به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی اپل قصد دارد دانلود اپلیکیشن‌های سیستم‌عامل iOS را از وبسایت‌های توسعه‌دهندگان به‌صورت مستقیم و بدون واسطه امکان‌پذیر سازد. البته این تغییرات فقط برای کاربران ساکن در مناطق تحت‌پوشش اتحادیه اروپا اجرایی خواهد شد.

کمپانی اپل قصد دارد به مرور و در آینده از تغییرات بیشتری در راستای قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا پرده‌برداری کند. جدیدترین مورد این تغییرات امکان دانلود مستقیم اپ‌های iOS از وبسایت‌های مربوطه را برای کاربران ایجاد خواهد شد.

آپدیت iOS

جدیدترین تغییرات در اکوسیستم iOS

به گفته اپل، این قابلیت به‌زودی و در “ادامه بهار 2024” از طریق یک آپدیت نرم‌افزاری در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. این تغییر اهمیت بسیار زیادی برای توسعه‌دهندگان خواهد داشت و بسیاری از آنها دیگر برای ارائه اپلیکیشن‌های iOS خود نیازی به ایجاد یک اپلیکیشن استور جداگانه نخواهند داشت.
البته با اینکه عرضه اپ‌های iOS به کاربران اتحادیه اروپا از طریق وبسایت توسعه‌دهندگان راه‌حل ساده‌تر و کاربردی‌تری به‌نظر می‌رسد؛ اما مثل همیشه باز هم پای قوانین سفت‌وسخت اپل در میان است.

با اینکه با آپدیت جدید سیستم‌عامل iOS 17.4 عملاً مجوز قابلیت سایدلودینگ صادر شده و راه فعالیت برای فروشگاه‌های اپلیکیشن متفرقه و شخص‌ثالث نیز باز شده است؛ اما کمپانی اپل اقدامات امنیتی و قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای توسعه‌دهندگان تصویب کرده است.

برای مثال، دانلود اپ‌های iOS از وبسایت‌های توسعه‌دهندگان ملزم به این است که توسعه‌دهندگان وبسایت خود را در پلتفرم App Store Connect ثبت کرده باشند. همچنین نصب کردن این اپ‌ها نیز دردسرهای خاص خودش را دارد و “کاربران باید دسترسی‌های لازم را از بخش تنظیمات گوشی خود تنظیم کنند”.

اپلیکیشن‌هایی که قرار است به‌صورت مستقیم و از طریق وبسایت توزیع شوند؛ باید پیش‌نیازهای مدنظر را گذرانده و از نظر صحت برنامه نیز مورد تأیید قرار بگیرند. این سازوکار برای همه اپلیکیشن‌های iOS اجرا می‌شود و استثنایی وجود نخواهد داشت.
توسعه‌دهندگانی که قصد توزیع اپ‌های خود را از این طریق دارند باید ابتدا تأییدیه‌های لازم را از اپل دریافت کرده و واجد شرایط این کمپانی باشند. همچنین حضور در برنامه توسعه Developer Program اپل (حداقل به‌مدت دو سال متوالی)،  داشتن برنامه‌ای با حداقل 1 میلیون دانلود در اتحادیه اروپا و احراز هویت و ثبت شدن در این اتحادیه نیز جزئی از شروط لازم این راهکار جدید هستند.

توسعه‌دهندگان هنگام هدایت کاربران به وبسایت خود برای تکمیل عملیات‌های پرداختی و تراکنش‌ها نیز در شخصی‌سازی موارد مالی مانند تبلیغات، پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای و اعمال کد تخفیف آزادی عمل خواهند داشت.

توسعه‌دهندگانی که توسط اپل مورد تأیید قرار گرفته باشند و مجوز توزیع اپ‌های iOS از طریق وبسایت خودشان را دریافت کرده باشند می‌توانند برای رسیدگی به مواردی مانند بازیابی اطلاعات، یکپارچه‌سازی کارکردهای سیستم و پشتیبان‌گیری به چند API دسترسی داشته باشند.

با توجه به این شرایط سخت‌گیرانه، به‌نظر می‌رسد هدف نهایی اپل محدود کردن این قابلیت جدید به توسعه‌دهندگان بزرگ باشد. خصوصاً شرط “داشتن حداقل 1 میلیون دانلود” تأثیر بسیاری در محدود کردن دسترسی توسعه‌دهندگان کوچک به این قابلیت خواهد بود.
همچنین “داشتن اکانت توسعه‌دهندگان اپل به مدت حداقل 2 سال” یکی از شروطی است که می‌تواند شرکت بازی‌سازی Epic Games را از توزیع اپ‌های iOS از طریق وبسایت خود محروم سازد!

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array