به گزارش ایران دکونومی، مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام کرد که متقاضیان خرید شمش طلا باید تا ساعت ۲۴ روز شنبه ۱۴ مهرماه، مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون ریال (۳۵۰ میلیون تومان) به عنوان وجه الضمان به ازای هر قطعه شمش طلا واریز کنند تا در این حراج شرکت کنند.

این حراج از ساعت ۱۲ تا ۱۶ در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران انجام خواهد شد.

تاریخچه حراج شمش طلا

اولین جلسه حراج شمش طلا در تاریخ ۲۷ دی ماه سال گذشته برگزار شد. این اقدام به منظور جلوگیری از قاچاق و تأمین نیاز صنعت طلا و جواهر و همچنین ساماندهی و نظارت بر بازار معاملات شمش طلا انجام شد. عرضه این شمش‌ها از سوی صادرکنندگان موظف به رفع تعهد ارزی صورت می‌گرفت. تا پایان سال ۱۴۰۲، ۱۵ جلسه حراج برگزار شده و در مجموع ۱,۸۳۹ کیلوگرم شمش طلای استاندارد مورد معامله قرار گرفته است.

از ابتدای سال جاری تا کنون، ۴۰ جلسه حراج شمش طلا در مرکز مبادله برگزار شده است. اولین جلسه حراج شمش طلا در سال جاری (جلسه شانزدهم) در تاریخ ۱۹ فروردین ماه برگزار شد که ۲۴۶ کیلوگرم شمش طلا در آن خریداری گردید. آخرین جلسه حراج تا امروز (جلسه پنجاه و پنجم) در تاریخ ۱۰ مهرماه برگزار شد که در آن جلسه ۱۵۹ کیلوگرم شمش طلا توسط متقاضیان خریداری شد.

در مجموع، طی ۴۰ جلسه برگزار شده در سال جاری، هشت هزار و ۷۰۵ کیلوگرم (۸.۷ تن) شمش طلا از سوی متقاضیانی که تولیدکنندگان مصنوعات طلا، خرده‌فروشان طلای آبشده و عمده‌فروشان شمش طلا هستند، خریداری شده است. این افراد باید دارای مجوز و مدارک رسمی مربوط به رسته شغلی خود باشند و مدارک آن‌ها قابل استعلام از درگاه ملی مجوزهاست.

گفتنی است که در مجموع ۵۵ حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، ۱۰.۵ تن شمش مورد دادوستد قرار گرفته و این اقدام باعث بازگشت ۴۷.۲ هزار میلیارد تومان (۴۷.۲ همت) ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور شده است.

منبع

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array