به گزارش ایران دکونومی،سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزوده شدن «حق عائله‌مندی» به فیش حقوقی کارگران در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: پیشنهاد دادیم حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان به‌عنوان حق عائله‌مندی به فیش حقوقی کارگران متاهل اضافه شود.

حق عائله مندی را می‌توان نوعی کمک هزینه برای تامین زندگی کارگران دانست. عائله در لغت به معنای خانواده، اولاد و یا فرزندان است. بنابراین وقتی صحبت از حق عائله مندی می‌شود، حق یا کمکی است که به خانواده کارگر یا فرد شاغل تعلق می‌گیرد.

حق عائله مندی بنابر شرایط خاصی تعلق می‌گیرد و پرداخت آن از طرف کارفرما برای کارگران مطابق با شرایط قانون کار صورت می‌گیرد. پرداخت این مزایا با توجه به وضعیت همسر، تعداد، جنسیت، سن فرزندان و همچنین وضعیت سلامت، تحصیل و توانایی اشتغال آن‌ها انجام شده و هرگونه تغییر در وضعیت تاهل و تکفل فرزندان در صورت مغایرت با قوانین حق عاقل‌مندی سبب قطع این مزایا می‌شود.

تفاوت حق عائله مندی و حق اولاد در این است که حق عائله مندی شامل خانواده اعم از همسر و فرزندان است؛ اما حق اولاد تنها به فرزندان تعلق می‌گیرد و شامل همسر نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره حق عائله مندی گفت: پیشنهاد ما این است که در گام نخست حدود 500 الی 600 هزار تومان به عنوان حق عائله‌مندی به فیش حقوقی کارگران متاهل اضافه شود تا بتوان به بحث خانواده و جوانی جمعیت توجه کرد و هم حقوق خانواده کارگران رعایت شود.

قوانین و شرایط دریافت حق عائله مندی

  • افراد یا کارپذیران توسط قرارداد کار استخدام شده باشند
  • تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشند
  • فرزندان پسر زیر 18 سال باشند
  • فرزندان دختر، مجرد باشند
  • دختران متاهلی که طلاق گرفته‌اند و دوباره تحت تکفل پدر یا سرپرست خانواده درآمده‌اند

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array