به گزارش ایران دکونومی، گزارشی تحت عنوان «رفتار کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی»، توسط شرکت دیتاک منتشر شده که آماری در این خصوص مربوط به سال گذشته (1402) را نشان می‌دهد. 

در این گزارش، نتایجی از بررسی و تحلیل بیش از 2 میلیارد محتوای کلان‌داده گردآوری شده، آمار منابع رسمی کشور و سازمان‌ها و نهادهای تخصصی (از جمله مرکز ملی فضای مجازی، سازمان توسعه تجارت، گزارش‌های شرکت‌های بورسی و برخی منابع معتبر بین‌المللی) و مراکز نظرسنجی باسابقه مانند ایسپا و با هدف ارائه یک تصویر کلی از زیست‌بوم شبکه‌های اجتماعی در ایران، تهیه و منتشر شده است. 

در قسمتی از آن، با عنوان «وضعیت برندها در شبکه‌های اجتماعی»، حضور برندها مورد بررسی قرار گرفته و شرکت‌ها، بر اساس شاخص‌هایی مانند «بیشترین میزان آگاهی و بازدید»، «بیشترین تکرار نام و منشن»، «بیشترین تعداد دنبال‌کننده» و… رتبه‌بندی شده‌اند.

رتبه‌بندی حضور برندها در شبکه‌های اجتماعی

گزارش منتشر شده نشان می‌دهد که در سال 1402، اپراتورهای ارتباطی بالاترین رتبه‌های شاخص «بازدید و آگاهی از برند (Brand Awareness on Social Media)» را در کشور داشته‌اند و ایرانسل با کسب 5.4 میلیارد بازدید، رتبه نخست را در میان اپراتور‌ها از آنِ خود کرده است. رتبه‌های دوم و سوم به ترتیب به همراه اول با 3.7 و رایتل با 2.9 میلیارد، تعلق گرفته است. در این شاخص، تعداد ایمپرشن یا بازدید محتوا، به‌عنوان اصلی‌ترین معیار آگاهی از برند، بررسی شده است. 

همچنین از نظر شاخص «سهم صدای برندها در شبکه‌های اجتماعی (Social Share of Voice)» که نمایانگر نسبت تکرار اسم یک برند و محصولات آن در مقایسه با رقبای فعال در همان صنعت خاص است، اپراتورهای ارتباطی با یکدیگر مقایسه شده‌ و ایرانسل با سهم 52 درصدی، بالاتر از همراه اول (37 درصد) و رایتل (11 درصد) قرار دارد.

در شاخص «بیشترین دنبال‌کننده»،رتبه‌های اول تا هفتم به ترتیب فروشگاه کوروش، دیجی‌کالا، فیلیمو، آپ، اسنپ، نماوا و خانومی قرار دارند. 

قابل ذکر است که این گزارش برای دومین سال متوالی توسط شرکت دیتاک منتشر کرده است. این شرکت از طریق سامانه‌های هوشمند، محتوا و مطالب را از بستر‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های آنلاین جمع‌آوری کرده و با بهره‌گیری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، داده‌های اولیه را به اطلاعات معنادار و قابل استفاده برای کسب‌وکارها تبدیل می‌کند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array