به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بیت کوین، امسال انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده است. در حالی که رالی کلی بازار و افزایش حجم معاملات، در این امر بی‌تاثیر نبوده است، ولی رسوایی‌های اخیر در حوزه بانکداری می‌توانست مثل یک باد مخالف از هرگونه عملکرد مثبت جلوگیری کند. به عقیده تحلیلگران، شرایط کنونی حاکم بر بازار بیت کوین، اساساً نشان‌دهنده تغییراتی محسوس در احساسات سرمایه‌گذاران نسبت به این دارایی دیجیتال است.

طبق آخرین گزارش پلتفرم ردیابی بازار کوین‌گکو (CoinGecko)، حجم معاملات اسپات ارزهای دیجیتال در بین 10 صرافی برتر رمزارزها در سه ماهه اول سال 2023 به مرز 2.8 تریلیون دلار رسیده است که نسبت به سه ماهه چهارم سال 2022 بیش از 18 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

حجم معاملات ماهانه نیز از پایین‌ترین سطح 0.5 تریلیون دلاری ثبت شده ماه دسامبر 2022 (آذر و دی 1401)، در حال افزایش بوده است، اما هنوز به میانگین 1 تریلیون دلار که آخرین بار در نیمه اول سال 2022 مشاهده شد، نرسیده است.

فعالیت در بازارهای اسپات معمولاً با حضور سرمایه‌گذاران بلندمدت مشخص می‌شود و افزایش آن نشان‌دهنده تجدید احساسات صعودی در بازار است.

این درحالی است که رگولاتورها در سراسر جهان با شدت بیشتری مشغول سرکوب صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال (CEX) هستند. در همین حال، افزایش حضور فعالان بازار در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، باعث رشد قابل توجهی در حجم معاملات آنها شده است.

به این ترتیب، اکنون محبوبیت صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) تقریباً دو برابر بیشتر از صرافی‌های متمرکز است. در گزارش کوین‌گکو (CoinGecko)، تخمین زده شده است که در سه ماهه اول سال 2023، صرافی‌های غیرمتمرکز 33.4 درصد و صرافی‌های متمرکز (CEX) حدود 16.9 درصد رشد داشته‌اند. با این حال، نسبت حجم معاملات CEX: DEX در مدت زمان مشابه، بالای 90 درصد باقی مانده است.

بایننس ماه مارس 2023 (اسفند 1401 و فروردین 1402)، با سهم بازار 62 درصدی در رتبه‌بندی صرافی‌های برتر، جایگاه نخست را به خود  اختصاص داده است. این درحالی است که این پلتفرم معاملاتی تحت رهبری چانگ پنگ ژائو با موانع نظارتی متعدد، به ویژه از سوی ایالات متحده مواجه بوده است.

از سوی دیگر، کوین بیس مستقر در ایالات متحده، هنوز نتوانسته است از سقوط سنگین اف تی ایکس (FTX) خلاص شود، زیرا حجم معاملات آن در سه ماهه اول سال جاری حدود 0.5 درصد کاهش یافته است.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cryptopotato

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array