به گزارش ایران دکونومی، لایحه حجاب و عفاف توسط کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نهایی شده و برای بررسی و تصویب، به هیئت‌رئیسه مجلس ارجاع داده شده است. در ماده ۲۴ آن تکالیفی نیز برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعیین گردیده است.

آن گونه که این ماده تعریف کرده است، وزارت ارتباطات باید از کسب‌وکارها و پلتفرم‌های مروج حجاب حمایت کند. منظور از ترویج حجاب نیز ارائه محصولات و ملزومات حجاب مطابق با سبک زندگی اسلامی خانواده‌محور و ارائه فرهنگ عفاف و حجاب در فضای مجازی عنوان شده است. به این ترتیب این وزارتخانه مکلف است فضای مجازی ایمنی را برای خانواده‌ها فراهم نماید.

در دو بند مهم این ماده، کمیسیون قضایی مجلس در لایحه حجاب از وزارت ارتباطات خواسته است تا راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات براساس مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی تحت نظارت آن شورا را سریع‌تر کند.

علاوه بر آن درصورت تصویب این لایحه، وزارت ارتباطات مسئولیت دارد که زمینه توسعه فضای ایمن، سالم و مفید خانواده‌محور را برای خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان در فضای مجازی با و البته رعایت فرهنگ عفاف و حجاب، فراهم کند.

از هر زاویه‌ای که به این دو تکلیف وزارت ارتباطات در لایحه حجاب و عفاف نگاه کنیم، خروجی جز اتفاقات مشابه برای فعال‌سازی اجباری SafeSearch موتورهای جستجو، انتظار نمی‌رود.

حالا این سؤال مطرح است که آیا با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، قرار است دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت محدود شده تا از مشاهده الگوهای غیراسلامی جلوگیری شود؟ آیا وزیر ارتباطات همانند دفاع از فعال‌سازی حالت ایمن گوگل که اعلام کرد این قابلیت به خواست خانواده‌ها بوده است، از قطع اینترنت هم با چنین بهانه‌هایی دفاع خواهد کرد؟

لازم به ذکر است لایحه عفاف و حجاب پس از ارسال به هیئت‌رئیسه مجلس، برای بررسی و تصویب نهایی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت. طبق قوانین مجلس، هریک از مواد این قانون باید در صحن علنی مجلس به نظرخواهی نمایندگان گذاشته و درباره آن رأی‌گیری صورت بگیرد.

حجاب

این در حالی است که در تیرماه سال گذشته نیز ستاد امر به معروف و نهی از منکر در خراسان رضوی عکس پروفایل بدون پوشش اسلامی را ممنوع اعلام کرده بود. براساس اعلام این نهاد، کارمندان دستگاه‌های مختلف نباید از عکس‌های غیرمجاز و بدون پوشش اسلامی در فضای مجازی به‌عنوان عکس پروفایل استفاده کنند. دستوری که هیچ‌گاه جدی گرفته نشد و رعایت نگردید.

گفتنی است که متن کامل لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مصوب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی که در روزهای گذشته منتشر شد، در این لایحه ۷۰ ماده‌ای، وظایف دستگاهای مختلف برای ترویج عفاف و حجاب مشخص شده است.

انتشار جزئیات این لایحه واکنش‌های زیادی را به همراه داشته و موجی از انتقادها را در میان حقوق‌دانان و فعالان سیاسی و اجتماعی در پی داشته است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array