به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، اوایل ماه فوریه، متا اعلام کرد که کلیه عکس‌های ساخته شده با ابزارهای هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی متعلق به این شرکت برچسب‌گذاری می‌شوند. از ماه می، متا به طور منظم این برنامه را اجرایی کرده و برخی از عکس‌ها را در فیسبوک، اینستاگرام و تردز با برچسب «ساخته شده با هوش مصنوعی» (Made with AI) علامت‌گذاری می‌کند.

اما استفاده از این برچسب برای عکس‌هایی که با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی ایجاد نشده‌اند، خشم کاربران و تعداد زیادی از عکاسان را برانگیخته است. چندین عکاس در شبکه‌های اجتماعی ادعا کرده‌اند که متا حتی به عکس‌های واقعی که توسط خود آنها گرفته‌ شده‌اند نیز برچسب «ساخته‌شده با هوش مصنوعی» اضافه کرده است.

به عنوان مثال، عکس زیر از تیم “کلکته نایت رایدرز” برنده مسابقات کریکت لیگ برتر هند، در نسخه موبایلی اینستاگرام برچسب هوش مصنوعی دریافت کرده است:

برچسب اشتباه هوش مصنوعی متا
عکس اینستاگرامی از تیم قهرمان لیگ برتر کریکت هند که برچسب “ساخته شده با هوش مصنوعی” دریافت کرده است.

تاکنون عکاسان زیادی نسبت به برچسب‌گذاری اشتباه عکس‌های خود ابراز نگرانی کرده‌اند. نکته آنها این است که ویرایش ساده یک عکس با یک ابزار نباید باعث شود یک عکس واقعی به‌عنوان یک تصویر مصنوعی درنظر گرفته شود.

پیت سوزا، عکاس سابق کاخ سفید در یک پست اینستاگرامی گفت که یکی از عکس‌های او با برچسب جدید برچسب‌گذاری شده است. سوزا معتقد است استفاده از ابزار برش عکس و تغییر فرمت عکس باعث شده است الگوریتم متا آنها را به اشتباه به‌عنوان محتوای ساخته شده با هوش مصنوعی تشخیص دهد.

برچسب اشتباه هوش مصنوعی متا
عکسی که توسط پیت سوزا گرفته شده است، اما اینستاگرام برچسب “ساخته شده با هوش مصنوعی” به آن اضافه کرده است

واکنش متا به این اشتباه

متا در مورد تجربه سوزا و سایر عکاسانی که مدعی هستند پست‌هایشان به‌اشتباه برچسب‌گذاری شده است، پاسخ نداده است. پس از انتشار این گزارش‌ها، «کیت مک‌لافلین»، سخنگوی متا گفت که این شرکت در حال ارزیابی رویکرد جدیدی برای نشان دادن برچسب‌هایی است که “میزان هوش مصنوعی به کار رفته در یک تصویر” را نشان دهد.

وی در ادامه افزود:

«ما به شاخص‌های استاندارد صنعتی متکی هستیم که سایر شرکت‌ها نیز در محتوای ساخته شده از ابزارهای خود، درج می‌کنند، بنابراین ما به شکلی فعال برای بهبود فرآیند خود با این شرکت‌ها همکاری می‌کنیم تا رویکرد برچسب‌گذاری با هدف ما مطابقت داشته باشد.»

گفتنی است که در حال حاضر، متا هیچ برچسب جداگانه‌ای برای نشان دادن اینکه یک عکاس از ابزارهای هوش مصنوعی برای ویرایش عکس خود استفاده کرده است یا هوش مصنوعی در ساخت آن نقش داشته است، ارائه نمی‌دهد. این درحالی است که درک اینکه هوش مصنوعی چقدر در یک عکس نقش داشته است، ممکن است برای کاربران سخت باشد.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array