به گزارش ایران دکونومی، تاریخچه برند «پوما» (PUMA) داستان موفقیت یکی از معروفترین برندهای محصولات ورزشی در جهان است. پوما از سال 1924 و با کارخانه خانوادگی برادران «داسلر» در آلمان شروع می‌شود. این کارخانه پایه‌گذار دو برند معروف «آدیداس» و «پوما» بود، برادران داسلر «آدولف و رودولف داسلر» در ابتدا کارخانه لوازم ورزشی خود را در «هرتسوگن آوراخ» آلمان تاسیس کردند. پس از اختلاف دو بردادر و جدایی آنها، برندهای آدیداس و پوما از این کارخانه تفکیک شدند و جدا از هم به کار خود ادامه دادند. در این مطلب تاریخچه برند پوما آورده شده است، با ما همراه شوید.

شروع داستان پوما «PUMA»

28 سال پس از تأسیس شرکت کفش سازی برادران داسلر و با شروع جنگ‌جهانی دوم شراکت موفقیت‌آمیز دو برادر به اتمام رسید و آنها از یکدیگر جدا شدند. هر یک از دو برادر راه جداگانه‌ای را در پیش گرفته و «رودولف داسلر» به ساختمان دیگری که متعلق به خانواده بود نقل مکان کرد. او به همراه 14 کارمند این انبار را به یک کارخانه تبدیل کرد و شرکت خود را تأسیس نمود.

برادران داسلر

در ژانویه 1948 بود که Sportschuhfabrik Rudolf Dassler (RUDA) ثبت شده و چند ماه بعد از آن، اول ژوئن 1948 شروع به کار نمود. چهار ماه طول کشید تا مارکِ PUMA متولد شد.

دسامبر 1948، رودولف داسلر در نامه‌ای به شرکا و مشتریان تصمیم خود را برای نامگذاری شرکت به نام «PUMA Schuhfabrik Rudolf Dassler» اعلام کرد. جزئیات شرکت جدید در تاریخ 14 ژانویه 1949 ثبت تجاری شد.

رودولف از همان ابتدا به فکر جهانی‌شدن و فروش محصولاتش در بازارهای جهانی بود. دهه 1950 شروع موفقیت‌ها پوما بود، به‌گونه‌ای که در نخستین مسابقه فوتبال بعد از جنگ جهانی دوم، چند عضو تیم فوتبال آلمان غربی كفش‌های فوتبال پوما پوشیدند.

SUPER ATOM که یکی از محصولات پوما بود در شروع فصل با بازیكن‌های سرشناس و رده اول آغاز به‌کار کرد. بعد از آن حجمی از شعارهای تبلیغاتی پوما با عنوان «یكی از برگزیده‌های فوتبال آلمان» پخش شد. دهه‌های 1960 و 70 هم به موفقیت‌های بزرگ در عرصه انواع کفش‌های ورزشی برای پوما سپری شد، به‌گونه‌ای که اغلب ورزشکاران برای پوشیدن این کفش‌ها با هم رقابت می‌کردند.

برند پوما در گذر زمان

نقاط عطف این برند در طول زمان به شکل زیر بوده است:

  • سال 1924: در این سال برادران داسلر کارخانه‌شان را در خانه والدینشان راه‌اندازی کردند.
  • سال 1936: جنسی اونز با پوشیدن کفش‌های داسلر توانست چهار مدال طلا بدست بیاورد.
  • سال 1948: در این سال تجارت داسلر به طور قانونی ثبت گردید و چهار ماه پس از این اتفاق پوما متولد شد و در اداره ثبت برند آلمان به ثبت رسید.
  • سال 1950: در این سال برخی از ورزشکاران در اولین مسابقه فوتبال پس از جنگ کفش‌های پوما را به پا کردند که این سال نقطه عطفی در داستان برند پوما به شمار می‌رود. در این مسابقه آلمان به پیروزی رسید.
  • سال 1952: راه اندازی PUMA’s SUPER ATOM در سال 1952 غوغایی ایجاد کرد. رودولف داسلر برای ساخت اولین بوت جهان با گل میخ‌های پیچ دار با اسپپ، مربی ملی آلمان غربی، سپ هربرگر همکاری کرد. برای PUMA، در کنار یک محصول موفقیت آمیز، این یک پرش بی‌انتها است.
  • سال 1954: در این سال هاینز فوترر در حالیکه کفش‌های پوما را بر پا داشت رکورد ۱۰۰ متر جهان را در یوکوهاما ژاپن می‌شکند. در نتیجه، کفش‌های برند پوما بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرند و به یک برند جهانی تبدیل می‌شوند.
  • سال 1958؛ طراحی عنصری. فقط یک سال بعد، آرم مارک دوم ثبت اختراع شد: “formstrip” که در اصل برای تثبیت پا در داخل کفش ایجاد شده بود ، اکنون یک علامت تجاری معمولی PUMA است که تقریباً در تمام کفش‌های PUMA یافت می شود و به عنوان عنصر طراحی در محصولات پوشاک ما استفاده می شود. و این نیز به موقع است: به لطف رسانه‌های در حال ظهور، نوار قالب را می‌توان در سراسر جهان مشاهده کرد!
  • دهه 60 میلادی. در این دهه پوما در میان ورزشکاران محبوبیت بسیار بالایی بدست آورد و حتی ورزشکاران مهم چون از این برند در مسابقات مهم خود استفاده می‌کردند. فوتبالیست‌های بزرگی با کفش‌های این برند گل‌های ماندگاری را ثبت کردند. زمانی که پوما به برزیل رسید تیم فوتبال این کشور به المپیک راه پیدا کرده بود و پله نیز از این برند استفاده می‌کرد.
  • دهه 70. در این دهه پوما به یک تولید موفق در کفش دست پیدا کرد. کفش‌هایی که ساختار تخت داشتند و بسیار نرم و سبک بودند. حتی پله هم از این محصول حمایت کرد. پله در حالی که برای سومین بار متوالی در المپیک حضور پیدا کرد این بار نیز با کفش های پوما ظاهر شد.

اوقات طلایی برند پوما زمانی بود که ورزشکاران مشترک PUMA، مری پیترز، بریتانیا (پنتاتلون)، جان آکی-بوآ ، اوگاندا (400 متر با مانع)، رندی ویلیامز، ایالات متحده آمریکا (پرش طول) و کلاوس ولفرمن، آلمان غربی (نیزه) همگی، مدال‌های طلا را در بازی‌های المپیک کسب کردند.

  • سال‌های 1980 تا 1989. یکی از ستارگان فوتبال به نام Torero ظهور کرد و جالب است که او نیز در مسابقات خود با کفش‌های پولو شرکت کرد و همین مسئله باعث شد تا سهام این شرکت روز به روز ارزش بیشتری پیدا کند.

لوگوی پوما

آرم پوما بر اساس پرش نوعی گربه طراحی شده است که می‌تواند با یک جهش به ارتفاعی در حدود بیست پا خیز بردارد. نماد پوما که بر روی تمام محصولات این شرکت است، نشانگر استحکام، سرعت و قدرت کفش‌هاست.

مانند بسیاری از برندهای امروزی، لوگوی پوما هم همزمان با تغییرات انتظارات مخاطبان تکامل یافته است. اکنون تصویر پوما هم در کمپین‌های برندسازی و بازاریابی این شرکت و نیز در تعدادی از لباس‌ها، از کفش گرفته تا پوشاک دیده می‌شود.

لوگوی اولیه پوما کمی پیچیده‌تر از تصویری بود که امروز می‌شناسیم. این لوگو چشمگیر نبود و نمی‌توانست بلافاصله چشم‌ها را خیره کند؛ بااین‌حال سال‌ها در این برند باقی ماند. گربه پوما امروز بخشی قوی از هویت این برند است.

لوگوی پوما در سال ۱۹۴۸، تصویر پوما را نشان می‌دهد که درحال پریدن از میان حرف D است که حرف اول کلمه داسلر بود. این تصویر تک‌رنگ هرگز زیبایی لوگوی فعلی را نداشت.

لوگو اولیه برند پوما

در سال ۱۹۵۱، یک نسخه دیگر از لوگوی پوما معرفی شد که این بار جزئیات بیشتری داشت. هنوز همان پوما بود که از حرف D می‌پرید، با این تفاوت که در حاشیه شش‌ضلعی قرار گرفت و زیر آن کلمه پوما و در دو ضلع آن نام کامل بنیان‌گذار را نوشتند.

لوگو دوم پوما در سال 1952

در سال ۱۹۵۸، لوگوی قدیمی پوما با تمرکز بر عنصر جدیدی از هویت برند، به‌روزرسانی شد. درست است که نماد پوما خیلی اهمیت داشت، اما خود کفش‌های پوما هم به‌اندازه کافی زیبا و چشمگیر بودند. در نسخه جدید از کلمه پوما به‌همراه یک نوار سفید استفاده کردند.

در اواخر دهه ۱۹۶۰، لوگوی جدید فقط شامل تصویر خود پوما، به‌رنگ سیاه و بدون هیچ کلمه یا علامت دیگری بود. این پوما تمیزتر و زیباتر از نسخه‌های قبلی بود و به برجسته‌کردن ماهیت پیچیده و جذاب برند کمک کرد.

لوگو برند پوما در گذر زمان

در سال ۱۹۷۴ بازهم لوگو را تغییر دادند و این بار سیلوئتی از پوما با نام پوما درکنار آن به لوگوی شرکت تبدیل شد.

استفاده از گربه پوما آینده هویت بصری این شرکت را مشخص کرد. همان‌طور که گفتیم، گربه پوما نشان‌دهنده سرعت، قدرت، چابکی و استقامت است. امروزه این شرکت تصویر پوما را با کلمه آن بسیار شیک و جسورانه طراحی کرده است که قدرت برند را نشان می‌دهد. درست است که تاکنون رنگ‌های مختلفی را امتحان کرده‌اند، اما لوگوی رسمی آنها سیاه‌رنگ است. فقط زمانی که پس‌زمینه آن مشکی باشد رنگ لوگو را سفید می‌کنند. انتخاب رنگ مشکی منطقی است؛ زیرا این رنگ سادگی و قدرت خاصی دارد. فونت پوما سنگین و پررنگ است. لبه‌های آن هم گرد است تا با انحناهای بدن گربه هماهنگ باشد.

گربه برند پوما

ورزشکاران معروفی که از پوما حمایت کردند

پوما از ابتدای تأسیس با ورزشکاران زیادی برای تبلیغ برند و محصولاتش همکاری کرده است. نیمار، فوتبالیست معروف، د ویکند، خواننده کانادایی و نیز مدل‌های مشهوری از جمله وینی هارلو و کارا دلوین با این برند همکاری کرده‌اند.

یکی از کمپین‌های معروفی که پوما با آن کار می‌کند کمپین «او ما را به حرکت درمی‌آورد» است که در روز جهانی زن برای تجلیل از زنان، ورزش و فرهنگ آغاز شد. در این کمپین زنان را تشویق می‌کنند که داستان خودشان را با شهامت تعریف کنند. برای این کار، پوما تیمی متشکل از تعدادی سفیر زن دارد که از آن جمله می‌توان سوپر مدل وینی هارلو، لکسی تامپسون فوتبالیست و یاروسلاوا ماهوچیخ در بخش پرش ارتفاع را نام برد.

با حمایت مالی ورزشکاران مشهور فوتبال همچون مارادونا، پله، کرویف و ماتئوس، پوما به یکی از مهم‌ترین تولید‌کنندگان محصولات ورزشی فوتبال و دیگر ورزش‌ها تبدیل شد، پس از آن با همکاری بوریس بکر، جوان‌ترین قهرمان مسابقات ویمبلدون، پوما جهانی شد و رهبری بازار را در فروش راکت تنیس در دنیا به دست آورد. در تمام این سال‌ها آدیداس در رقابت تنگاتنگی با پوما بود تا اینکه در سال 1980 برای نخستین‌بار فروش کفش پوما از آدیداس پیشی گرفت.

پوما در ابتدا مورد علاقه قشر مرفه جوامع و اغلب ورزشکاران رده‌بالا بود، تا اینکه پسر رودی داسلر ارزش و جایگاه پوما را زیر سوال برد و محصولات ورزشی را با قیمت ارزان‌تر در فروشگاه‌ها در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داد، اما بعد از این عمل اقشار پردرآمد جامعه دیگر علاقه‌ای به استفاده از این برند نداشتند.

در سال 1986 پوما و خانواده داسلر بیشترین سهام این شرکت را به گروه سرمایه‌گذاری پرونتوس فروختند و شرکت به سهامی‌ عام تبدیل و وارد بورس سهام شد.

سخن آخر

ورزش برای آرامش، تحرک و تفریح یا کسب مقام‌های بزرگ ورزشی است»، پوما همواره به تولید نمونه‌های متنوعی از محصولات خود دست زد. امروزه خط تولید این محصولات شامل کفش و البسه ورزشی و همچنین تیشرت، شلوار، کلاه کاسکت و دیگر ملزومات شامل کیف، کوله‌پشتی، ساعت، لیوان، عطر‌آلات و البته وسایل گلف و اسکی است. با وجود تولید این‌گونه محصولات همچنان حدود 60 درصد کل فروش پوما مربوط به کفش‌های ورزشی است. هم‌اکنون پوما با بیش از سه هزار کارمند، محصولات خود را از طریق نمایندگی‌های رسمی در 80 کشور جهان عرضه می‌کند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array