به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، برخی از تحلیلگران باور دارند زمان آن رسیده که سوندار پیچای، مدیرعامل کمپانی گوگل از سمت خود کناره‌گیری کند.
با توجه به دردسرهای اخیر پیش‌آمده درباره عملکرد هوش مصنوعی Gemini، شرایط در پایگاه گوگل (Googleplex) کمی ناخوشایند است و برخی از تحلیلگران به‌صورت یک‌صدا و یکپارچه باور دارند زمان اعمال تغییراتی در تیم مدیریت این شرکت بزرگ رسیده است.

این غول حوزه جستجو اخیراً رقبای قدری در حوزه ابزارهای مبنی بر هوش مصنوعی پیدا کرده و رقابت میان هوش مصنوعی زایای Gemini و دیگر ابزارهای موجود در بازار تشدید می‌شود.
اخیراً ابزار تولید تصاویر Gemini با ایجاد تصاویر نامناسب و نادرستی درباره تنوع نژادی اشخاص و سران تاریخی منجر به ایجاد واکنش‌های شدیدی از سوی کاربران شده شده بود. در نتیجه موج عظیم شکایات و اعتراضات، گوگل تصمیم گرفت به‌صورت موقتی خدمت‌رسانی این ابزار را متوقف کند.

این اشتباه به‌قدری فاحش و وحشتناک بود که سهام کمپانی گوگل را نیز تحت‌تأثیر قرار داد و مدیرعامل این کمپانی شخصاً بیانیه‌ای درباره آن صادر کرد و گفت این اشتباه “کاملاً نابخشودنی” است.

سوندار پیچای

اتفاقات بزرگی در گوگل در راه است

این ماجرای ناگوار درنهایت به این موضوع ختم شد که “گوگل در زمینه دستاوردهای هوش مصنوعی از دیگر رقبای خود بسیار عقب‌تر است” و حالا عده‌ای به‌صورت یکپارچه خواهان جایگزینی سوندار پیچای با یک مدیرعامل جدید هستند.
بسیاری از تحلیلگران با انتشار آنالیزهای تخصصی خود درباره این مسئله به این موضوع اشاره کرده‌اند که پس از 9 سال، وقت آن است که پیچای با یک فرد جدید جایگزین شود. پیچای در سال 2015 جایگزین لری پیج شده بود. او چهارسال بعد و در سال 2019 مسئولیت مدیرعامل کمپانی مادر Alphabet را نیز پذیرفته بود.

تحلیلگران با بررسی اتفاقات اخیر در این کمپانی به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به موج سراسری محبوبیت و کارایی تکنولوژی هوش مصنوعی، سوندار پیچای “فرد مناسبی برای هدایت کردن این شرکت به دوران بعدی فعالیت‌های گوگل نیست”.
مسئله اینجاست که در طی تقریباً یک‌دهه‌ای که پیچای مسئولیت مدیرعامل گوگل را به‌عهده داشته است؛ عملکرد او در محافظت از امپراطوری موتور جستجوی گوگل بسیار قابل‌توجه بوده است. او با جدیت تمام از این بیزینس در برابر قانون‌گذاران حفاظت کرده و موفق شده در طی دوران فعالیت خود ارزش شرکت گوگل در بازار را به 1.7 تریلیون دلار برساند.

این درحالی‌ست که در هنگام آغاز کار او به‌عنوان مدیرعامل گوگل در سال 2015، ارزش بازار این شرکت تنها 400 میلیارد دلار بوده است!

اما با توجه به گزارش‌های اخیر چندین منبع معتبر، هم‌اکنون شرایط ناخوشایندی در مجتمع Googleplex حکم‌فرماست و تمام اشتباهات و خطاهای گذشته در حال خودنمایی هستند. گوگل برای رسیدگی به این اوضاع در تلاش است محصولات و پروژه‌های خود را هرچه‌سریعتر روانه بازار کند “تا از رقبا عقب نیفتد”، اما به باور تحلیلگران این راهکار در گذشته هم به ضرر این غول تکنولوژی تمام شده است.
با توجه به اینکه سوندار پیچای مدیرعامل کمپانی مادر Alphabet نیز هست؛ در واقع خود او در جایگاهی قرار دارد که مدیرعامل بعدی این شرکت را انتخاب کرده و جایگزین خود کند.

برخی از تحلیلگران هم از موضع فعلی این شرکت در حوزه هوش مصنوعی دفاع کرده‌اند و باور دارند “گوگل توانایی مدیریت کردن شرایط فعلی و خارج شدن از این بحران را دارد”. به گفته این افراد، راه دسترسی به این هدف “متمرکز شدن بر روی نوآوری” و “برگزیدن طرز فکر چالشی‌تر” است.

منبع: Business Insider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array