به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بر اساس گزارش شورای جهانی طلا(WGC)، بانک‌های مرکزی در دو ماه اول سال 2023 مقدار زیادی طلا خریداری کرده‌اند؛ به طوری که در ماه‌های ژانویه و فوریه، بانک‌های مرکزی مجموعاً 125 تن طلا خریداری کردند که بالاترین میزان از زمان تبدیل بانک‌ها به بزرگترین خریدار طلا در سال 2010 است.

کشورهایی که بیشترین خرید طلا طی دو ماه اول 2023 را گزارش کردند شامل؛ سنگاپور (51.4 تن)، ترکیه (45.5 تن)، چین (39.8 تن)، روسیه (31.1 تن) و هند (2.8 تن) بودند. بانک مرکزی روسیه برای اولین بار در حدود یک سال گذشته گزارش ذخایر طلای خود را منتشر کرد، بنابراین 31.1 تن طلای روسیه احتمالا در طی چند ماه خریداری شده است.

در همین حال، تعداد اندکی از بانک‌های مرکزی کشورها ذخایر طلای خود را کاهش دادند. فروشندگان طلا کشورهای قزاقستان، ازبکستان، کرواسی و امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) بودند. قطعاً میزان خرید طلا توسط کشورها بسیار بیشتر از میزان فروش آن بوده است.

کشورهای بریکس همچنان خریداران بزرگ طلا خواهند بود

اگر به لیست خریداران طلا نگاه کنید، متوجه خواهید شد که چند کشور عضو بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در این لیست حضور دارند. من به این موضوع اشاره می کنم زیرا همانطور که چند هفته است با شما در میان می گذارم، ممکن است شاهد ظهور یک جهان چند قطبی باشیم که در یک طرف آمریکا محور و از طرف دیگر چین محور است. برای اولین بار، سهم کشورهای بریکس از اقتصاد جهانی بر اساس برابری خرید از کشورهای گروه G7 (کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده) پیشی گرفته است.

طلا

طلا نقش مهمی در این چند قطبی شدن دارد. بریکس برای حمایت از ارزهای خود و دور شدن از دلار آمریکا که حدود یک قرن به عنوان ارز ذخیره خارجی جهانی عمل کرده است، به فلز گرانبها نیاز دارد. اکنون تجارت جهانی بیشتر و بیشتر با یوان چین انجام می‌شود و گزارش‌هایی وجود دارد که بریکس ( که در نهایت می‌تواند سایر اقتصادهای نوظهور مهم مانند عربستان سعودی، ایران و غیره را نیز شامل شود) در حال توسعه ابزار پرداخت خود هستند. طلا یک منبع محدود است. تولید بیشتر آن گران و زمان بر است. در عین حال، کشورهای بریکس همچنان خریداران خالص خواهند بود زیرا به دنبال تنوع بخشیدن به دلار هستند.

جریان خالص سرمایه به سمت صندوق های با پشتوانه طلا در حال افزایش است

جریان خالص ورودی به صندوق‌های دارای پشتوانه طلا در ماه مارس پس از 10 ماه متوالی مثبت شد؛ چرا که قیمت فلز گرانبها در حال افزایش است. سرمایه‌گذاران در ماه مارس نزدیک به 1 میلیون اونس به تمام صندوق‌های فیزیکی طلا اضافه کردند که بالاترین افزایش ماهانه از مارس 2022 است. بر اساس گزارش بلومبرگ، تا 31 مارس، کل ذخایر طلا به 93.2 میلیون اونس رسید.

صندوق های طلا

با توجه به اخبار ضعیف اقتصادی، تورم بالا، افزایش نرخ‌ها، بخش بانکی متزلزل و تنش‌های ژئوپلیتیکی، طلا در حال ثبت رکوردهای جدید است. در روز پنجشنبه (6 آوریل)، هر اونس فلز به 2032 دلار رسید که تنها 43 دلار از بالاترین رکورد خود که در آگوست 2020 ثبت شد، کمتر بود.

آمار ضعیف تولید به مشکلات احتمالی پیش رو اشاره می کند

از آنجا که نشانه‌هایی از رکود در اقتصاد جهانی را مشاهده می‌کنیم، خرید و انباشت طلا کار عاقلانه‌ای به نظر می‌رسد. فعالیت‌های تولیدی ایالات متحده برای چهارمین ماه متوالی با سرعت بیشتری کاهش یافت و شاخص مدیران خرید (PMI) تولید ماه مارس به 46.3 کاهش یافت. پس از بحران مالی و قرنطینه‌های کرونا، این سومین کاهش شاخص در 15 سال گذشته است. به نظر می رسد اقدامات فدرال رزرو کاملا بر کاهش رشد اقتصادی اثر گذار بوده است. این در حالیست که به پایان چرخه افزایش نرخ بهره نزدیک می شویم.

شاخص مدیران خرید

به گفته الکساندر ردمن و دلا چن، طی 70 سال گذشته توقف افزایش نرخ فدرال رزرو در 75 درصد موارد با یک تأخیر 6 ماهه منجر به رکود شده است. تحلیلگران بر این باورند که فدرال رزرو قبل از توقف نهایی فقط یک افزایش دیگر پیش رو دارد.

طبق برآورد ردمن و چن، چرخه باید تا جولای کامل شود. اگر برآوردهای آنها درست باشد، ممکن است در سه ماهه چهارم 2023 با رکود روبرو شویم. آنها می گویند زمان خرید سهام زمانی است که شاخص PMI تولید پس از شروع رکود پایین می‌آید. اگر رکود در پیش باید، خرید طلا به عنوان یک دارایی امن کاملاً توصیه می شود.

شاخص تولید ISM، که معمولاً به عنوان شاخص مدیران خرید تولید ISM (ISM PMI) شناخته می شود، اندازه گیری ماهانه سطح فعالیت اقتصادی در بخش تولید در ایالات متحده در مقایسه با ماه قبل است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

نویسنده: لیلا درخشان

منبع:  investing

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array