به گزارش ایران دکونومی و براساس آخرین خبرها از سوی مسئولان بانکی به دنبال عملیاتی شدن صدور چک‌ الکترونیکی توسط ۱۱ بانک (تاکنون)، بانک‌های ملت و ملی نیز به عرضه‌کنندگان چک‌های الکترونیکی می‌پیوندند.

آخرین دستاورد نظام بانکی در حوزه دیجیتال، چک الکترونیکی است و با امضای دیجیتالی شخص ارائه‌دهنده، اعتبار پیدا می‌یابد. آنچه مسلم است، چک الکترونیکی باعث کاهش مراجعه مشتریان به بانک‌ها و صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های آن‌ها شده است.

مزایای چک الکترونیکی

از عمده مزایای حذف چک‌های کاغذی و جایگزینی آن با چک الکترونیک، می‌توان به کاهش هزینه‌های مشتری همچون کاهش هزینه رفت‌وآمد به بانک‌ها و همچنین صرفه‌جویی در وقت مشتریان اشاره نمود.

شایان ذکر است که رهگیری چک‌های دیجتالی نسبت به چک کاغذی به مراتب راحت‌تر است. قطعاً برگشت خوردن چک‌های الکترونیکی بسیار کمتر و تعامل مشتریان با یکدیگر نیز کاهش یافته است. در حقیقت زمانی که فردی چک الکترونیکی صادر می‌کند، شخص دریافت کننده نیز بایستی وارد سامانه «هامون» خود شود تا بتواند چک خود را دریافت و از طریق سامانه مجازی بانک صادرکننده چک، آن را نقد کند. 

صدور چک‌های الکترونیکی تاکنون توسط ۱۱ بانک انجام شده و مقرر است که بانک ملی به‌عنوان بزرگترین بانک دولتی آن را عملیاتی کند.

پیش‌تر «مهران محرمیان» معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، به موضوع صدور چک‌های الکترونیکی توسط ۱۱ بانک اشاره و گفته بود: «به‌زودی بانک ملت و ملی نیز به عرضه‌کنندگان چک‌های الکترونیکی خواهند پیوست؛ این دو بانک باتوجه به اینکه مشتریان زیادی را در شبکه بانکی دارند، تاثیرگذاری بسیار خوبی خواهند داشت.»

محرمیان همچنین گفت که به‌زودی رقم چک‌های الکترونیکی صادره و نقد شده به ۱۰۰۰ میلیارد تومان نزدیک می‌شود.

براساس مستندات بانک مرکزی، گرچه در بانک ملی هنوز چک الکترونیکی عملیاتی نشده است؛ آخرین مراحل تست آن در بانک ملی در حال انجام است و براساس گفته‌های معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، به زودی عملیاتی خواهد شد. تست‌های Functional (تست کاردکرد) انجام شده و در حال حاضر موارد مربوط به تست امنیت در حال انجام است که از حساسیت ویژه‌ای نیز برخوردار می‌باشد.

براساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها در حوزه چک‌ الکترونیک و با تصویب ماده الحاقی ۵ به لایحه برنامه هفتم و همچنین در صورت تایید شورای نگهبان، مقرر است که در سال سوم اجرای قانون هفتم، چک‌های کاغذی برای همیشه از نظام بانکی حذف شود.

چک الکترونیکی چیست؟

چک دیجیتال موجودیتی مشابه چک کاغذی دارد و تمامی مقررات چک کاغذی در مورد آن صدق می‌کند. در چک دیجیتال کاغذ از موجودیت چک حذف و با استفاده از امضای دیجیتال چک معتبر می‌شود.

در این خصوص سامانه چکاد با هدف ایجاد بستر امن بین بانکی جهت ارائه چک دیجیتال و برطرف نمودن مشکلات چک فیزیکی ایجاد شده و بانک‌ها با بهره‌گیری از سرویس‌های ارائه شده توسط این سامانه می‌توانند سرویس‌های چک دیجیتال را برای مشتریان خود عرضه کنند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array