به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ایلان ماسک روز گذشته با پاسخ به سؤال یکی از کاربران در X تأیید کرد که امکان بلاک کردن (مسدود کردن دسترسی) کاربران به‌زودی از این پلتفرم حذف خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که آیا این تغییرات جدید بخشی از مسیر آینده X (توییتر سابق) است، یا صرفاً یک پاسخ عجولانه و یا اقدامی حساب‌شده برای تشدید واکنش‌های کاربران؟ تنها زمان مشخص‌کننده اهداف واقعی ایلان ماسک خواهد بود!

ایلان ماسک با انتشار پستی در پاسخ به یکی از کاربران نوشته بود: “امکان بلاک/مسدود کردن کاربران به‌عنوان یک قابلیت، به‌زودی از پلتفرم X حذف خواهد شد. تنها استثنا در بخش پیام‌های خصوصی (DMs) است.”

بلاک

کاربر مدنظر که از طرفداران کارخانه تسلاست و در راستای جدیدترین دستاوردها و اخبار این کمپانی فعالیت می‌کند؛ با انتشار پستی پرسیده بود که “آیا دلیلی داره که به‌جای بی‌صدا (mute) کردن کاربری، اونو بلاک کنیم؟”

با درنظر گرفتن اینکه امکان “بلاک کردن دیگر افراد در X” به‌عنوان یک قابلیت امنیتی به جهت مسدود کردن دسترسی افراد مزاحم برای بسیاری از کاربران کاربرد دارد؛ اطلاع‌رسانی ماسک باعث به‌وجود آمدن موج عظیمی از اعتراضات از طرف افرادِ نگران شده است.

این کمپانی در صفحه ‘Help’ خود نوشته است: “توییتر به افراد امکانات و ابزار بسیاری را برای کنترل کردن تجربه کاربری، براساس نیازها و استانداردهای خود، ارائه می‌دهد. یکی از این قابلیت‌ها، امکان بلاک کردن دیگر کاربران می‌باشد.”

در ادامه این متن آمده است: “بلاک کردن به افراد اجازه می‌دهد تا دسترسی کاربران مشخصی را مسدود کرده و از ایجاد ارتباط، مشاهده فعالیت‌ها و دنبال شدن توسط آنها جلوگیری کنند.”

بلاک

مزایای بلاک کردن افراد برای کاربران X

با اینکه ممکن است امکان “بی‌صدا” کردن کاربران در X باقی‌ بماند؛ اما باز هم این قابلیت با مسدود کردن دسترسی دیگر افراد تفاوت بسیاری دارد.
با بلاک کردن کاربر دیگری، آن شخص دیگر امکان تعامل با حساب کاربری شما، مشاهده فعالیت شما و دنبال کردن شما را نخواهد داشت. درحالی‌که قابلیت “بی‌صدا کردن” فقط پست‌های شما را از صفحه اصلی این افراد پنهان می‌کند!
البته که دیگران از این تغییر آگاه نخواهند شد، اما درصورت مسدود شدن توسط شخص دیگری، با مراجعه به پروفایل آن شخص ارور “You’re Blocked” به کاربران نمایش داده می‌شود.

قابلیت مسدود کردن دسترسی دیگر افراد، کاربرد و اهمیت بسیار زیادی برای قشر عظیمی از کاربران پلتفرم X دارد.
بسیاری از کاربران برای جلوگیری از آزار و اذیت سایبری از این قابلیت استفاده می‌کنند، خصوصاً سلبریتی‌ها که همیشه پای ثابت دریافت پیام‌های تهدیدآمیز و ناخوشایند هستند.

مدتی پیش کاربران غیراشتراکی و رایگان X متوجه شده بودند که فعالیت‌ها و پست‌های کاربران دارای اشتراک X Premium (X Blue سابق) به کاربران غیراشتراکی ارجحیت داده می‌شود! به همین دلیل عده زیادی از کاربران دسترسی این اکانت را مسدود کرده و سعی داشتند از این اتفاق جلوگیری کنند.

حتی همان کاربری که ماسک در پاسخ او نوشته بود “قابلیت بلاک کردن به‌زودی از X حذف خواهد شد”؛ در پاسخ پستی منتشر کرده و از مزایای این قابلیت برای کاربران گفته است.
ماسک ادعا کرده بود که دسترسی به همچین قابلیتی “اصلاَ با عقل جور در نمی‌آید!” و این کاربر در پاسخ نوشته بود: “به‌نظر من این قابلیت ارزشش رو داره که توی X باقی بمونه. متاسفانه ربات‌های اسپم و افراد مزاحم همیشه به کارشون ادامه میدن.”

زمان اعمال و یا حتی واقعی بودن این تغییرات، هنوز مشخص نیست. البته همیشه احتمال منصرف شدن ماسک از تصمیمات خود نیز وجود دارد.
یک روز پس از انتشار اخباری مبنی بر “حذف همیشگی تم روشن از X”، ماسک اعلام کرد به‌علت درخواست مکرر کاربران این تصمیم عملی نخواهد شد، اما از این پس تم پیش‌فرض X، تم تیره خواهد بود و کاربران می‌توانند از بخش تنظیمات تم را براساس نیاز خود شخصی‌سازی کنند.

بلاک

یکی دیگر از کاربران با کنایه به ماسک گفته بود که “من یه پیشنهاد بهتر دارم!”. ماسک در سال 2022 با انتشار توییتی از کاربران عذرخواهی کرده و به آنها اطمینان‌خاطر داده بود که از این پس برای تغییرات بنیادین، با برگزار کردن نظرسنجی میان کاربران و براساس نتیجه نهایی آن، برای تغییرات آینده تصمیم‌گیری خواهد کرد!

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array