به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، مصطفی سلیمان هم‌بنیان‌گذار شرکت DeepMind (زیرمجموعه گوگل) به‌عنوان مدیرعامل بخش هوش مصنوعی کمپانی مایکروسافت انتخاب شده است.
سلیمان مسئولیت نظارت بر توسعه پروژه‌ها و محصولات هوش مصنوعی مایکروسافت از جمله دستیار هوشمند Copilot، موتور جستجوی Bing و مرورگر Edge را برعهده خواهد داشت.

هوش مصنوعی مایکروسافت

همکاری خالق DeepMind و مایکروسافت

کمپانی مایکروسافت تصمیم گرفته در اقدامی استراتژیک مؤسس شرکت هوش مصنوعی DeepMind را به نفع خود به‌کار بگیرد. براساس پست جدید مصطفی سلیمان در پلتفرم X، او حالا مدیرعامل بخش هوش مصنوعی مایکروسافت است و توسعه محصولات و ابزارهای هوش مصنوعی این کمپانی مانند Bing، Edge و Copilot از این پس تحت‌نظارت او صورت خواهد گرفت.

علاوه‌بر این، سلیمان به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی بخش Microsoft AI نیز فعالیت خواهد کرد و جزء مدیران ارشدی خواهد بود که مستقیماً به ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت گزارش خواهند داد. مصطفی سلیمان در سال 2010 آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی DeepMind را تأسیس کرده و این شرکت حدود 4 سال بعد و در سال 2014 توسط گوگل تصاحب شد.

آزمایشگاه‌های DeepMind یکی از عوامل مهم پیشروی کمپانی گوگل در حوزه هوش مصنوعی هستند. اما با این حال، مصطفی سلیمان سالهاست که مسئولیت اجرایی در این محیط نداشته است. براساس گزارشات قدیمی خبرگزاری بلومبرگ، گوگل در سال 2019 تصمیم گرفته بود در واکنش به برخی از مشکلات پیش‌آمده بر سر پروژه‌های هوش مصنوعی سلیمان، او را به‌صورت موقتی کنار بگذارد.
بعد از اینکه اوضاع در DeepMind رو به وخامت رفت؛ خود کمپانی گوگل اعلام کرد مصطفی سلیمان را به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی مدیریت محصولات هوش مصنوعی خود استخدام کرده است. اما درنهایت سلیمان در سال 2022 از گوگل هم جدا شد و استارتاپ هوش مصنوعی جدیدی به‌نام Inflection AI را راه‌اندازی کرد.

علاوه‌بر خود مصطفی سلیمان، کمپانی مایکروسافت چندین نفر دیگر از کارمندان ارشد استارتاپ Inflection AI را نیز به‌کار گرفته است. هم‌بنیان‌گذار این مجموعه، کارن سیمونیان قرار است به‌عنوان دانشمند ارشد در بخش هوش مصنوعی مایکروسافت فعالیت کند. همچنین کوین اسکات همچنان به‌عنوان مدیر ارشد تکنولوژی بخش هوش مصنوعی این کمپانی به کار خود ادامه می‌دهد.

نادلا در یادداشت اطلاع‌رسانی این استخدام جدید درباره روابط همکاری و دوستی قدیمی خود با سلیمان می‌نویسد و به کارمندان خود می‌گوید “مصطفی سلیمان در حوزه هوش مصنوعی یک پیشرو، طراح محصول و آینده‌نگر فوق‌العاده است”.
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت باور دارد با جذب سلیمان و با اتکا بر تجربه‌های او در DeepMind و Inflection AI، این شرکت حالا شانس ساخت و توسعه تکنولوژی‌هایی را دارد که روزی “غیرممکن و دست‌نیافتنی” توصیف می‌شدند.

از سال 2023 تاکنون، کمپانی مایکروسافت حضور فعالی در حوزه هوش مصنوعی داشته و علاوه‌بر سرمایه‌گذاری هنگفت و همکاری استراتژیک با استارتاپ OpenAI سم آلتمن؛ اخیراً در یک استارتاپ هوش مصنوعی دیگر به‌نام Mistral نیز سرمایه‌گذاری کرده بود.
به گفته نادلا، ایجاد یک تیم هوش مصنوعی جدید و سپردن مسئولیت مدیریت و هدایت آن به مصطفی سلیمان به منزله آن نیست که مایکروسافت دیگر به همکاری‌های قبلی خود اهمیتی نمی‌دهد. بلکه این غول تکنولوژی قصد دارد به‌صورت موازی و یکپارچه به توسعه ابزارهای هوش مصنوعی به کمک بهترین متخصصین این حوزه ادامه دهد.

کمپانی مایکروسافت سال گذشته چت‌بات هوش مصنوعی خود با نام Bing Chat را وارد بازار کرده بود. سپس این دستیار به Copilot تغییر نام داد و از آن در اکثر سرویس‌های مایکروسافت از جمله برنامه‌های آفیس، ویندوز 11 و مرورگر Edge نیز استفاده شد. این شرکت بزرگ قرار است در اواخر اردی‌بهشت 1403 یک رویداد ویژه هوش مصنوعی نیز برگزار کند.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array