به گزارش ایران دکونومی و به نقل از «سید رضا حسینی» رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان، همه دانش آموزانی که فارغ التحصیل باشگاه پژوهشگران جوان هستند به عضویت بنیاد ملی نخبگان در می‌آیند و به این ترتیب فرآیند سربازی آنان با افراد عادی متفاوت است. به این ترتیب این دانش آموزان نیازی به گذراندن نظام وظیفه در پادگان‌ها ندارند.

«حسینی» در رابطه با این موضوع عنوان کرد: «باشگاه دانش پژوهان جوان طرح مشترکی را با بنیاد ملی نخبگان آغاز نموده که بر اساس آن؛ دانش آموزان و دانشجویان نخبه و المپیادی که در رشته‌های مورد نیاز کشور تحصیل می‌کنند، از یکسری تسهیلات ویژه بهره‌مند می‌شوند. این افراد هم‌زمان با تحصیل، کمک هزینه‌هایی دریافت می‌کنند. از یکسری فرصت‌ها و امتیازات برای تحقیقات بیشتر برخوردار می‌شوند تا در زمینه‌های علمی توانمندتر شوند.»

در همین زمینه دانشجویان نخبه تسهیلاتی برای فرصت‌های مطالعاتی دارند. در این طرح تضمین شده است که این نخبه‌ها به شرط حفظ پویایی، در انتهای دوران تحصیل به عنوان اعضای هیات علمی در کشورمان به ایفای نقش بپردازند.

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان با اشاره به اینکه دانش آموزان نخبه کمی در شرایط مهاجرت به خارج از کشور قرار می‌گیرند، تصریح کرد: «بحث مهاجرت نخبگان یک تهدید است و باید برای رفع آن تلاش کنیم تا اگر امروز در مورد فرار مغز‌ها در مقطع ارشد و دکتری صحبت می‌کنیم، در سال‌های آتی، در مورد فرار مغز‌ها در دوران دانش آموزی صحبت نکنیم.»

وی همچنین گفت: «برای آنکه چنین اتفاقی رخ ندهد، باید همه دست به دست هم دهیم تا این دانش آموزان نخبه بدانند که تا چه میزان حضورشان برای کشور مهم و نقش آفرین است.»

«حسینی» با اشاره به موضوع مهاجرت دانش آموزان نخبه برای فرار از بحث سربازی اذعان داشت: «بین دانش آموزان المپیادی و مدال آوران ما چنین مسئله‌ای کمرنگ بوده و علت موارد معدودی که وجود دارد مهاجرت خانواده به خارج از کشور است.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array