به گزارش ایران دکونومی، وام ازدواج و فرزندآوری، تسهیلاتی است که دولت برای کمک به جوانان برای تشکیل خانواده و به زوجینی که قصد فرزندآوری دارند،اعطا می‌کند تا در امر تشکیل خانوده و فرزندآوری با مشکلات کمتری مواجه شوند.حساب یارانه و سهام عدالت می‌تواند وثیقه وام ازدواج و فرزندآوری شود

اما گاهی جوانان و زوجین در مرحله ثبت نام تا دریافت وام از بانک‌ها بامسائلی روبه رو می‌شوند که روند دریافت وام را دشوار می‌کند.

تامین ضامن همواره یکی از چالش های متقاضیان دریافت تسهیلات بوده و بانک‌ها عمدتا سخت‌گیری‌هایی در این رابطه دارند، و بانک ها برای اعطای این تسهیلات درخواست دو ضامن معتبر دارند.

اما چندی پیش مدیر اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرده بر اساس قانون بانک‌ها نباید بیشتر از یک ضامن برای وام ازدواج بخواهند. اما گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد بانک‌ها به قانون پایبند نیستند و اکثر آنها برای وام ازدواج بیشتر از یک ضامن می‌خواهند.

سختگیری بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج، نه تنها باعث داغ شدن بازار خرید و فروش حق امتیاز وام شده بلکه پدیده عجیب خرید ضامن برای دریافت وام را نیز در پی داشته است. حال برخی افراد با دریافت مبلغی قابل توجه، تضامین مورد نیاز برای دریافت این وام‌ها را به صاحب امتیاز وام می‌فروشند.

مهدی صحابی، مدیر اعتبارات بانک مرکزی گفت: طبق قانون نباید بانک‌ها بیش از یک ضامن برای وام ازدواج بخواهند، برخی از شعب دو ضامن می‌خواستند که با رؤسای شعب برخورد و برخی از آنها را برکنار کردیم، اگر شعبه بانک بیش از یک ضامن از متقاضی درخواست کرد، متقاضی این تخلف را به سامانه۲۷۰۶ بانک مرکزی اعلام کند. 

حساب یارانه و سهام عدالت می‌تواند وثیقه وام ازدواج و فرزندآوری شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (شنبه) و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در بخش هزینه ای، اجزای ۸ و ۹ بند ث تبصره ۱۳ لایحه را به تصویب رساندند.

و با تصویب نمایندگان مجلس، پس از اعتبارسنجی متقاضیان با دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن، وام ازدواج و فرزندآوری به زوج‌ها در سال آینده پرداخت خواهد شد.و بنا شد که حساب یارانه و سهام عدالت بعنوان ضامن پرداخت تسهیلات بانکی قبول شود.

بر اساس این مصوبه ۸: پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آن ها، به منظور تأمین رکن ضامن، بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آن ها یا سایر دارایی های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array