به گزارش ایران دکونومی، علی سعیدی مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام کرد: برنامه‌ریزی هایی انجام شده است تا بتوانیم ارز کشورهای همسایه یا مقصد را در اختیار مسافرین ایرانی قرار دهیم.

اگر بتوانیم از ابتدا به مسافر ایرانی اسکناس کشور مقصد را بدهیم، برای ایشان راحت تر خواهد بود؛ چرا که اگر دلار یا یورو تحویل دهیم دو بار هزینه تسعیر باید بپردازند که با این اقدام هزینه‌های آنها را کاهش می‌دهیم.

سعیدی با بیان این که ارز کشور عراق به صورت دینار، کشور عربستان به صورت ریال، کشور ترکیه به صورت لیر و امارات به صورت درهم پرداخت خواهد شد، گفت: مطالعات انجام شده و اقدامات اجرایی نیز پیگیری شده است.

و با توجه به این که مسافران میلیونی برای این کشورها داریم و طبیعتاً این سفرها تقاضای زیادی برای دلار ایجاد می‌کند. بنا شد که هزینه سفر‌های زیارتی که به عراق انجام می‌شود بر اساس دینار، عربستان سعودی بابت حج به شکل ریال و برای ترکیه به شکل لیر و برای امارات به شکل درهم پرداخت شود.

این ارز از مبادلات تجاری که با این کشور ها داریم و قراردادهای پیمان‌های پولی دوجانبه که با برخی از آنها داریم تامیین می‌شود و با برخی هم که نداریم،بانک مرکزی در تلاش برای از سرگیری پیمان پولی دوجانبه است.

او همچنین گفت: بحث دلارزدایی نه در کشور ما بلکه در خیلی از کشور‌ها به سبب ریسک‌هایی که برای دلار تصور می‌شود شکل گرفته است. چرا که بقیه کشورها نیز به ریسک‌های مبادله با دلار و کاهش ارزش جهانی آن پی برده اند و ما هم در این زمینه گام برداشتیم و در مرکز مبادله اقدامات شروع شده است و در خصوص تامین اسکناس‌ها اقدامات اجرایی را پیگیری می‌کنیم که توسط بانک‌های عامل و لجستیک آن‌ها قابلیت اجرا پیدا کند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array