به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، بیش از 12 میلیون نفر از کاربران امسال در دام اپلیکیشن‌های جعلی ‌وام‌دهی افتاده‌اند.
براساس تحقیقات صورت‌گرفته توسط محققین کمپانی ESET، از سال 2020 تاکنون، اپلیکیشن‌های جعلی وام‌دهی موجود در فروشگاه گوگل‌پلی چندین میلیون از کاربران اندرویدی را به دردسر انداخته و از آنها سوءاستفاده کرده‌اند.

در این گزارش از 18 اپلیکیشن مختلف نام برده شده که باعث فریب خوردن بیش از 12 میلیون نفر از کاربران شده‌اند. این اپلیکیشن‌های متقلب با وعده‌هایی مانند “وام سریع و کم‌بهره” از کاربران کلاهبرداری کرده و درواقع اطلاعات شخصی آنها را به‌سرقت برده‌اند. چند مورد از این اپ‌ها Armor Cash، OKCredito، Flashloan، Optima و غیره نام دارند.

از این اطلاعات شخصی و مالی دزدیده‌شده برای باج گرفتن و حتی تهدید کردن کاربران و خانواده‌های آنها سوءاستفاده شده است!

وام جعلی
نمونه‌ای از نظرات منفی اپلیکیشن Armor Cash

در دام اپلیکیشن‌های جعلی وام‌دهی نیفتید!

به گفته محققین کمپانی تکنولوژی ESET، اپلیکیشن‌های جعلی وام‌دهی یا SpyLoanها به دلیل استفاده از ابزارهای غیرقانونی جاسوسی و ردیابی فعالیت کاربران در این لیست قرار گرفته‌اند. براساس مشاهدات پس از انتشار این گزارش در روز سه‌شنبه و اطلاع‌رسانی به مسئولین، کمپانی گوگل تمامی اپلیکیشن‌های خاطی را از فروشگاه گوگل‌پلی به‌کلی حذف کرده است.

در تصویر بالا، دو نفر از کاربران نظرات منفی خود را در رابطه با اپلیکیشنی به‌نام Armor Cash با دیگران به‌اشتراک گذاشته‌اند. براساس این نظرات، این اپلیکیشن با کلاهبرداری و باج‌گیری از مشتریان، جان افراد و اعضای خانواده و عزیزان آنها را نیز به خطر انداخته و از تهدیدهای مکرر برای آسیب زدن به‌ آنها هم دریغ نکرده است!

وام جعلی
گستردگی جغرافیایی کمپین‌های وام‌دهی جعلی

تحقیقات حاکی از آن هستند که اپلیکیشن‌های جعلی وام‌دهی در نیمه اول سال 2023 رشد 90% را تجربه کرده‌اند و معمولاً کاربران ساکن خارج از مناطق اروپا و آمریکا را هدف قرار می‌دهند. این اپلیکیشن‌های فریب‌دهنده و حیله‌گر معمولاً با جعل هویت نام‌ها و برندهای مورداعتماد در زمینه وام‌دهی و مؤسسات مالی؛ کاربران را به دام می‌اندازند.

همانطور که در نقشه بالا مشهود است، کشورهای مکزیک، اندونزی، تایلند، ویتنام، هند، پاکستان، کلمبیا و پرو جزء مناطق قربانی این اپلیکیشن‌های کلاهبردار هستند.

وام جعلی
یکی از اپ‌های وام جعلی که هم در گوگل‌پلی و هم اپ‌استور فعالیت داشته است

کمپانی گوگل اخبار مربوط به این گزارش را تأیید کرده و به کاربران اطمینان‌خاطر داده که “درحال بررسی دقیق و به‌کارگیری تمهیدات امنیتی بسیار شدیدتری در این حوزه” می‌باشد. سخنگوی گوگل اعلام کرد اگر اپلیکیشنی از قوانین این کمپانی سرپیچی کند و امنیت و پول کاربران را به‌خطر بیندازد؛ با عواقب سختی روبه‌رو خواهد شد.

بعد از نصب موفقیت‌آمیز اپلیکیشن‌های جعلی وام‌دهی، سیل آزار و اذیت‌ها به‌سوی کاربران روانه می‌شود. روند کلاهبرداری با باج گرفتن و تهدید کردن کاربران قربانی به پرداخت مبالغ بیشتری از پول در قبال تهدیدها انجام می‌شود. تعداد بسیار زیادی از کاربران برای این اپلیکیشن‌ها نظرات و بازخوردهای منفی گذاشته‌اند و اعلام کرده‌اند که کار اصلی این اپلیکیشن‌ها وام‌دهی نیست؛ بلکه آزار و اذیت و تهدید کردن مشتریان است.

این اپلیکیشن‌های جعلی وام‌دهی با جعل هویت و نام برندهای معتبر و سرشناس مؤسسات مالی دست به این اقدامات ناپسند زده‌اند. در سال‌های اخیر خدمات مالی و اقتصادی مانند سرویس‌های “الان بخر بعداً پرداخت کن” (BNPL) رشد فراوان و چشمگیری داشته‌اند.

منبع: Gizmodo

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array