به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارش جدیدی هشدار داده است که نزدیک به 40 درصد مشاغل در سراسر جهان ممکن است تحت تأثیر هوش مصنوعی (AI) قرار بگیرند. اقتصادهای پردرآمد بیشتر از بازارهای نوظهور و کشورهای کم درآمد در معرض خطر هستند.

«کریستالینا جورجیوا» رئیس صندوق بین‌المللی پول، در یک پست وبلاگی از دولت‌ها خواست تا با این روند مشکل‌ساز مقابله و به طور فعال برای جلوگیری از افزایش تنش‌های اجتماعی ناشی از هوش مصنوعی گام‌هایی بردارند.

ما در آستانه یک انقلاب تکنولوژیک هستیم که می‌تواند بهره وری را ارتقا، رشد جهانی را تقویت و درآمد را در سراسر جهان افزایش دهد؛ با این حال، می‌تواند جایگزین مشاغل و تعمیق نابرابری شود.

در این گزارش اشاره شده است که در حالی اتوماسیون و فناوری اطلاعات از لحاظ تاریخی تمایل به تأثیرگذاری بر وظایف روزمره داشته و دارد؛ هوش مصنوعی می‌تواند بر مشاغلی که به کارگران بسیار ماهر نیاز دارند نیز تأثیر بگذارد. به گفته صندوق بین المللی پول، اقتصادهای پیشرفته با خطرات بیشتری از هوش مصنوعی (و همچنین فرصت‌های بیشتری برای استفاده از مزایای آن) نسبت به اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه مواجه هستند.

در اقتصادهای پیشرفته 60 درصد مشاغل ممکن است تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار بگیرند. با این حال، تقریباً نیمی از مشاغل در معرض خطر ممکن است با استفاده از هوش مصنوعی بهره‌وری را افزایش دهند. در نیم دیگر مشاغل نیز، برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی ممکن است «وظایف کلیدی را که در حال حاضر توسط انسان انجام می‌شود، انجام دهند» که می‌تواند تقاضا برای نیروی کار را کاهش داده و منجر به کاهش دستمزدها و استخدام شود.

در مقابل، در بازارهای نوظهور و کشورهای کم درآمد، انتظار می‌رود که قرار گرفتن در معرض هوش مصنوعی به ترتیب 40 و 26 درصد باشد.

یافته‌ها نشان می‌دهد که بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه، کمتر با اختلالات هوش مصنوعی روبه‌رو هستند. در عین حال، بسیاری از این کشورها زیرساخت یا نیروی کار ماهر برای استفاده از مزایای هوش مصنوعی را ندارند. بنابراین این ریسک وجود دارد که با گذشت زمان فناوری هوش مصنوعی نابرابری بین کشورها را بدتر کند.

منبع: rt

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array