به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، تاریخچه اپل به بیش از 47 سال تلاش مداوم و بی‌وقفه برمی‌گردد و نام استیو جابز همواره در کنار تمامی محصولات اپل می‌درخشد. در 2 آگوست 2018، اپل (AAPL) به عنوان اولین شرکت سهامی عام جهان به ارزش بازار 1 تریلیون دلار دست یافت و تاریخ ساز شد.

شرکت اپل در سال ۱۹۷۱ با دوستی استیو وزنیاک ۲۱ ساله مهندس رایانه و استیو جابز ۱۶ ساله متولد شد به‌طوری‌که با گذشت شش سال از آشنایی این دو نفر در سال ۱۹۷۷ این شرکت با معرفی رایانه شخصی اپل I که در گاراژ خانه جابز به صورت دستی ساخته شده بود رسماً با نام تجاری Apple Computer Inc به بازار تکنولوژی وارد شد و توانست ظرف مدت کوتاهی با فروش تعدادی از این مدل رایانه شخصی، اعتباری برای خود دست و پا کند.

استیو جابز که در تمام عمر خود به عنوان یک کارآفرین زندگی کرد، سال 2011 در سن 56.2 سالگی از دنیا رفت. در این مقاله، به زندگی استیو جابز و تاریخچه شرکتی که او تأسیس کرده است خواهیم پرداخت.

از جعبه های آبی تا اپل

استیو جابز در سال ۱۹۵۵ در ۲۴ فوریه در سان فرانسیسکو به دنیا آمده است. پدر و مادر استیو جابز دو دانشجو از دانشگاه University of Wisconsin بودند. آنها سرپرستی استیو جابز را به زوج دیگری سپردند. استیو جابز با دارا بودن هوش بالا و البته بدون هدف در کنار استیو وزنیاک مشاغل مختلفی را امتحان کردند.

«استیو جابز» و «استیو وزنیاک»، که به عنوان «دو استیو» نیز نامیده می‌شوند، اولین بار در اواسط سال 1971 با هم آشنا شدند، دوست مشترک آنها «بیل فرناندز» وزنیاک 21 ساله را به جابز 16 ساله معرفی کرد. اولین شراکت تجاری آنها در پاییز همان سال آغاز شد، زمانی که وزنیاک «یک مهندس الکترونیک خودآموز» مقاله‌ای را در مجله Esquire خواند که دستگاهی را توصیف می‌کرد که می‌توانست تماس‌های تلفنی رایگان از راه دور برقرار کند.

وزنیاک شروع به ساختن «جعبه‌های آبی» خود کرد. و جابز توانست حدود دویست جعبه آبی را به قیمت 150 دلار بفروشد و سود را با وزنیاک تقسیم کند. جابز بعداً به زندگینامه‌نویس خود گفت که اگر جعبه‌های آبی وزنیاک نبود، «سیبی هم وجود نداشت».

استیو جابز و استیو وزنیاک

تا سال 1972، جابز از کالج رید و وزنیاک از دانشگاه برکلی کناره‌گیری کردند. این دو در سال 1975 عضو باشگاه کامپیوتر HomeBrew شدند، جایی که به سرعت شیفته کامپیوترهای کیت شدند و جعبه های آبی را پشت سر گذاشتند.

در 1 مارس 1976، وزنیاک کامپیوتری را طراحی و تکمیل کرده و آن را به یک جلسه باشگاه کامپیوتر هومبرو برد تا آن را به نمایش بگذارد. وقتی جابز کامپیوتر وزنیاک را دید که بعداً به Apple I تبدیل شد، بلافاصله به پتانسیل تجاری آن علاقه‌مند گردید. به منظور جمع‌آوری پول مورد نیاز برای تولید اولین دسته از بردهای مدار چاپی، جابز اتومبیل فولکس واگن نوع 2 خود را به قیمت چند صد دلار و وزنیاک ماشین حساب قابل برنامه ریزی HP-65 خود را به قیمت 500 دلار فروخت.

تاسیس رسمی اپل در 1976

با توجه به اینکه وزنیاک بیشتر وظیفه تولید و ساخت را داشت و جابز فروش آن را انجام می‌داد، آن دو به اندازه‌ای از بازار درآمد کسب کردند که بتوانند در Apple II سرمایه‌گذاری کنند. اپل II بود که این شرکت را ساخت. در همین زمان بود که شرکت آنها با نام اپل (APPLE)، به طور رسمی در سال 1976 تأسیس شد.

Apple II با معرفی اولین گرافیک رنگی، صنعت کامپیوتر را متحول کرد. فروش از 7.8 میلیون دلار در سال 1978 به 117 میلیون دلار در سال 1980، یعنی سالی که اپل وارد بازار عمومی شد، افزایش یافت.

تا سال 1978، این شرکت تنها با استفاده از Apple II به سود 2 میلیون دلاری دست یافت. Apple II پیشرفته نبود، اما به علاقه‌مندان به کامپیوتر اجازه می‌داد برنامه‌های خود را بسازند و بفروشند. از جمله این برنامه‌های تولید شده توسط کاربر، VisiCalc بود، یک نوع پروتو-اکسل که اولین نرم‌افزار با کاربردهای تجاری به حساب می‌آمد.

اگرچه اپل به طور مستقیم از این برنامه‌ها سود نمی‌برد، اما با گسترش استفاده از Apple II، علاقه‌مندان بیشتری را جذب کرد.

داستان نامگذاری شرکت اپل

ریشه نام‌گذاری اپل بسیار ساده است. وزنیاک طی مصاحبه‌اش با مجله بایت در سال ۱۹۸۴ گفت: «پروژه اپل سال‌ها ذهن جابز را به خود مشغول کرده بود و بیشتر وقت خود را در طبیعت به طراحی و ساخت محصولات خود می‌گذراند. ایده اسم نیز کاملاً اتفاقی به ذهن او خطور کرده بود و با الهام از داستان سقوط سیب بر سر نیوتون و قانون جاذبه، نام اپل را برای برند خود درنظر گرفتیم.»

لوگوی سیب شرکت اپل

عمومی شدن کاربرد اپل در 1980

در دهه 1980، اپل هنوز عملکرد خوبی داشت و در سال 1990 بالاترین سود خود را ثبت کرد. با این حال، این بیشتر به دلیل برنامه‌هایی بود که جابز قبل از رفتنش به راه انداخته بود، به ویژه قرارداد او با یک شرکت کوچک به نام Adobe، خالق Adobe (PDF).

زمانی که اپل در سال 1980 عمومی شد، پویایی این شرکت کم و بیش مشخص شده بود. استیو جابز یک رویاپرداز بود با یک سبک مدیریتی سخت و اغلب جنگجو، در حالی که استیو وزنیاک نابغه آرامی بود که باعث شد این چشم‌انداز عملی شود. با این حال، هیئت مدیره اپل به چنین عدم تعادل قدرت در شرکت علاقه چندانی نداشت. جابز و هیئت مدیره در سال 1983 موافقت کردند که جان اسکالی را به تیم اجرایی اضافه کنند. در سال 1985، هیئت مدیره جابز را به نفع اسکالی برکنار کرد.

در سال 1985، اسکالی درخواست بیل گیتس «بنیانگذار مایکروسافت» برای اجازه کاربرد نرم افزار اپل را رد کرد. این تصمیم بعداً تکرار شد، زیرا مایکروسافت که سیستم عامل ویندوز (OS) آن دارای رابط گرافیکی مشابه اپل بود، در اواخر دهه 1980 و در سراسر دهه 1990 به سخت‌ترین رقیب آنها تبدیل شده بود.

استیو جابز ثروتمند و بیکار بود. اگرچه او در اپل کار نمی‌کرد، اما بیکار نبود. در این مدت، از سال 1985 تا 1996، جابز دو معامله بزرگ انجام داد. در سال 1986، جابز سهام شرکتی به نام پیکسار را از جورج لوکاس خریداری کرد، موفقیت نهایی آنها در انیمیشن دیجیتال منجر به عرضه اولیه عمومی (IPO) شد که حدود 1 میلیارد دلار برای جابز درآمد داشت.

دومی بازگشت به وسواس قدیمی او با کامپیوتر بود، و «نکست» را برای ایجاد کامپیوترهای پیشرفته تاسیس کرد. از میان این دو معامله، NeXT مهم‌ترین آنها بود، زیرا مشخص شد اپل به دنبال جایگزینی سیستم عامل خود است. اپل در سال 1996 نکست (NeXT) را برای سیستم عامل خود خرید و استیو جابز را به اولین شرکتی که تأسیس کرد بازگرداند.

1996

سال حساسی که در آن استیو جابز NeXT، سازنده کامپیوتری را که خود تأسیس کرده بود، به اپل فروخت و یازده سال پس از برکناری‌اش، او را به شرکت اپل بازگرداند.

بازگشت اپل به مسیر

در طی چند سال، سهام اپل پس از اوج خود در سال 1990 به آرامی آسیب دید و در سال 1996، کارشناسان معتقد بودند که این شرکت محکوم به فنا است. تا اینکه در سال 1997، زمانی که اپل به شدت به یک سیستم عامل نیاز داشت، NeXT Software (شرکت جابز) را خریداری کرد و هیئت مدیره تصمیم گرفت از یکی از دوستان قدیمی خود کمک بخواهد و آن شخص استیو جابز بود.

داستان زندگی استیو جابز و اپل

جابز به عنوان مدیر عامل موقت یا همان طور که خودش را iCEO می‌نامید (جابز تا سال 2000 به طور رسمی مدیرعامل نبود) به شرکت برگشت. جابز تصمیم گرفت تغییراتی در اپل ایجاد کند. او با مایکروسافت ائتلافی برای ایجاد نسخه مک از نرم افزار آفیس محبوب خود ایجاد کرد. این تصمیم نقطه عطفی برای شرکت بود، جابز کامپیوترها را اصلاح کرد و iBook (یک لپ تاپ شخصی) را معرفی نمود و به دنبال آن iPod، یک پخش کننده mp3، به رهبر بازار تبدیل شد.

وقتی جابز برگشت، شرکت در موقعیت خوبی قرار نداشت. اپل با هجوم رایانه‌های شخصی ارزان‌قیمت ویندوزی که به بازار عرضه شده بودند، شروع به دست و پا زدن کرده بود. جابز دوباره مدیریت را به دست گرفت و اقدامات شدیدی را انجام داد تا افت اپل را جبران کند. این شرکت به بیل گیتس پیشنهاد سرمایه گذاری 150 میلیون دلاری کرده و آن را دریافت کرد. جابز از این پول برای افزایش تبلیغات و برجسته کردن محصولاتی که اپل قبلاً ارائه کرده بود، استفاده کرد.

سیستم عامل NeXT برای ایجاد iMac، اولین رایانه شخصی موفق اپل استفاده شد. جابز این موضوع را با فهرستی از موفقیت‌ها از iPod در سال 2001 تا iPad در سال 2010 دنبال کرد. در سال‌های گذشته اپل با آیفون بر بازار گوشی‌های هوشمند تسلط یافت، فروشگاه تجارت الکترونیکی را باز کرد و فروشگاه‌های خرده‌فروشی با نام تجاری iTunes را راه‌اندازی نمود.

ورود آیفون به بازار

آیفون به عنوان «یک تلفن همراه با صفحه نمایش لمسی» در سال 2007 معرفی شد و یکی از موفق‌ترین محصولات جهان بود. این شرکت از آن زمان تاکنون چندین نسخه جدید از آیفون منتشر کرده است. اندکی پس از معرفی آیفون و اپل تی‌وی، این شرکت «رایانه» را از نام خود حذف کرد و به «Apple Inc.» تبدیل شد، که نشان می‌دهد چیزی فراتر از رایانه‌ها است. از دیگر محصولات محبوب می‌توان به تبلت آیپد و اپل واچ اشاره کرد.

اخیراً اپل بخش خدمات خود را با کارت اعتباری خود (Apple Card)، Apple News برای اخبار، Apple Arcade برای بازی‌ها و Apple TV+ برای پخش محتوای اصلی تولید شده توسط Apple گسترش داده است.

درگذشت استیو جابر

استیو جابز در 5 اکتبر 2011 درگذشت، اما اپل همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. محبوبیت آیفون، اپل را به اولین شرکت با ارزش یک تریلیون دلار در سال 2018 تبدیل نمود و دو سال بعد این رقم را دو برابر کرد.

سخن آخر

خلاصه کردن داستان اپل و کارهای جابز در یک مقاله غیرممکن است، اما چند درس را برای ما مشخص می‌کند. اولاً، نوآوری اهمیت زیادی دارد، اما محصولات نوآورانه بدون بازاریابی مناسب شکست می‌خورند. دوم اینکه هیچ راه مستقیمی برای موفقیت وجود ندارد. جابز خیلی زود ثروتمند شد، اما اگر در دهه 90 به اپل باز نمی‌گشت، امروز اپل در حاشیه می‌بود.

از زندگی استیو جابز چه چیز می‌توان آموخت؟ همانطور که در زندگی هر کارآفرین موفقی دیده می‌شود، این ایده که می‌توانید کاری بزرگ‌تر و بهتر از آنچه قبلاً انجام داده‌اید را به انجام برسانید. همیشه باید خوب ببینید و مطالعه کنید، خواه از آن تقلید کنید یا شگفت‌زده شوید از قابلیت‌هایی که این ایده قادر به انجام آن است.

منبع: investopedia ، guides

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array