به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، به گزارش بیت‌مکس ریسرچ (BitMEX Research)، روز 14 مارس (24 اسفند)، قاضی جیمز ملور در بریتانیا سرانجام حکم نهایی یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های حقوقی اخیر را صادر کرد. برمبنای این حکم، کریگ رایت ساتوشی ناکاموتو، خالق مرموز بیت کوین نیست.

جلسه آخرین دفاعیات وکلای پرونده‌ای که اخیراً توسط اتحادیه ثبت اختراع باز کریپتو (COPA) علیه رایت، دانشمند استرالیایی باز شده بود، روز 12 مارس (22 اسفند) در لندن برگزار شد. کریگ رایت از سال 2016 ادعا می‌کرد همان ناکاموتو، خالق بیت کوین است. اما اتحادیه COPA برای جلوگیری از ادامه این ادعا و صدور قرار منع، از وی شکایت کرد. اکنون این دانشمند استرالیایی به جعل اسناد گسترده متهم شده است. در دفاعیه نهایی COPA آمده است:

“ثابت شده است که دکتر رایت دروغ بسیار بزرگی گفته است. او یک تاریخچه بیوگرافی کامل از خود ساخته و اسناد جعلی را یکی پس از دیگری برای حمایت از این دروغ ایجاد کرده است.»

محاکمه کریگ رایت روز 5 فوریه (16 بهمن) آغاز شد. پیش از آغاز روند محاکمه، رایت پیشنهاد داده بود که قضیه را خارج از دادگاه حل و فصل کنند، اما COPA نپذیرفت.

کریگ رایت

اتحادیه ثبت اختراع باز کریپتو (COPA)، کنسرسیوم غیرانتفاعی شرکت‌های رمزارزی است که در سال 2020 با هدف تشویق پذیرش و پیشرفت فناوری‌های ارزهای دیجیتال و حذف پتنت‌ها به عنوان مانعی در مسیر رشد و نوآوری تأسیس شد. این اتحادیه اکنون 33 عضو دارند که کوین بیس، بلاک، متا، مایکرواستراتژی، صرافی کراکن، پارادایم، یونی سوآپ و ورلد کوین ازجمله شناخته‌شده‌ترین آنها هستند.

در سال 2023، کریگ رایت از 13 توسعه‌دهنده بیت کوین کور و گروهی از شرکت‌ها، از جمله بلاک استریم، کوین بیس و بلاک، به دلیل نقض حق نسخه برداری (کپی رایت) مربوط به وایت پیپر بیت کوین، فرمت فایل آن و حقوق پایگاه داده آن در بلاکچین بیت کوین شکایت کرد. صندوق دفاعیه قانونی بیت کوین ( Bitcoin Legal Defense Fund) در پاسخ به این شکایت، گفت:

«سال‌هاست که مشارکت‌کنندگان بزرگ در جامعه بیت‌کوین هدف شکایت‌های توهین‌آمیز قرار گرفته‌اند. این دعاوی علیرغم بی‌اهمیت بودن، مؤثر هستند. بسیاری از توسعه‌دهندگان به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه کار روی بیت کوین ارزش وقت، استرس، پول و ریسک قانونی موجود را ندارد.»

با این وجود، کریگ رایت در سال 2019 حق ثبت کپی‌رایت برای وایت پیپر بیت کوین و کد موجود در آن را در ایالات متحده ثبت کرد. وایت پیپر بیت کوین اکنون شامل مجوز منبع باز MIT است که به هر کسی اجازه می‌دهد برای هر هدفی دوباره از کد آن استفاده کند یا آن را تغییر دهد. حکم نهایی صادر شده در این دادگاه مانع از ادعای حق کپی رایت بیشتر توسط رایت می‌شود.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array