به گزارش ایران دکونومی، قیمت دلار در سایت بانک مرکزی بعد از 6 سال تغییر کرده و نرخ قدیمی 4200 تومانی حذف شده و نرخ جایگزین معادل 37 هزار تومان اعمال شده است.

نرخ 4200 تومان برای دلار در بهار1397 به عنوان مصوبه هیئت دولت تعیین و توسط اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی رئیس جمهوری وقت اعلام شد؛ نرخی که از آن به عنوان ارز ترجیحی یا می شود و انتقادهای بسیاری را از منظر دستوری کردن نرخ ارز و همچنین زمینه سازی برای بروز رانت و فساد، روبرو شد.

بانک مرکزی در توضیح چرایی درج نرخ 37هزارتومانی برای دلار اعلام کرد: این نرخ موزون است و جنبه معاملاتی ندارد؛ نرخ موزون بر مبنای حجم معاملات ارزی انجام‌شده در یک ماه گذشته با نرخ‌های اعلامی در سامانه معاملات الکترونیک ارز (ets) در حوزه حواله، اسکناس و حواله کالاهای اساسی و ضروری محاسبه می‌شود و جنبه عملیاتی ندارد، لذا نرخ اعلامی، صرفاً یک نرخ محاسباتی و نمایه‌ای است و نرخ معاملاتی جدید محسوب نمی‌شود.

بر همین اساس، بانک مرکزی برای استفاده مراکز پژوهشی و استناد مجامع بین‌المللی، نرخ میانگین موزون ارز را محاسبه و با انتشار آن اعلام کرد: این نرخ اعلامی، صرفاً یک نرخ محاسباتی و نمایه‌ای است و نرخ معاملاتی محسوب نمی‌شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array