به گزارش ایران دکونومی، محدودیت دامنه نوسان سهام در تمامی بازارهای بورس و فرابورس بعد از امروز (شنبه) به حالت قبلی برمی‌گردد.

پس از وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور در بعد از ظهر روز یکشنبه – ۳۰ اردیبهشت که منجر به شهادت رئیس جمهور و هیات همراه او شد، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار معاملات بورس تصمیم گرفت: تا دامنه نوسان سهام به 2 درصد کاهش پیدا کرد؛ و در بازار سرمایه برای 6 هفته پیاپی این محدودیت ادامه یافت.

کاهش دامنه نوسان و توقف بازار از مکانیزم‌های موقتی کنترل بازار هستند و این موضوع در شرایط سیاسی خاص و بحرانی مختلف موثر است.

این اقدام در روزهای ابتدایی خوب و مفید بود، اما تداوم محدودیت دامنه نوسان در بازار سرمایه با مخالفت‌هایی همراه شد، وبه باوربرخی کارشناسان بخشی از مشکل این بازار به‌جز موارد کلان به سیاست‌های اتخاذی سازمان بورس درخصوص دامنه‌نوسان برمی‌گردد. از این رو به‌نظر می‌رسد ادامه تاکتیک کاهش دامنه‌نوسان روش مفیدی نبوده و همین موضوع به صف فروش‌ بویژه در سهم‌های کوچک در این 6 هفته دامن‌ زد. این در حالی است که در صورت عادی کردن دامنه‌ نوسان در این مدت انتظار می‌رفت سهام کوچک هم به‌سرعت به تعادل برسند.

محدود کردن دامنه باعث شده تا نوسانگیران و دی تریدرها از بازار خارج شوند که این موضوع آسیب جدی به بازار سرمایه وارد خواهد کرد.

با این وجود از امروز(یکشنبه) پس از 41 روز، دامنه نوسان قیمت‌ها در بازارهای بورس و فراورس به روال عالی بازمی‌گردد و قرار است دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی (سهام و حق‌تقدم) بازارهای اول و دوم (تابلوهای اصلی و فرعی) از 2+/- درصد به 6+/- درصد و در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای از 2+/- درصد به 3+/- درصد و هم‌چنین دامنه نوسان قیمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط قابل معامله از 4+/- درصد به 10+/- درصد تغییر کند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array