به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، درحالی‌که تنها یک روز تا انتشار رسمی شبکه اجتماعی Threads در نواحی آمریکا و بریتانیا فاصله داریم، احتمال می‌رود که فعلاً از عرضه این پلتفرم خبرساز در اروپا خبری نباشد.

سخنگوی رسمی کمپانی متا به کمیته ایرلندی محافظت از داده‌ها (DPC) اعلام کرده این سرویس فردا، پنجشنبه (ششم جولای) در اروپا منتشر نخواهد شد.

نکته جالب توجه اینجاست که برای اولین بار، این کمیته محافظت از داده‌ها نیست که از فعالیت Threads در اروپا جلوگیری کرده است؛ بلکه خود کمپانی متا شخصاً اعلام کرده هنوز قوانین و چارچوب‌های امنیتی و حریم خصوصی مدنظر اتحادیه اروپا را در پلتفرم Threads لحاظ نکرده است. به همین دلیل، این پلتفرم فقط به ناحیه بریتانیا (UK) در قاره اروپا عرضه خواهد شد.

کمیته DPC که ناظر فعالیت‌های مجازی کمپانی‌های بزرگ در اروپاست، چندی قبل کمپانی متا را به دلیل نقض قوانین اتحادیه اروپا حدود 1.3 میلیارد دلار جریمه کرده بود.

متا با تأیید اخبار عدم انتشار Threads در نواحی تحت‌پوشش اتحادیه اروپا، این اطمینان‌خاطر را به کاربران داد که به‌تدریج این پلتفرم در دسترس آنها نیز قرار خواهد گرفت.

Threads

قوانین سفت و سخت اروپا، مانع انتشار Threads

براساس اطلاعات چند منبع آگاه و ناشناس، دلیل اصلی تأخیر به‌وجود آمده، تدوین قوانین بازارهای دیجیتالی جدید اتحادیه اروپا به‌نام DMA (Digital Markets Act) است که به‌زودی و از آغاز سال 2024 اجرایی خواهد شد.

به‌عنوان یکی از بزرگترین کمپانی‌های جهان، متا قصد دارد با سازگاری با قوانین DMA، به‌خصوص در زمینه موارد امنیتی و انتقال داده‌ها میان اپلیکیشن‌های مختلف، سلطه خود در بازارهای دیجیتال ادامه دهد.

این مورد، یعنی “انتقال داده‌ها میان اپلیکیشن‌های مختلف”، مسئله مهمی برای متا و اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. این اتحادیه حساسیت بسیاری بر مسائل مربوط به امنیت داده‌ها و حفظ حریم شخصی کاربران دارد و همین برای متا مایه دردسر شده است.

از آنجایی‌که پلتفرم Threads بر بستر اینستاگرام بنا شده، متا کار سختی را در پیش‌روی خود دارد، زیرا امکان انتقال داده‌هایی مانند اطلاعات تبلیغاتی و عادات کاربران بسیار محتمل است.
همچنین این کمپانی اخیراً به دلیل عدم تحویل مدارک کافی در زمینه انتقال و به‌اشتراک‌گذاری داده‌های حساس کاربران با فیسبوک، پلتفرم واتساپ (هردو زیرمجموعه متا هستند) را حدود 226 میلیون دلار جریمه کرده بود!

به همین دلیل متا برای جلوگیری از تکرار این قضایا، تمام تلاش خود را برای راضی نگه‌داشتن اتحادیه اروپا و پیروی از قوانین خواهد کرد.

درحال حاضر، تنها وبسایت پلتفرم Threads در دسترس کاربران است و تایمر موجود در این لینک، نشان‌دهنده زمان باقی‌مانده تا انتشار رسمی این شبکه اجتماعی است. همچنین کاربران می‌توانند با اسکن کردن QR کد موجود در همین آدرس، اپلیکیشن Threads را در گوشی موبایل خود دانلود کنند.

منبع: engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array