به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، از مدت‌ها پیش زمزمه‌هایی مبنی بر حذف تیک‌های آبی احراز هویت توییتر توسط ایلان ماسک به گوش می‌رسید.
این تیک‌‌های آبی برای متمایز کردن حساب کاربری خبرنگاران، سلبریتی‌ها، افراد سرشناس و مسئولین رسمی از کاربران عادی، به‌صورت رایگان در دسترس این افراد قرار گرفته بود.

قرار بود این تیک‌ها در روز 1 آوریل (ماه گذشته) از توییتر حذف شوند، اما ایلان ماسک با تاخیر زیاد و در روز 11 آوریل اعلام کرد که این پروسه در روز 20م ماه آوریل (حدوداً دو هفته پیش) نهایی خواهد شد.

پس از حذف این تیک‌ها، دیگر تشخیص حساب کاربری افراد دولتی، مقام‌های رسمی و غیره از کاربران عادی کار آسانی نخواهد بود. راه حل ماسک، دریافت تیک احراز هویت در ازای پرداخت حق اشتراک 8 دلاری ماهانه برای برندها، بیزینس‌ها و تمامی کاربران فارغ از جایگاه اجتماعی آنهاست. اگر کاربری اشتراک تیک آبی را خریداری کند، با کلیک کردن بر روی این تیک اعلانیه‌ای ظاهر می‌شود که در آن نوشته شده: “این حساب کاربری به دلیل خرید اشتراک توییتر بلو و احراز هویت از طریق شماره موبایل، تایید شده و مورد اعتماد است.”

بعد از نهایی شدن این پروسه، بسیاری از کاربران از چشمک و سوسو زدن تیک آبی (باگ ساختاری) حساب کاربری خود خبر داده‌اند و بسیاری دیگر اعلام کردند که این تیک کاملاً حذف شده است. بر اساس قانونی که ماسک وضع کرده، حتی سرشناس‌‌ترین افراد، مانند پاپ فرانسیس نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

اما این خبر تنها تا چند روز پس از حذف تیک آبی توییتر از حساب هزاران کاربر معتبر بود. بر اساس شواهد، توییتر این تیک آبی را به بعضی از حساب‌های کاربری برتر، بدون اینکه آنها اشتراک توییتر بلو را خریداری کرده باشند، برگردانده بود.
در طی آن دو روز آخر هفته، چندین حساب کاربری برتر که بیش از 1 میلیون نفر دنبال‌‌کننده دارند، اعلام کردند که با وجود عدم پرداخت حق اشتراک ماهانه توییتر بلو، تیک آبی خود را پس گرفته‌اند.

نحوه مدیریت نادرست ایلان ماسک باعث به‌وجود آمدن جنجال‌ها و انتقادات بسیاری در همین مدت زمان کوتاه شده است. در طی این پروسه هزاران حساب کاربری معتبر در توییتر، تیک آبی احراز هویت را از دست داده‌اند. نکته قابل توجه این است که اکانت پاپ فرانسیس تیک خاکستری احراز توییتر را دریافت کرده، که این تیک مشخصاً معتلق به افراد دولتی و سازمان‌هاست.

توییتر

در آن زمان، خود ایلان ماسک با انتشار توییتی اعلام کرد که شخصاً حق اشتراک توییتر بلوی چند نفر از کاربران، شامل لبران جیمز (بسکتبالیت معروف)، استفان کینگ (نویسنده آمریکایی) و ویلیام شانتر (بازیگر کانادایی) را می‌پردازد. اما به‌نظر می‌رسد که این موهبت ناخواسته شامل بسیاری از افراد دیگر نیز شده است.

توییتر

البته شایان ذکر است که بر اساس گزارش The Verge، تیک آبی توییتر برای حساب کاربری افراد معروفی که درگذشته‌اند نیز مجدداً فعال شده است. از این افراد میتوان به مایکل جکسون، پاول واکر، کوبی برایانت و چادویک بوزمن اشاره کرد.

توییتر

در ماه مارچ، روزنامه The New York Times گزارش کرد که توییتر قصد دارد اشتراک رایگان توییتر بلو را در اختیار 10 هزار برند و کمپانی برتر قرار دهد. هنوز مشخص نیست که توییتر قصد تکرار چنین اقدامی را برای حساب‌های کاربری شخصی نیز دارد یا نه.

برنامه‌نویسی به نام تراویس براون با تحلیل حساب‌های کاربری توییتر که بیش از 1 میلیون دنبال‌کننده دارند، به این نتیجه رسیده بود که در آن زمان (اواخر ماه آوریل) بیش از 110 حساب کاربری واجد شرایط وجود دارند که هنوز تیک آبی را دریافت نکرده‌اند. معروف‌ترین و قابل‌توجه‌ترین اکانت در این میان، متعلق به رایان رینولدز بازیگر محبوب کانادایی است که توسط اکانت کمپانی تسلا نیز دنبال می‌شود.

توییتر

در صفحه GitHub براون، نتایج تحلیل‌های او منتشر شده که براساس آنها تنها 4.8% از افرادی که در گذشته تیک آبی احراز هویت را در پروفایل خود داشته‌‌اند، پس از حذف نهایی این تیک‌ها برای خریداری کردن اشتراک توییتر بلو نیز اقدام کرده‌اند.

مشکلات توییتر بلو

روند احراز هویت در توییتر اخیراً مشکلات بسیار زیادی را به‌وجود آورده است. مدتی کوتاه پس از انتصاب ایلان ماسک به‌عنوان مدیرعامل توییتر، او قابلیت احراز هویت پولی را راه‌اندازی کرد. این قابلیت منجر به دردسرهای بسیاری زیادی از جمله جعل هویت افراد و برندهای معروف شده بود.
درحال حاضر، توییتر از برندها و بیزینس‌ها می‌خواهد که در ازای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی خود، اشتراک توییتر بلو را خریداری کرده و حساب کاربری خود را احراز هویت کنند. درواقع بر اساس قوانین جدید ماسک، تاییدیه گرفتن و احراز هویت برندها، شرط لازم برای تبلیغات در پلتفرم توییتر است.

به گفته بسیاری از کاربران در آن زمان، هزینه احراز هویت و دریافت تاییدیه سازمانی مبلغ هزار دلار غیرقابل استرداد است. و حتی پس از ثبت درخواست، ممکن است که حساب کاربری تاییدیه لازم را دریافت نکند.

ماسک امیدوار است که بتواند به کمک اشتراک توییتر بلو سود خوبی به جیب بزند. هرچند بر اساس گزارش تحلیلگران، این سرویس پولی پس از راه‌اندازی در دسامبر سال 2022، تنها 11 میلیون دلار از اشتراک‌های موبایلی سودآوری داشته است.

حالا پس از گذشت تقریباً دو هفته، کاربران از باگ ساختاری جدیدی در توییتر خبر می‌دهند. بر اساس شواهد، در صورتی که کابران بخش بیوگرافی خود در توییتر را آپدیت کنند (حتی با اضافه کردن چند فاصله)، تیک آبی احراز هویت برای لحظاتی کوتاه به پروفایل بازمی‌گردد و بعد از رفرش کردن صفحه، دوباره ناپدید می‌شود. هنوز مشخص نشده که آیا دیگر کاربران می‌‌توانند شاهد این تغییرات زودگذر در پروفایل یکدیگر باشند یا خیر.

به‌نظر می‌رسد که این مشکل جدید صرفاً یک باگ زیرساختی در کدنویسی پلفترم توییتر باشد. بسیاری متعقدند که پس از تعدیل نیروی عده زیادی از کارمندان این کمپانی، جای تعجبی نیست که کدنویسی و عملکرد پلتفرم توییتر به این روز افتاده است!

منبع: techcrunch ( 123)

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array