به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی متا اخیراً برای اطاعت کردن از قوانین سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا و لایحه DMA، به کاربران اروپایی خود اولتیماتوم داده بود.
کاربران یا باید با مشاهده تبلیغات دیجیتال هدفمند در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و فیسبوک مواففت کنند؛ و یا اشتراک ماهانه 10 یورویی را برای هر اپلیکیشن به‌صورت جداگانه تهیه کنند.

انتخاب دومین مورد به کاربران اروپایی اجازه می‌دهد تا رسماً از سیستم ردگیری فعالیت کاربری متا برای نمایش تبلیغات مرتبط و هدفمند خارج شوند؛ اما قیمت این آزادی برای برخی بسیار گران است!

متا

چالش‌های حریم خصوصی، کابوس تازه کمپانی متا

حالا، یک گروه اتریشی متخصص در زمینه حریم خصوصی کاربری به نام “noyb” رسماً شکایتی را علیه کمپانی متا ثبت کرده است. این شکایت از طرف یک کاربر دارای مشکلات مالی و اقتصادی ثبت شده است و به گفته این گروه اتریشی، هزینه تعیین شده برای دسترسی به خدمات پلتفرم‌های متا (مانند فیسبوک) بسیار زیاد و گران‌قیمت است.
در نتیجه، تهیه کردن این اشتراک‌ها برای افرادی که استطاعت مالی ندارند بسیار دشوار خواهد بود.

به گفته مؤسس گروه noyb به اتحادیه اروپا، “بیش از 20% از جمعیت مردم ساکت در اتحادیه اروپا در ریسک فقر مالی قرار دارند. در چنین شرایط عادلانه‌ای، کاربران باید از میان حریم خصوصی و شخصی خود و یا دریافت خدمات تنها یکی را انتخاب کنند!”.

این گروه اتریشی با تحلیل کردن داده‌های آماری خود کمپانی متا به این نتیجه رسیده که میزان درآمد این غول تکنولوژی از هریک از کاربران اروپایی 16.79 دلار / 62.88 یورو (در بازه زمانی یک ساله فصل سوم مالی 2022 تا 2023) بوده است.
با این وجود، متا باز هم قصد دارد سالانه حداقل 120 یورو (برای نسخه‌های موبایلی پلتفرم‌های خود) و یا حداکثر 251 یورو ( 275 دلار) را برای تهیه اشتراک اینستاگرام و فیسبوک (به‌صورت یکجا) از کاربران اروپایی دریافت کند!

حریم خصوصی متا

حریم خصوصی کاربری در ازای پول!

به گفته گروه noyb، حدوداً 3% تا 10% از کاربران خواهان نمایش تبلیغات هدفمند و شخصی‌سازی هستند؛ اما به دلیل عدم وجود یک “گزینه انتخاب واقعی”، بیش از 99.9% از کاربران به نمایش این تبلیغات رضایت می‌دهند.
این گروه در بیانیه خود ادعا کرده که براساس قوانین اتحادیه اروپا، “رضایت‌خاطر، نماینده اراده و آزادی کاملاً رایگان کاربران است”، اما کمپانی متا قصد دارد این “آزادی و حریم خصوصی را به قیمت سالانه 250 یورو در اختیار افراد قرار دهد!”

همچنین به باور این گروه اتریشی، اقدامات متا در این زمینه ممکن است منجر به ایجاد “اثر دومینو” نیز بشود. noyb در شکایت خود به این نکته اشاره کرده که پلتفرم تیک‌تاک نیز در حال آزمایش کردن نسخه اشتراکی و بدون نمایش تبلیغات خود در خارج از محدوده آمریکاست و تصمیمات متا ممکن است درنهایت به دنباله‌روی بقیه پلتفرم‌ها منجر شود.
در چنین صورتی، عملاً دسترسی به حریم خصوصی برای کاربران، خصوصاً کاربران ساکن در اتحادیه اروپا، به دلیل هزینه بسیار بالای تهیه چندین اشتراک مجزا “خارج از توان مالی” خواهد بود. گویی امکان حفاظت از حریم شخصی تنها برای افراد ثروتمند مجاز و در دسترس باشد!

البته که کمپانی متا دربرابر این اقدامات از تصمیم خود دفاع کرده و گفته از “قوانین اتحادیه اروپا پیروی کرده است”.
در بیانیه متا قید شده که ارائه نسخه اشتراکی پلتفرم‌های متا، در عین اطاعت از چارچوب‌های اتحادیه اروپا و قانون دیجیتال DMA، به کاربران نیز حق انتخاب داده و به خودِ متا نیز اجازه می‌دهد تا به خدمت‌رسانی خود ادامه دهد.

دادگاه‌های اروپایی در پاسخ به این جنجال‌ها ادعا کرده‌اند که تعیین هرگونه هزینه‌ای برای عدم ردیابی و ثبت فعالیت دیجیتال کاربران، “ضروری و مناسب” است اما “رضایت کاربری” نیز باید رایگان باشد!

به‌نظر می‌رسد گروه noyb با طرح این شکایت، افرادی را مورد هدف قرار داده باشد که در مضیقه مالی قرار دارند و برای امرار معاش روزانه نیز به مشکل برخورده‌اند. چنین افراد در آستانه فقری قطعاً قادر به پرداخت سالانه 250 یورو برای حفاظت از حریم خصوصی دیجیتال خود نخواهند بود.

منبع: Engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array