بر اساس گزارش جدید منتشر شده توسط مجمع جهانی اقتصاد (WEF)، در طی 5 سال آینده حدود 14 میلیون شغل به‌طور کامل از بین خواهند رفت. این گزارش بر مبنای داده‌های جمع‌آوری شده از بیش از 800 کمپانی و شرکت مختلف است. تمرکز این گزارش بر اختلالات ناشی از بروز و پذیرش تکنولوژی‌های جدیدی مانند هوش مصنوعی، در بازار جهانی مشاغل است.

به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود به این نکته اشاره کرده که انتظار می‌رود تا سال 2027، حدود 69 میلیون عنوان شغلی جدید به‌وجود بیاید و در عین حال، 83 میلیون عنوان شغلی کاملاً از بین برود. نتیجه این سازوکار، از دست رفتن سود خالص 14 میلیون شغل در سراسر دنیاست؛ یعنی در حدود 2% از کل نیروی کار فعلی در جهان.
شایان ذکر است که عوامل بسیار زیادی در پیشروی این اتفاق در بازار کار تاثیرگذار خواهند بود.

 

تغییر مسیر به منابع انرژی تجدیدپذیر

سیستم‌های هدایتگر منابع تجدیدپذیر انرژی، نقش بسیار پررنگی در ایجاد عنوان‌های شغلی جدید خواهند داشت. با این حال، افت سرعت شکوفایی اقتصادی در جامعه و نرخ بالای تورم، ممکن است در نهایت باعث از بین رفتن بخشی از شغل‌ها نیز بشود.

 

ظهور تکنولوژی هوش مصنوعی

تصاحب دنیا توسط هوش مصنوعی، هم نتایج مثبت و هم نتایج منفی به بار خواهد آورد. کمپانی‌ها در آینده به کارمندان جدید و متخصصی نیاز پیدا خواهند کرد تا در امر مدیریت و اجرای صحیح این تکنولوژی به آنها کمک کنند.

بر اساس آمارهای تخمین زده‌شده، عناوین شغلی زیر تا سال 2027 حدود 30% افزایش رشد را تجربه خواهند کرد:

  • تحلیلگر داده
  • دانشمندان
  • متخصصین ماشین‌لرنینگ
  • کارشناسان امنیت سایبری

با این حال، خود این تکنولوژی باعث از بین رفتن و منسوخ شدن شغل عده زیادی از افراد خواهد شد. زیرا در آینده، در بعضی موارد ربات‌ها جایگزین انسان‌ها شده و وظایف معین شده را انجام خواهند داد. تا سال 2027، آمار مشاغل اداری، اجرایی و بایگانی تقریباً 26 میلیون کمتر از گذشته خواهد بود. کارشناسان ورود اطلاعات و منشی‌ها نیز بدترین آمار ممکن را تجربه خواهند کرد.

 

شغل

 

کاهش سرعت استفاده از هوش مصنوعی

با اینکه حرف‌ها و شایعات بسیاری درباره هوش مصنوعی‌‌هایی مانند ChatGPT وجود دارد، اما روند اتوماسیون کارهای اداری در ابتدای دهه جاری با سرعت بسیار کمی گسترش یافته است. کمپانی‌هایی که در تحقیقات مجمع جهانی اقتصاد شرکت کرده بودند، اظهار داشتند که در حال حاضر فقط 34% از وظایف اداری توسط ماشین‌ها انجام می‌شوند. این آمار افزایش ناچیزی نسبت به اعداد ثبت شده در سال 2020 داشته است.

انتظارات عموم در مورد سرعت پذیرش این تکنولوژی‌های جدید نیز کاهش یافته است. در سال 2020، کارمندان فکر می‌کردند که تا 47 درصد از وظایف و پروسه‌های اداری تا سال 2025 به روند اتوماسیون سپرده شود. همین آمار اکنون به 42 درصد تا سال 2027 رسیده است.

بازنگری در مهارت‌های کارمندان

در همین حال، کمپانی‌های مختلف درحال بازنگری مهارت‌های موردنیاز کارمندان خود هستند. بر اساس شواهد درج شده در گزارش مجمع جهانی اقتصاد، شرکت‌ها معتقدند که کارکنان باید “توانایی استفاده کارآمد از ابزارهای هوش مصنوعی را داشته باشند” و حتی این اصل به مهارت‌های برنامه‌نویسی برتری می‌دهند. کمپانی‌ها و کسب‌وکارهای مختلف باید در آموزش و ارتقاء مهارت‌های کارمندان در زمینه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده و آنها را برای عناوین شغلی جدیدی که در آینده به‌وجود خواهد آمد، آماده سازند.

 

گزارش مجمع جهانی اقتصاد: The Future of Jobs Report 2023

لینک پادکست مربوطه: The rise of AI

 

منبع: indiatoday

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array