در رویداد تریبون کامز که از سوی پلتفرم تریبون برگزار شد، اولین گزارش جامع از وضعیت روابط عمومی در ایران ارائه گردید که در آن به بخش‌های مختلفی از جمله مهم‌ترین چالش‌ها در این حوزه پرداخته شد. استفاده ۶۶ درصدی فعالان روابط عمومی از رسانه‌های داخلی برای پیام‌رسانی و تبلیغات رایگان بخشی از این گزارش بود.

به گزارش ایران دکونومی، در رویداد تریبون کامز که در ۱۸ اردیبهشت توسط پلتفرم تریبون در کتابخانه‌ ملی ایران برگزار شد، تعداد زیادی از فعالان حوزه‌ای روابط عمومی و رسانه‌های مرتبط در آن اشتراک داشتند.

فائزه غفوری، مدیر مارکام با ارائه  گزارشی گفت که با نظرخواهی که از حدود ۴۰۰ نفر فعال روابط عمومی و رسانه‌ای کشور صورت گرفته، یک سوم از پاسخ‌دهندگان زنان بودند که از این میان بیش از ۸۳ درصد آنها بالاتر از ۳۰ سال سن داشته‌اند. مطابق آمار به ‌دست آمده، ۲۲ درصد از فعالان روابط عمومی در سازمان‌های دولتی، ۵۵ درصد در شرکت‌های خصوصی و متباقی در سازمان‌های خصوصی-دولتی و آژانس‌ها شاغل می‌باشند و علاوه بر آن نیمی از جامعه‌ روابط عمومی را مدیران و کارشناسان ارشد تشکیل می‌دهند.

در ادامه این آمار که طی نموداری منتشر گردید، دیده می‌شود که ۳۸ درصد فعالان روابط عمومی از ۸ تا ۱۵ میلیون تومان درآمد داشته‌اند. به این ترتیب فاصله درآمد مدیران و کارشناسان این حوزه ناچیز بوده و مقدار تقریبی ۴۰۰ هزار تومان بوده است که در این خصوص اختلاف درآمد میان آقایان و خانم‌ها در رده‌های مدیریتی بیشتر محسوس می‌گردد و رقم آن نیز حدود ۳ میلیون تومان گفته شده است.

در ادامه گزارش خانم غفوری به چگونگی ورود فعالان روابط عمومی به این حوزه اشاره نموده و افزود که مارکتینگ، محتوا، خبرنگاری یا تحصیلات آکادمیک از جمله راه‌هایی هستند که فعالان از این طریق به حوزه روابط عمومی وارد شدند. در این خصوص سهم بخش رسانه و خبرنگاری با آمار ۳۹ درصدی در جایگاه نخست قرار گرفته است. قابل ذکر است که این آمار ارتباطی به مقدار دستمزد ندارد، چون درآمد ترید مارکتینگ با ۱۹ میلیون، خبرنگاری با ۱۴ میلیون و آکادمیک با ۱۱ میلیون گزارش گردید.

در بخش دوم مینا ملکی، مدیر ارشد اجرایی تریبون گفت که در سال ۱۴۰۱، میزان ۷۳ درصد از تیم‌های روابط عمومی مستقیماً زیرمجموعه مدیرعامل تعریف شده بودند، در صورتی‌که نزدیک به ۲۰ درصد آنها به عنوان بخشی از یک تیم مارکتینگ فعالیت داشتند. در ادامه این گزارش مهم‌ترین وظیفه روابط عمومی‌ها ارتباط رسانه‌ها بوده است که ۸۵ درصد آرا را دریافت کرده‌اند. همچنین در رتبه‌های خیلی پایین آموزش مدیران ارشد و مدیریت بحران قرار گرفته است.

از سوی دیگر، با توجه به این گزارش، علاوه بر این‌که فعالیت‌های تولید محتوا و ارتباط با رسانه‌ها بالاترین سهم از آمار را دارد، در جامعه روابط عمومی ایران در سال گذشته تنها ۲۷ درصد از فعالان فعالیت‌های شان را به آژانس‌های روابط عمومی بیرون‌سپاری کردند.

بخش دیگر این گزارش چالش‌های واحد روابط عمومی و کارکنان می‌باشد. به این ترتیب میزان محدودیت بودجه ۶۰ درصد بوده است که با آن هم اصلی‌ترین طریق مصرف این بودجه نیز ارتباط با رسانه‌ها و تولید محتوا عنوان شده است. در کنار آن مسئله‌ای که بیشتر مدنظر شرکت‌های خصوصی بوده، اندازه‌گیری فعالیت‌های روابط عمومی در سازمان‌ها نیز به عنوان یک چالش محسوب می‌گردد که البته تعامل در شبکه‌های اجتماعی نیز از مهم‌ترین معیارهای سنجش در حوزه مذکور به حساب آمده که تنها منحصر به ایران نمی‌باشد.

به گفته مدیر ارشد اجرایی تریبون، ۶۶ درصد از فعالان روابط عمومی ترجیج می‌دهند تا از رسانه‌های داخلی برای کسب‌وکار، پیام‌رسانی و تبلیغات خود استفاده کنند و رسانه‌های اکتسابی و پولی دیگر در اولویت‌های دوم و سوم‌شان قرار دارند. البته از میان رسانه‌های داخلی، اینستاگرام با اختلاف خیلی زیاد محبوب‌ترین بوده است.

چالش‌ دیگری که در این گزارش گفته شد و ۴۴ درصد از متخصصان روابط عمومی با آن درگیر بودند، جذب و حفظ نیروی متخصص بوده است که این موضوع به بحران مهاجرت نیز ارتباط دارد. با آمارگیری که صورت گرفته، ۶۶ درصد فعالان این حوزه به مهاجرت تمایل دارند.

منبع: تریبون نیوز

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array