به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، نرم‌افزار Wordpad پس از حدود 30 سال از رده خارج شده و از این پس دیگر جزء مجموعه خدمات سیستم‌عامل ویندوز نخواهد بود.

حدود 4 ماه پیش اعلام شده بود که این نرم‌افزار دیگر آپدیت نخواهد شد و به‌زودی از آپدیت‌های پیش‌روی ویندوز نیز حذف خواهد شد. حالا براساس جدیدترین مقاله وبلاگ کمپانی مایکروسافت، عمر Wordpad به پایان رسیده و در نسخه جدید ویندوز 11 در کانال Canary وجود نخواهد داشت.

براساس اطلاع‌رسانی مایکروسافت، برنامه‌ Wordpad دیگر در بیلد جدید ویندوز (Windows 11 Build 26020) وجود ندارد و با نصب‌های جدید (Clean Install) سیستم‌عامل نیز بر روی کامپیوتر نصب نمی‌شود.
همچنین این برنامه قرار است در آپدیت‌های جدید و پیش‌روی ویندوز از روی سیستم‌های موجود نیز حذف شود. در نتیجه، پس از تقریباً سه‌دهه خدمت‌رسانی، Wordpad رسماً یک نرم‌افزار منسوخ تلقی می‌شود.

Wordpad

پایان راه Wordpad در ویندوز

نرم‌افزار ویرایش متنی Wordpad از سالها پیش به‌عنوان یکی از برنامه‌های پیش‌فرض مایکروسافت تلقی می‌شده است. این برنامه برای اولین بار در ویندوز 95 به کاربران معرفی شده بود و در واقع خودش جایگزینی برای برنامه اصلی Microsoft Write بوده است.
این برنامه قدیمی در واقع به دو صورت در دسترس کاربران بوده است:
1- یک ویرایشگر متنی که دارای برخی از کاربردهای برنامه مایکروسافت ورد (MS Word) نیز بوده است.
2- نسخه‌ای پیشرفته‌تر از برنامه ویرایشگر متنی Notepad که تقریباً 40 سال پیش (در سال 1983 میلادی) منتشر شده بود.

توصیه مایکروسافت به کاربران این است که برای فرمت‌های متنی مانند doc. و rtf. از برنامه پیشرفته‌تر Word استفاده کنند و برای فرمت‌های متنی ساده‌تری مانند txt. به سراغ برنامه Notepad بروند. به‌نحوی حتی خود این کمپانی هم متوجه شده بود که برنامه WordPad نرم‌افزاری مابین این دو برنامه کاربردی است و می‌توان آن را به نفع Word و Notepad به‌کلی از سیستم‌عامل ویندوز حذف کرد.

همچنین، درحالی‌که برنامه Notepad در جدیدترین آپدیت خود حالت Dark Mode را دریافت کرده، Wordpad به این حالت تجهیز نشده است و همین یکی دیگر از نشانه‌های حذف تدریجی و توقف توسعه این برنامه بوده است. مایکروسافت برای اولین بار در طی سال‌های گذشته، در سال 2018 نرم‌افزار Notepad را آپدیت کرده بود و در ویندوز 11 قابلیت باز کردن تب‌های مختلف را نیز به آن افزود.

کاربران ویندوز علاوه‌بر وداع با برنامه Wordpad، به‌زودی باید از برنامه قدیمی People نیز خداحافظی کنند. بسیاری از کاربردهای این برنامه ویندوز به‌صورت پیشرفته‌تر در نرم‌افزار Outlook قابل دسترسی هستند.

منبع: Gizmodo

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array