به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ری‌برندینگ شبکه اجتماعی توییتر زیاد خوب پیش نمی‌رود!
اخبار جدید حاکی از آن هستند که کمپانی‌های متا، مایکروسافت و صدها شرکت دیگر مالکیت تجاری نام جدید توییتر، یعنی حرف “X” را به نام خود ثبت کرده‌اند!

تغییر اسم کمپانی توییتر به حرف “X” (ایکس) در آینده منجر به بروز پیچیدگی‌های حقوقی زیادی برای این شرکت و ایلان ماسک خواهد شد؛ زیرا این حرف انگلیسی از محبوبیت بسیاری برخوردار است و در موارد مختلفی از آن استفاده می‌شود.

X

جاش گربن، وکیل و متخصص نشان‌های تجاری معتقد است که به احتمال بسیار زیاد شکایت‌های بسیاری از توییتر بر سر این نام مشترک خواهد شد. او اعلام کرده که بیش از 900 مورد مالکیت قانونی حرف X را فقط در ایالات متحده آمریکا یافته است!

مالکین این نشان‌های تجاری می‌توانند در صورت بروز تخلف از سمت دیگر برندها و ایجاد سردرگمی برای مشتریان، شکایت خود را به‌صورت قانونی ثبت کنند. راهکارهایی که برای جبران خسارت این تخلف‌ها صورت گرفته‌اند شامل جریمه و جزای نقدی و یا مسدود شدن دسترسی به این نشان‌های تجاری خواهد بود.

نشان‌های تجاری به هدف حفظ هویت و نام یک برند، لوگو و شعار مربوط به آنها و هرگونه حق مالکیت معنوی ثبت می‌شوند.

X

مالکیت تجاری حرف X از جانب مایکروسافت و متا

کمپانی مایکروسافت از سال 2003 تاکنون حق مالکیت تجاری حرف X را به دلیل سیستم کنسول بازی ویدیویی Xbox در اختیار داشته است.
همچنین کمپانی متا، که اخیراً پلتفرم Threads را روانه بازار کرده نیز مالکیت تجاری فدرال حرف X (به‌صورت سفید و آبی) را در سال 2019 و در زمینه شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزاری به‌نام خود ثبت کرده است.

به‌نظر نمی‌رسد مایکروسافت و متا در این زمینه قصد ثبت شکایت‌های قانونی داشته باشند. به گفته گربن، این اتفاق تنها در صورتی خواهد افتاد که این دو کمپانی درباره کمپانی X توییتر احساس خطر کنند.

خودِ کمپانی متا چند سال پیش و در زمانی که پروسه ری‌برند خود را طی می‌کرد دچار مشکلاتی قانونی شده بود. دو شرکت مختلف با نام‌های Metacapital (مؤسسه مالی و سرمایه‌گذاری) و MetaX (متخصص واقعیت مجازی) به دلیل شباهت اسمی از متا (فیسبوک) شکایت کرده بودند.

X

در نتیجه، حتی اگر ماسک بتواند با موفقیت اسم کمپانی توییتر را به X تغییر دهد، باز هم ممکن است که دیگر کمپانی‌ها مالکیت تجاری این حرف را متعلق به خود بدانند!

به عقیده یکی از متخصصان، با توجه به اینکه روند ثبت قانونی یک حرف انگلیسی مستقل به‌عنوان نام کامل یک شرکت بسیار دشوار است؛ خصوصاً حرفی مانند X که طرفداران بسیاری دارد، ایلان ماسک و تیم حقوقی او مسیر سختی در پیش دارند.

همچنین به دلیل اینکه لوگوی جدید توییتر (هرچند موقتی!) بسیار ساده و معمولی است؛ دفاع کردن از تصمیم ماسک حتی سخت‌تر هم خواهد شد.

X
نمایی از لوگوی تمام کمپانی‌های تحت مدیریت ماسک که همه آنها به‌نحوی نمایانگر حرف X هستند. توییتر، تسلا، X.ai، نورالینک و SpaceX

لوگوی X پایان راه نیست

این لوگوی جدید که ساخته دست یکی از کاربران توییتر (اکانت @SawyerMerritt ) است، به‌صورت موقتی جایگزین پرنده آبی توییتر شده و ماسک به کاربرانِ ناراضی این اطمینان‌خاطر را داده در آینده‌ای نزدیک لوگوی جدید X ارتقاء خواهد یافت.
این لوگو دیروز به‌صورت نورپردازی بر روی ساختمان مرکزی توییتر نیز تابیده شده و تمام لوگوهای موجود در این شبکه اجتماعی، حتی پروفایل خود ایلان ماسک نیز به این لوگوی موقتی تغییر یافته‌اند!

X

جالب اینجاست که به‌تازگی یکی از کاربران ایرانی توییتر (اکانت @amirHiroon ) یک لوگوی جدید و پویا طراحی کرده که ترکیبی از پرنده آشنا و حرف X است. این لوگو به‌شدت وایرال شده و کاربران نسبت به لوگوی قبلی استقبال بیشتری از آن کرده‌اند. تا لحظه نگارش این خبر، لوگوی او بیش از 24 میلیون ویو در ایکس (توییتر سابق!) دریافت کرده است!

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array