترین سرمایه‌های انسانی این سازمان‌ هستند. از مجموعه اعضای تحت پوشش، ٢٠٠ هزار نفر سرپرست خانوار هستند.»

او اضافه کرد: «اتفاقی که در مورد رفاه اجتماعی شکل گرفته، انتقال بین نسلی فقر است و نگاه مددجویان فقر فرهنگی دارد. اما می‌توان با کمک به تعالی جامعه، این تفکر را تغییر داد.»

فرصت برابر مسئولیت اجتماعی

محمدجواد ثابت، محقق و مدرس منابع انسانی، با تشریح تاریخچه شکلگیری مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها گفت: «در عصر صنعتی کارخانه‌داران برای کسب شهرت بیشتر، به کارهای خیریه رو آوردند، اما بعدها مطرح شد که بنگاه اقتصادی در قبال حقوق سهامداران مسئولیت دارد نه جامعه.»

ثابت افزود: «اما پیتر داراکر مطرح کرد که اگرچه بنگاه‌ها در مقابل سهامدارانشان مسئولیت دارند، اما در مقابل آسیب‌هایی که به جامعه خود وارد می‌کنند نیز مسئولند. در نهایت چیزی که امروز داریم این است که شرکت‌ها باید به دنبال فرصت‌هایی باشند که به کسب سود و کمک به انسان‌ها و حفظ محیط زیست می‌انجامد.»

مسئولیت اجتماعی

مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجی‌کالا نیز، از روایت کمپین‌های مسئولیت اجتماعی صحبت کرد و توضیح داد: «در کشور فرصت‌های زیاد و نیازهای زیادی در خصوص نیروی کار و فرصت‌های شغلی داریم، تنها کافیست که این دو را هم‌راستا کنیم.»

او توضیح داد: «در علی‌بابا و در آکادمی نوجو، با بیش از ۱۰۰۰ نفر مصاحبه کردیم، در نهایت ۲۰ نفر را آموزش دادیم که ۱۶ نفرشان در علی‌بابا مشغول شدند، اما تعداد مهم نیست، همین‌که مسیر زندگی یک نفر را تغییر دهیم گام بزرگی برداشته‌ایم. اما سازمان‌ها بخش کوچکی هستند، این وظیفه باید با کمک نهاد مشخصی انجام شود.»

مسئولیت اجتماعی فرصت برابر

سخنران بعدی امین سرتیپی، مدیر ارشد پایداری و تعامل با ذی‌نفعان ایرانسل، با اعلام این خبر که مسئولیت اجتماعی مرده است، توضیح داد: «نابرابری به سه دلیل عمده در جوامع وجود دارد: وراثت و ژنتیک، تصادف و حوادث و طبقه اجتماعی. در حالی‌که خوشبختی جمعی است و نابرابری علاوه بر افراد، بر خانواده‌ها، سازمان و جامعه نیز تاثیر دارد.»

او اضافه کرد: «کسب‌وکارها بنگاه خیریه نیستند و برای هر اقدامی انگیزه لازم است، آن‌ها می‌توانند از سه راه مدل کسب‌وکار، محصولات یا خدمات و فرآیندهای داخلی (تعریف افراد و فرآیندها) با این نابرابری مقابله کنند.»

مسئولیت اجتماعی فرصت برابر

فرهاد فلاح، مدیرعامل آبان تتر، به عنوان سخنران آخر گفت: «صرافی، به نابرابری اجتماعی کمک می‌کند. در ابتدا خواستیم به جامعه آسیب دیده کمک کنیم و آکادمی آبان تتر را راه‌اندازی کردیم و به آموزش برنامه‌نویسی، مارکتینگ، حسابداری و پشتیبانی پرداختیم، خروجی این آموزش‌ها بچه‌های بهزیستی بودند که برخی را استخدام کردیم و برخی دیگر را به شرکت‌های دیگر معرفی کردیم. حالا می‌خواهیم نقطه اتصال باشیم.»

فرصت برابر مسئولیت اجتماعی

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array