به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، در آستانه برگزاری بزرگترین رویداد فناوری دنیا، نمایشگاه CES 2024، نگاهی می‌اندازیم به شرکت‌کنندگان امسال و محصولات خلاقانه‌ای که قرار است به‌زودی رونمایی شوند.

هیچ نمایشگاه و رویدادی به‌اندازه رویداد CES در دنیا در زمینه تکنولوژی خبرساز نیست. برگزاری این نمایشگاه سالانه شانس دوباره‌ای برای درخشیدن و بهره‌گیری از جدیدترین ترندهای دنیای فناوری به کمپانی‌ها و سازندگان سخت‌افزاری هدیه می‌کند.
از لوازم خانگی هوشمند و تلویزیون‌ها گرفته تا خودروها، پردازنده‌ها، انرژی پاک و غیره؛ بهترین و انقلابی‌ترین دستاوردهای بزرگان حوزه تکنولوژی به‌زودی در نمایشگاه CES 2024 رونمایی خواهند شد.

رویداد CES امسال از فردا، 9 ژانویه (سه‌شنبه، 19 دی‌ماه) تا 12 ژانویه (جمعه، 22 دی‌ماه) در شهر لاس‌وگاس ایالت نِوادا برگزار خواهد شد. کمپانی‌های شرکت‌کننده در این مراسم در طی هفته گذشته به‌صورت جسته‌گریخته درباره محصولات خود در این نمایشگاه صحبت کرده‌اند، اما اتفاقات و رونمایی‌های اصلی از فردا علنی خواهند شد.

از شرکت‌کنندگان امسال این مراسم می‌توان به کمپانی‌های انویدیا، AMD، سامسونگ، اینتل، سونی، LG، پاناسونیک، هوندای، Asus، بوش، فولکس واگن، BMW و بسیاری دیگر اشاره کرد.
قرار است قبل از شروع رسمی این نمایشگاه جهانی در روز سه‌شنبه، کمپانی‌های شرکت‌کننده با حضور در کنفرانس‌های خبری و مطبوعاتی روز دوشنبه درباره دستاوردهای خود با رسانه‌ها صحبت کنند.

با توجه به موج محبوبیت گسترده چت‌بات ChatGPT در سال 2023، پیش‌بینی می‌شود تکنولوژی هوش مصنوعی ستاره اصلی نمایش امسال باشد. با اینکه سم آلتمن و کمپانی OpenAI از شرکت‌کنندگان نمایشگاه CES 2024 نیستند؛ اما جای تعجبی ندارد اگر دیگر کمپانی‌ها محصولات و پروژه‌های خود را حول‌محور این ابزار کاربردی توسعه داده باشند. محصولاتی که علاوه‌بر همخوانی و هماهنگی بی‌نقص با چت‌بات ChatGPT، عملکرد فوق‌العاده‌ای در جلب توجه مشتریان نیز داشته باشند.

رویداد CES

نمایشگاه CES، بزرگترین رویداد فناوری جهان

در ادامه، به برخی از بزرگترین محصولات امسال نمایشگاه CES 2024 خواهیم پرداخت.

تلویزیون‌های هوشمند

رویداد CES معمولاً یکی از اولین و اصلی‌ترین مکان‌ها برای رونمایی از جدیدترین دستاوردها در زمینه تلویزیون‌های هوشمند است. اما به‌نظر می‌رسد امسال شاهد بخش تلویزیونیِ نسبتاً کم‌اتفاق‌تری نسبت به سال گذشته باشیم.
دستاوردهای سال گذشته در زمینه روشنایی تصویر تلویزیون‌های OLED سروصدای بسیاری را در رویداد CES ایجاد کرده بود. این پیشرفت چشمگیر باعث شده بود مشاهده تصویر این تلویزیون‌ها در اتاق‌های روشن و دیگر شرایط بسیار دلپذیرتر و مناسب‌تر شود.

براساس برنامه کاری امسال بسیاری از برندها مانند LG و یا Roku، امسال خبری از آپدیت‌های سخت‌افزاری نخواهد بود، بلکه تمرکز این سازندگان بر مقوله تکنولوژی هوش مصنوعی است. با توجه به فراگیری این تکنولوژی و استفاده گسترده از ابزارها و مدل‌های زبانی مانند ChatGPT، Bard و غیره؛ جای تعجبی ندارد که کمپانی‌های سازنده تلویزیون‌های هوشمند از پتانسیل این فناوری در محصولات خود استفاده کرده و آن را در رویداد CES 2024 به‌نمایش بگذارند.

شاید موردانتظارترین شرکت‌کننده این بخش، کمپانی سامسونگ باشد. باید منتظر ماند و دید این سازنده کره‌ای که مدتی پیش از هوش مصنوعی اختصاصی خود، Gauss رونمایی کرده بود؛ برای رویداد CES امسال چه‌چیزی در چنته دارد. سامسونگ در کنفرانس خبری امروز از تلویزیون Neo QLED 4K و برند LG از اولین تلویزیون هوشمند شفاف و بی‌سیم جهان رونمایی کرده‌اند!

حمل و نقل

با اینکه معمولاً کمپانی‌های خودروسازی بسیاری در رویداد CES حضور دارند؛ جای خالی بسیاری از برندهای بزرگ جهان مانند فورد، جنرال‌موتورز، Stellantis و غیره در نمایشگاه امسال به چشم می‌خورد. دلیل اصلی این غیبت، اعتصابات کارکنان United Auto در طی تابستان بود که درنهایت منجر به لغو برنامه‌های این سه برند بزرگ در نمایشگاه CES 2024 شد.

اما با این وجود، هنوز هم اخبار زیادی در زمینه خودروهای هوشمند در راه است. کارخانه هوندای قرار است از “سری جهانی خودروهای برقی” اختصاصی خود رونمایی کند و احتمال به‌کارگیری تکنولوژی هوش مصنوعی و ابزارهای مربوطه در این حوزه نیز بسیار بالاست.
همچنین علاوه‌بر هوندای، برندهایی مانند مرسدس‌بنز و BMW نیز قرار است از جدیدترین محصولات خود در این رویداد رونمایی کنند. اسامی نوظهوری مانند آمازون و اینتل نیز قرار است امسال برای اولین بار وارد حوزه خودروسازی شده و دستاوردهای خود را در CES 2024 به‌نمایش بگذارند.

لپ‌تاپ و پردازنده‌ها

کمپانی اینتل به‌تازگی از سری جدید پردازنده‌های Meteor Lake خود رونمایی کرده است. در نتیجه، به احتمال زیاد در نمایشگاه CES 2024 شاهد حضور لپ‌تاپ‌هایی خواهیم بود که به جدیدترین تراشه‌های سیلیکونی این کمپانی مجهز هستند.

البته تراشه‌ها و پردازنده‌های جدید تنها دستاوردهای این بخش نیستند. معمولاً رویداد CES بهترین محل برای رونمایی از جدیدترین لپ‌تاپ‌ها و تازه‌ترین طراحی‌های برندهای مختلف می‌باشد. با توجه به محبوبیت تکنولوژی هوش مصنوعی، پیش‌بینی می‌شود امسال حداقل شاهد چند محصول خلاقانه (هم از لحاظ سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری) در این بخش باشیم. خصوصاً با درنظر گرفتن اینکه کمپانی مایکروسافت به‌تازگی اعلام کرده بود قصد دارد دکمه مخصوص دستیار هوش مصنوعی Copilot را به لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای ویندوز بیفزاید.

همچنین به احتمال زیاد امسال شاهد رونمایی از لپ‌تا‌پ‌هایی با صفحه‌نمایش بزرگتری نسبت به گذشته باشیم. اخیراً کمپانی اپل زمان و انرژی زیادی را به لپ‌‌تاپ‌های 14 و 16 اینچی اختصاص داده است.

همانطور که در تصاویر بالا مشخص است؛ کمپانی Acer سری جدید لپ‌تاپ‌های خود (Aspire و Swift) را به جدیدترین پردازنده‌ کمپانی اینتل، نمایشگرهای باکیفیت و همچنین دکمه اختصاصی هوش مصنوعی Copilot مجهز کرده است.

سایر بخش‌ها

از دیگر بخش‌های رویداد CES 2024 می‌توان به گوشی‌های هوشمند، خانه‌های هوشمند، گجت‌های پوشیدنی (مانند AI Pin)، لوازم خانگی، تجهیزات انرژی پاک (مانند پنل‌های خورشیدی)، تکنولوژی Wi-Fi 7 و غیره اشاره کرد.

به‌صورت کلی نمی‌توان از اهمیت بالای انرژی‌های تجدیدپذیر احتمالاً در سال 2024 چشم‌پوشی کرد. در نتیجه، انتظار می‌رود که طی رویداد CES امسال شاهد استقبال بیشتری از یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات این حوزه، یعنی پنل‌های خورشیدی باشیم.
پنل‌های خورشیدی مستقل که به شبکه جامعی متصل نیستند، می‌توانند سایر دستگاه‌ها را جداگانه تغذیه کرده و به‌راحتی نصب شوند. همچنین این پنل‌ها صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه‌ها خواهند کرد و اثرات زیست‌محیطی را نیز به‌شدت کاهش خواهند داشت. این پنل‌ها تاشو و قابل‌حمل می‌باشند.

همچنین با اینکه تکنولوژی Wi-Fi 7 هنوز به‌صورت رسمی معرفی نشده است؛ اما برخی از ویژگی‌های احتمالی آن فاش شده است. این فناوری سرعت نجومی 46 گیگابایت بر ثانیه را به کاربران ارائه خواهد داد و همچنین دارای پهنای باند فوق‌عریض 320 مگاهرتزی خواهد بود. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم Wi-Fi 7 قابلیت Multi-Link Operation می‌باشد.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array