به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در ماه‌های پایانی سال 2023 و هفته‌های ابتدایی سال 2024، شبکه بیت‌کوین ازدحام قابل‌توجهی را تجربه کرد. در اواسط ماه دسامبر، این ممپول 117813 تراکنش در انتظار پردازش را در خود جای داده بود و کارمزد تراکنش‌ها در مجموع به 50.9 BTC می‌رسید.

این ازدحام نشان دهنده تقاضای زیاد برای فضای بلوک بود و به نوعی به چالش‌های این شبکه در تطبیق با حجم فزاینده تراکنش‌ها اشاره داشت. در پایان ماه دسامبر، این وضعیت تشدید شد و حجم ممپول به 194,374 تراکنش افزایش یافت که نشان‌دهنده اوج فعالیت شبکه و تعامل بالای کاربران بود.

لازم به ذکر است که ممپول بیت کوین یک منطقه نگهداری برای تراکنش‌های پخش شده در شبکه است که هنوز در یک بلوک گنجانده نشده‌اند. تجزیه و تحلیل ممپول بیت کوین بینشی دقیق در مورد ازدحام شبکه، تقاضای تراکنش‌ها و روند کارمزد آنها در اختیار ما قرار می‌دهد.

نموداری تعداد کل تراکنش‌های در حال انتظار در ممپول بیت‌کوین از ۲۵ نوامبر ۲۰۲۳ تا ۲۱ فوریه ۲۰۲۴ ؛ منبع: Glassnode
نمودار تعداد کل تراکنش‌های در حال انتظار در ممپول بیت‌کوین از ۲۵ نوامبر ۲۰۲۳ تا ۲۱ فوریه ۲۰۲۴ ؛ منبع: Glassnode

بررسی تراکم تراکنش‌ها در ممپول بیت کوین در سال جدید

این ازدحام تاثیر کمی بر قیمت بیت کوین داشت و این دارایی بیشتر ماه دسامبر را در محدوده 42 هزار دلار معامله شد. تداوم روند افزایش تعداد تراکنش‌ها و کارمزدهای بالا در اوایل ژانویه، (64664 تراکنش و 32.7 بیت کوین کارمزد در اولین روز سال)، تاکیدی بر فشار مضاعف تراکنش‌های پردازش نشده بر شبکه بود.

حجم کل تراکنش‌هایی که در آن مقطع در انتظار تایید در ممپول بیت کوین بودند، به بیش از 106.369 میلیون بایت رسید؛ اواخر ژانویه این رقم تا 139.457 میلیون بایت افزایش یافت که نشان‌دهنده تاخیر در تراکنش‌ها و افزایش پیچیدگی یا اندازه تراکنش‌ها بود.

نمودار کل کارمزدهای شبکه در ممپول بیت کوین از 25 نوامبر 2023 تا 21 فوریه 2024 ؛ منبع: Glassnode
نمودار کل کارمزدهای شبکه در ممپول بیت کوین از 25 نوامبر 2023 تا 21 فوریه 2024 ؛ منبع: Glassnode

ولی پس از این دوره طولانی، ازدحام شبکه در ماه فوریه به طور قابل توجهی رو به کاهش گذاشت و کل کارمزد تراکنش‌ها نیز تا مرز 8.3 BTC و تعداد تراکنش‌های در حال انتظار به 68433 کاهش یافت. حجم کل تراکنش‌ها در ممپول نیز به رقم 90.439 میلیون بایت رسید که نشان دهنده کاهش قابل توجه تراکم در شبکه بیت کوین است.

این دوره کاهش ازدحام پس از صعود قیمت بیت کوین و عبور از مقاومت 52 هزار دلار و تحکیم در منطقه 51800 دلار اتفاق افتاد. کاهش ازدحام ممپول در ماه فوریه، علیرغم افزایش قیمت بیت کوین، نشان‌دهنده بهبود ظرفیت شبکه برای پردازش تراکنش‌ها است که احتمالاً از طریق اولویت دادن ماینرها به تراکنش‌های دارای کارمزد بالاتر یا اتخاذ اقداماتی در راستای افزایش کارایی توسط کاربران، مانند دسته‌بندی تراکنش‌ها یا استفاده از راهکارهای آف‌چین حاصل شده است.

از سوی دیگر، این کاهش ازدحام و کارمزدها احتمالاً به تغییرات مثبت در احساسات سرمایه‌گذاران کمک کرده است چرا که این بهبود عملکرد شبکه را به عنوان یک شاخص صعودی از افزایش قابلیت استفاده و مقیاس‌پذیری بیت‌کوین در نظر می‌گیرند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cryptoslate 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array