به گزارش ایران دکونومی و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهوری، با هدف حمایت از تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی و شرکت‌­های دانش بنیان فعال در این حوزه آیین­‌نامه مصوب هیئت وزیران در اردیبهشت ماه 1403 در خصوص تخصیص ارز ترجیحی به واردات دارو و تجهیزات پزشکی، موضوع تبصره (4) قانون بودجه 1403 کل کشور به پیشنهاد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش ­بنیان ریاست جمهوری با رویکرد حمایت از تولید داخل اصلاح شد.

در سال‌های اخیر با پیگیری‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و حمایت‌­های انجام شده، تولید دارو و تجهیزات پزشکی توسط شرکت­‌های دانش ­بنیان با رشد قابل توجهی همراه بوده و ظرفیت داخلی بسیار خوبی در این حوزه شکل گرفته است.

این در حالی است که اختصاص ارز ترجیحی به واردات دارو و تجهیزات پزشکی بدون در نظر گرفتن همه جوانب، علاوه بر ارزبری بالا، سبب واردات انبوه این محصولات به کشور و شکل­‌گیری پدیده قاچاق معکوس شده است. تخصیص یارانه برای واردات این محصولات، کاهش قدرت رقابت تولیدکنندگان داخلی را نیز در پی داشته و در سال­‌های اخیر نارضایتی آن­ها را به­ دنبال داشته است.

برای رفع این چالش مصوبه اخیر هیئت وزیران در خصوص فهرست تجهیزات و ملزومات پزشکی به پیشنهاد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس­ جمهور اصلاح شد و بر این اساس در سال 1403 ارز ترجیحی صرفاً به تجهیزات مصرفی پزشکی و تنها در صورتی که فاقد مشابه تولید داخل باشند اختصاص خواهد یافت.

شایان ذکر است که مسئولیت تشخیص این موضوع نیز بر عهده کارگروه تبصره (1) ماده (16) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از محصولات ایران ساخت است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array